Ο Όρκος του Παμφίρ

3,5

Κοινωνικό δράμα και γκανγκστερικό θρίλερ ανταλλάσσουν ιδέες σε μια απλή, μα τολμηρά ειλικρινή ιστορία επιβίωσης που μετατρέπεται δεξιοτεχνικά σε μια σύγχρονη τραγωδία.

O_Orkos_tou_Pamfir

Όταν τον περασμένο Φεβρουάριο οι Ρώσοι εισέβαλαν στην ανατολική Ουκρανία ο βραβευμένος μικρομηκάς Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ δεν είχε ακόμα ολοκληρώσει το post production του "Όρκου του Παμφίρ" (το έκανε εσπευσμένα στο εξωτερικό), της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του η οποία προβλήθηκε τρεις μήνες αργότερα στο "Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών" του φεστιβάλ Καννών. Αυτή εξελίσσεται στην άλλη άκρη της χώρας και σε ένα χωριό δίπλα στην ουκρανορουμανική μεθόριο όπου ο Λεονίντ, γνωστός και με το ψευδώνυμο Παμφίρ (πέτρα), θα επιστρέψει μετά από μήνες απουσίας. Η γυναίκα του και ο μικρός του γιος Ναζάρ τον υποδέχονται χαρούμενοι κι εκείνος επιθυμεί να αφήσει πίσω του τη δουλειά τού λαθροδιακινητή μεταξύ των συνόρων, πηγή εισοδήματος για τους περισσότερους κατοίκους της περιοχής. Αλλά δεν θα μπορέσει να κρατήσει σε απόσταση το επικίνδυνο παρελθόν του για πολύ, αφού μια απερισκεψία του Ναζάρ θα τον αναγκάσει να αναλάβει ένα τελευταίο δρομολόγιο για να ξεχρεώσει. Οι ανάλογες μπίζνες, όμως, ελέγχονται αποκλειστικά και άμεσα από τον επικεφαλής της τοπικής αστυνομίας Ορέστις, ο οποίος δεν μπορεί να επιτρέψει ανταγωνιστικές πρωτοβουλίες.

Η περιγραφή της ουκρανικής καθημερινότητας γίνεται με ένα ντοκιμαντερίστικο ρεαλισμό (κάθε αυτόνομη σκηνή είναι γυρισμένη σε μονοπλάνο), τον οποίο ο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ "υπονομεύει" με ένα αλλόκοτο, μα διακριτικό στιλιζάρισμα. Εκμεταλλεύεται την ατμοσφαιρική φωτογραφία, το παιχνίδι των μεταμφιέσεων (για το καρναβάλι που έρχεται) και τη σιωπηλή παρουσία της απέραντης φύσης που περιβάλλει τα ανθρώπινα πάθη για να υπογραμμίσει την αίσθηση του προδιαγεγραμμένου και του μοιραίου. Γιατί οι ηθικά "γκρίζοι" ήρωές του είναι παγιδευμένοι σε ένα φαύλο κύκλο εξαρτήσεων (ψυχολογικών, οικονομικών, οικογενειακών) και όσο κι αν προσπαθούν να υπερασπίσουν τις αξίες τους, η πεζή πραγματικότητα αποδεικνύεται κάθε φορά ισχυρότερη. Τι νόημα υπάρχει λοιπόν, αναρωτιέται ο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ, στον κάθε προσωπικό αγώνα για ακεραιότητα μέσα σε έναν κόσμο όπου η ηθική πυξίδα έχει ξεχαρβαλωθεί και ο μοναδικός εν ισχύ νόμος είναι αυτός του ισχυροτέρου;

Ο "Όρκος του Παμφίρ" αναζητά τις απαντήσεις στις πολιτικές ευαισθησίες ενός κοινωνικού δράματος, στα θεματικά μοτίβα ενός γκανγκστερικού φιλμ και στις λαογραφικές αλήθειες ενός παραμυθιού. Ακόμα και στις αλληγορίες των θρησκευτικών παραβολών, καθώς η (χριστιανική) πίστη αποδεικνύεται μια ακόμα από τις διεξόδους των απελπισμένων χαρακτήρων η οποία κι αυτή θα υποταχθεί τελικά (μέσω του παπά) στη διεφθαρμένη εξουσία. Κι ενώ η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου Ουκρανού σκηνοθέτη διασχίζει με θεληματική, στέρεη αφήγηση και πρωτότυπο στιλ τα σύνορα των κινηματογραφικών ειδών, την ίδια στιγμή περιγράφει γλαφυρά αυτά που υψώνονται ανάμεσα σε χώρες (η Ρουμανία ως ευρωπαϊκό όνειρο) και ανθρώπους, απαγορεύοντας κάθε "λαθραία" ανταλλαγή ιδεών, ελπίδας και διάθεσης συνεννόησης.

Ουκρανία, Γαλλία. 2022. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Όρκος του Παμφίρ

Pamfir
3,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 100 '
  • Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ

Ο Παμφίρ επιστρέφει σ’ ένα χωριό της δυτικής Ουκρανίας και στην οικογένειά του ύστερα από μήνες απουσίας. Αρνείται να δουλέψει ξανά ως λαθροδιακινητής, αλλά ένα λάθος του γιου του θα τον επανασυνδέσει με το ταραγμένο παρελθόν του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η περιπέτεια αρρρχίζει: Έρχεται το "Μπομπ Σφουγγαράκης: Η Αναζήτηση του Τετραγωνοπαντελονή!"

Ο αγαπημένος μας φίλος από τον βυθό επιστρέφει στον κινηματογράφο για την πιο επική του περιπέτεια.

19/12/2025

Οι νέες ταινίες που βλέπουμε το ΠΣΚ στις αίθουσες

Όλες οι φρέσκιες αφίξεις που θα δούμε στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

Οι ταινίες του Τζέιμς Κάμερον σε σειρά αξιολόγησης

Ένα ranking των ταινιών του κινηματογραφικού μύθου, με αφορμή την κυκλοφορία του Avatar: Φωτιά και Στάχτη.

Απόψε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Δύο ξεχωριστές ταινίες, αποκατεστημένες και προσβάσιμες για όλους

"Πικρό ψωμί" και "Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις" προβάλλονται απόψε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (18-24/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Τζέιμς Κάμερον έχτισε τον μύθο του πολύ πριν το 'Avatar: Φωτιά και Στάχτη'

Για περισσότερα από 45 χρόνια, ο θρυλικός Καναδός σκηνοθέτης μετατρέπει το αδύνατο σε κινηματογραφική τελειότητα, αναγκάζοντας κάθε φορά Χόλιγουντ και κοινό σε βαθιά υπόκλιση.

Τελικά, αξίζει να δούμε το νέο "Avatar: Φωτιά και Στάχτη";

Με αφορμή την πρεμιέρα της τρίτης ταινίας του μπλε franchise επιστημονικής φαντασίας, εξερευνούμε τον αντι-αποικιοκρατικό (;) κόσμο του Τζέιμς Κάμερον.