Ο Θίασος

5

Ο μύθος των Ατρειδών συναντά τη σύγχρονη ελληνική ιστορία σε ένα εικονοκλαστικό, πρωτοποριακής αφήγησης και επικών διαστάσεων σινε-δοκίμιο πάνω στη σχέση βιωμένου και ιστορικού χρόνου. Η κορυφαία στιγμή του ελληνικού κινηματογράφου.

O thiasos

Μια πλατεία κατακλύζεται από πλήθη που κραδαίνοντας πολύχρωμες σημαίες (ελληνικές, σοβιετικές, αμερικανικές) γιορτάζουν το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Πυροβολισμοί ακούγονται, οι συγκεντρωμένοι διαλύονται, κάποιοι κείτονται στο έδαφος. Καθώς η κάμερα στρέφεται προς τα αριστερά αργά, τελετουργικά, μια διαδήλωση γεμάτη παλμό και κόκκινες σημαίες πλησιάζει από την άλλη μεριά της πλατείας. Με ένα λιτό τράβελινγκ  έχουμε μεταφερθεί από την Απελευθέρωση στα Δεκεμβριανά.

Με αφηγηματική τόλμη και ευρηματικότητα οι οποίες εξακοντίζουν χιλιόμετρα μπροστά το μοντέρνο σινεμά, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος υπογράφει με την τρίτη ταινία του το αδιαφιλονίκητο ελληνικό αριστούργημα. Μετά τις "Μέρες του ‘36", ξαναστήνει τα πιόνια στη σκακιέρα της ιστορίας και χορογραφεί με μπρεχτική ακρίβεια την παρτίδα που παίχτηκε πάνω στις πλάτες ενός ξεσηκωμένου έθνους στα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Δεν περιγράφει όμως με ακαδημαϊκή πιστότητα τα "μεγάλα" γεγονότα (ο πόλεμος της Αλβανίας, η Κατοχή, η Απελευθέρωση, ο Εμφύλιος, η δυτική παρέμβαση) ούτε τα αξιοποιεί ως φόντο σε ένα δράμα χαρακτήρων. Κάνει την αδυναμία αναπαράστασής τους πραγματικό πρωταγωνιστή ενός ποιητικού ταξιδιού στο χώρο και το χρόνο, μέσα από τις περιπέτειες ενός περιπλανώμενου θιάσου ο οποίος από το 1939 ως το 1952 διασχίζει την ελληνική επαρχία παρουσιάζοντας την "Γκόλφω".

Τα πάθη των ηρώων παραπέμπουν στο μυθολογικό κύκλο αίματος των Ατρειδών, η αρχαία τραγωδία ενώνεται με ένα βουκολικό δράμα αγάπης και η τοιχογραφία της σύγχρονης Ελλάδας ξεδιπλώνεται μεγαλοπρεπώς μέσα από μακράς διαρκείας πλάνα τα οποία ενοποιούν ιστορικό και βιωμένο χρόνο. Η μοίρα μιας χούφτας θεατρίνων και αυτή μιας χώρας ταυτίζονται, αλλά καμιά τους δεν προσλαμβάνει μεταφυσικές διαστάσεις. Αντίθετα, αυτές παίρνουν μορφή και υπόσταση μέσα από συγκεκριμένες, συγκρουόμενες διαλεκτικά ιδεολογίες, συμφέροντα και πολιτικές. Περιφρονώντας κάθε τετριμμένη αλληγορική αναγωγή, ψυχολογική εξήγηση ή κοινωνιολογική ανάλυση, η ρηξικέλευθη, μορφολογικά αυστηρή και εικαστικά μεγαλόπρεπη κινηματογραφική γραφή του Αγγελόπουλου τους προσδίδει μια απόλυτα μοντέρνα εικόνα μέσα από ένα επικών διαστάσεων σινε-δοκίμιο που παραμένει ανέγγιχτο από το πέρασμα του χρόνου.

Ελλάδα. 1975. Διάρκεια: 230΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Θίασος

5
  • Σινεφίλ
  • 1975
  • Διάρκεια: 230 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Από το 1939 ως το 1952 ένας περιπλανώμενος θίασος ταξιδεύει στην Ελλάδα παρουσιάζοντας την «Γκόλφω».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πανηγυρικό queer φινάλε στο "Σινεμά στο Κέντρο"

Οι προβολές που διοργανώνει η Ένωση Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελλάδος ετοιμάζονται να ρίξουν πανηγυρικά αυλαία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
24/04/2024

Fundamentals of Cinema: Η "Αποκάλυψη Τώρα Redux" του Φράνσις Φόρντ Κόπολα στον Δαναό

Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα μάς μεταφέρει στην καρδιά της κόλασης του Βιετνάμ και του αμερικανικού συλλογικού τραύματος.

Ο μικρομηκάς Νίκος Κολιούκος στο Φεστιβάλ των Καννών

Ο σκηνοθέτης με την ταινία "Το Χάος που Άφησε Πίσω της" συμμετέχει στο τμήμα La Cinef.

Το Ταινιόραμα στο Άστυ επιστρέφει "φορτωμένο" αριστουργήματα

Ο ετήσιος σινεφίλ μαραθώνιος στο υπόγειο της πλατείας Κοραή πλησιάζει.

Μια σπουδαία τιμή στην Αντουανέττα Αγγελίδη από τα Anthology Film Archives

Η κορυφαία δημιουργός τιμάται με ένα από τα σημαντικότερα βραβεία στο χώρο του πειραματικού σινεμά.

Την ίδρυση Κρατικής Σχολής Τεχνικών Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού

Το ΑΠΘ αναλαμβάνει την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για το σχεδιασμό του νέου πανεπιστημιακού ιδρύματος.

Οι ανησυχίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τον ενιαίο φορέα

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου της ΕΑΚ όπου ακούστηκαν οι βάσιμες επιφυλάξεις των μελών για το νομοσχέδια που αλλάζει το εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο.