Καθαρτήριο

2

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.

Kathartirio1

Στις "Γραμμές" ("Lines", 2016) ο Βασίλης Μαζωμένος ("Το Χρήμα", "Guilt", "Εξορία") είχε συνδυάσει εφτά διαφορετικές ιστορίες της σύγχρονης καθημερινότητας για να σχολιάσει με ένα συνδυασμό ρεαλισμού και ποιητικής φαντασίας την Ελλάδα της οικονομικής κρίσης. Επαναλαμβάνοντας την ιδέα, στρέφει τώρα για ακόμα μια φορά την κάμερά του σε αντίστοιχα, λιγότερο ή περισσότερο ηχηρά περιστατικά της αθηναϊκής πραγματικότητας: ένας μοναχός ηγείται μιας αντιεμβολιαστικής πομπής. Ένα κορίτσι διασώζεται από την πορνεία. Δύο νεαροί συμμετέχουν σε βίαια επεισόδια. Ένας ηλικιωμένος πέφτει θύμα μιας αστυνομικού. Ένα ζευγάρι σε κρίση προσπαθεί να αποκαταστήσει τη σχέση του. Μια γυναίκα "επιτίθεται" σε ένα δημόσιο υπάλληλο. Ένας άνδρας απάγει τον καλύτερό του φίλο.

Η ιδέα του δαντικού Καθαρτηρίου, χώρος όπου οι ψυχές εξαγνίζονται πριν διαβούν τις πύλες του Παραδείσου, αποτελεί την αλληγορική πυξίδα της ταινίας, η οποία περιγράφει έναν κόσμο (ταξικά, οικονομικά και κοινωνικά προσδιορισμένο) ανεκπλήρωτων επιθυμιών και αδυναμίας επικοινωνίας. Οι απελπισμένες προσπάθειες των ηρώων του, καθαρά συναισθηματικές, ποικίλουν σε μεθόδους και αποτελέσματα, με τη σκηνοθετική στιβαρότητα του Μαζωμένου (οι φωτισμοί, τα καδραρίσματα, η σκηνογραφική επιμέλεια) να προσδίδει δραματικότητα στις σιωπές και στα ξεσπάσματά τους. Ταυτόχρονα, το έντονο κατά στιγμές μαύρο χιούμορ προσθέτει μια σουρεαλιστική νότα στον έντονο ρεαλισμό μιας χούφτας σινε-βινιετών που δεν διαθέτουν όμως ούτε ενότητα ύφους ούτε την ίδια αφηγηματική ευχέρεια. Σεναριακά άνισα, άλλα σκετς υποφέρουν από ελλειπτικότητα (οι νεαροί των επεισοδίων), άλλα από ξύλινο διδακτισμό (οι δημόσιοι υπάλληλοι) κι άλλα από φαρσικές υπερβολές (ο παπάς), αφήνοντας αυτό της αστυνομικού με τον απροσονατολισμένο ηλικιωμένο (και δευτερευόντως εκείνο της "απαγωγής") ως δείγματα κινηματογραφικής ευαισθησίας και ευρηματικότητας.

Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 95΄

Περισσότερες πληροφορίες

Καθαρτήριο

2
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 95 '
  • Βασίλης Μαζωμένος

Ένας μοναχός ηγείται μιας πομπής. Ένα κορίτσι διασώζεται από την πορνεία. Δύο νεαροί συμμετέχουν σε βίαια επεισόδια. Ένας ηλικιωμένος πέφτει θύμα μιας αστυνομικού. Ένα ζευγάρι σε κρίση. Μια γυναίκα «επιτίθεται» σε έναν δημόσιο υπάλληλο. Ένας άνδρας απάγει τον καλύτερό του φίλο. Επτά διαφορετικές ιστορίες της σύγχρονης αθηναϊκής πραγματικότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το Μπλε Καφτάνι

Γλυκόπικρο δράμα πολλαπλής απελευθέρωσης (συναισθηματικής, γυναικείας, σεξουαλικής) με δεξιοτεχνική σεναριακή ισορροπία, αφηγηματική ευαισθησία και πλήθος φεστιβαλικών βραβείων (Κάννες, Αθήνα, Μαρακές, βραχεία λίστα διεθνούς Όσκαρ).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
30/03/2023

Τα Οχτώ Βουνά

Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες για την επική αναζήτηση του νοήματος της ζωής μέσα από μια απλόχερη σε εικαστικό μεγαλείο, αλλά ανοικονόμητη ιστορία περιπετειώδους "συνύπαρξης".

Ο Άρχοντας των Μυρμηγκιών

Διδακτική εξιστόρηση ενός αληθινού γεγονότος, η οποία κριτικάρει με θάρρος, αλλά χωρίς κινηματογραφική πυγμή την ιταλική (και όχι μόνο) πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα του ’60.

Dungeons & Dragons: Εντιμότητα Μεταξύ Κλεφτών

Το διάσημο roleplaying game ζωντανεύει ως μια θεαματική, μπριόζα, όσο και αθεράπευτα χολιγουντιανή περιπέτεια επικής φαντασίας. Βλέπεται ευχάριστα, χωρίς να μπορεί να εκπλήξει κανέναν ενήλικο θεατή.

Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης

Βραβείο των Ελλήνων κριτικών στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης για ένα κινηματογραφικά απλό, όσο και χιουμοριστικό, νοσταλγικό και κατά στιγμές ευρηματικό σχόλιο πάνω στο αμερικανικό όνειρο.

Ζλάταν

Χλιαρή εξιστόρηση της αληθινής ζωής ενός σπουδαίου και sui generis ποδοσφαιριστή, η οποία στέκεται μοναχά στα ελάχιστα ενδιαφέροντα, προφανή και σχηματικά.

Ανθρωπόπαυση

Ενδιαφέρον στις ιδέες του, αφηγηματικά γάργαρο, αλλά πάσχον από… διάσπαση προσοχής κινηματογραφικό χρονικό, το οποίο εγείρει διαχρονικά φιλοσοφικά αλλά και επίκαιρα πολιτικοκοινωνικά ερωτήματα.