Ο Όρκος του Παμφίρ

3,5

Κοινωνικό δράμα και γκανγκστερικό θρίλερ ανταλλάσσουν ιδέες σε μια απλή, μα τολμηρά ειλικρινή ιστορία επιβίωσης που μετατρέπεται δεξιοτεχνικά σε μια σύγχρονη τραγωδία.

O_Orkos_tou_Pamfir

Όταν τον περασμένο Φεβρουάριο οι Ρώσοι εισέβαλαν στην ανατολική Ουκρανία ο βραβευμένος μικρομηκάς Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ δεν είχε ακόμα ολοκληρώσει το post production του "Όρκου του Παμφίρ" (το έκανε εσπευσμένα στο εξωτερικό), της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του η οποία προβλήθηκε τρεις μήνες αργότερα στο "Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών" του φεστιβάλ Καννών. Αυτή εξελίσσεται στην άλλη άκρη της χώρας και σε ένα χωριό δίπλα στην ουκρανορουμανική μεθόριο όπου ο Λεονίντ, γνωστός και με το ψευδώνυμο Παμφίρ (πέτρα), θα επιστρέψει μετά από μήνες απουσίας. Η γυναίκα του και ο μικρός του γιος Ναζάρ τον υποδέχονται χαρούμενοι κι εκείνος επιθυμεί να αφήσει πίσω του τη δουλειά τού λαθροδιακινητή μεταξύ των συνόρων, πηγή εισοδήματος για τους περισσότερους κατοίκους της περιοχής. Αλλά δεν θα μπορέσει να κρατήσει σε απόσταση το επικίνδυνο παρελθόν του για πολύ, αφού μια απερισκεψία του Ναζάρ θα τον αναγκάσει να αναλάβει ένα τελευταίο δρομολόγιο για να ξεχρεώσει. Οι ανάλογες μπίζνες, όμως, ελέγχονται αποκλειστικά και άμεσα από τον επικεφαλής της τοπικής αστυνομίας Ορέστις, ο οποίος δεν μπορεί να επιτρέψει ανταγωνιστικές πρωτοβουλίες.

Η περιγραφή της ουκρανικής καθημερινότητας γίνεται με ένα ντοκιμαντερίστικο ρεαλισμό (κάθε αυτόνομη σκηνή είναι γυρισμένη σε μονοπλάνο), τον οποίο ο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ "υπονομεύει" με ένα αλλόκοτο, μα διακριτικό στιλιζάρισμα. Εκμεταλλεύεται την ατμοσφαιρική φωτογραφία, το παιχνίδι των μεταμφιέσεων (για το καρναβάλι που έρχεται) και τη σιωπηλή παρουσία της απέραντης φύσης που περιβάλλει τα ανθρώπινα πάθη για να υπογραμμίσει την αίσθηση του προδιαγεγραμμένου και του μοιραίου. Γιατί οι ηθικά "γκρίζοι" ήρωές του είναι παγιδευμένοι σε ένα φαύλο κύκλο εξαρτήσεων (ψυχολογικών, οικονομικών, οικογενειακών) και όσο κι αν προσπαθούν να υπερασπίσουν τις αξίες τους, η πεζή πραγματικότητα αποδεικνύεται κάθε φορά ισχυρότερη. Τι νόημα υπάρχει λοιπόν, αναρωτιέται ο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ, στον κάθε προσωπικό αγώνα για ακεραιότητα μέσα σε έναν κόσμο όπου η ηθική πυξίδα έχει ξεχαρβαλωθεί και ο μοναδικός εν ισχύ νόμος είναι αυτός του ισχυροτέρου;

Ο "Όρκος του Παμφίρ" αναζητά τις απαντήσεις στις πολιτικές ευαισθησίες ενός κοινωνικού δράματος, στα θεματικά μοτίβα ενός γκανγκστερικού φιλμ και στις λαογραφικές αλήθειες ενός παραμυθιού. Ακόμα και στις αλληγορίες των θρησκευτικών παραβολών, καθώς η (χριστιανική) πίστη αποδεικνύεται μια ακόμα από τις διεξόδους των απελπισμένων χαρακτήρων η οποία κι αυτή θα υποταχθεί τελικά (μέσω του παπά) στη διεφθαρμένη εξουσία. Κι ενώ η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου Ουκρανού σκηνοθέτη διασχίζει με θεληματική, στέρεη αφήγηση και πρωτότυπο στιλ τα σύνορα των κινηματογραφικών ειδών, την ίδια στιγμή περιγράφει γλαφυρά αυτά που υψώνονται ανάμεσα σε χώρες (η Ρουμανία ως ευρωπαϊκό όνειρο) και ανθρώπους, απαγορεύοντας κάθε "λαθραία" ανταλλαγή ιδεών, ελπίδας και διάθεσης συνεννόησης.

Ουκρανία, Γαλλία. 2022. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Όρκος του Παμφίρ

Pamfir
3,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 100 '
  • Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ

Ο Παμφίρ επιστρέφει σ’ ένα χωριό της δυτικής Ουκρανίας και στην οικογένειά του ύστερα από μήνες απουσίας. Αρνείται να δουλέψει ξανά ως λαθροδιακινητής, αλλά ένα λάθος του γιου του θα τον επανασυνδέσει με το ταραγμένο παρελθόν του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι νέο βλέπουμε στα σινεμά αυτό το ΠΣΚ

Οι κριτικές, τα τρέιλερ και όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις για τις νέες ταινίες της εβδομάδας στους κινηματογράφους της Αθήνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2025

Πού θα δεις όλες τις ταινίες του Γιάννη Οικονομίδη

Λίγο πριν την κυκλοφορία της νέας του ταινίας, όλη η φιλμογραφία του Γιάννη Οικονομίδη αποκλειστικά στο cinobo.com

Ξεκινάει το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου

Μπαίνοντας δυναμικά στη δεύτερη δεκαετία του, το πετυχημένο σινε-event της Καλαμάτας σηκώνει αυλαία και από τις 21 έως τις 30/11 παρουσιάζει ένα διευρυμένο πρόγραμμα 108 ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, αλλά και ένα πλούσιο καλειδοσκόπιο παράλληλων δράσεων.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (20-26/11)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Χλίνουρ Πάλμασον έκανε μια ταινία για την "Αγάπη που Απομένει"

Μιλήσαμε με τον διακεκριμένο Ισλανδό δημιουργό που σκηνοθετεί ένα βραδυφλεγές οικογενειακό δράμα με φόντο τα επιβλητικά τοπία του απομακρυσμένου νησιού.

Pt-shorts: Οι βραβευμένες ταινίες του 2025 στην Αθήνα

Tο pt-shorts: Potidania Film Festival επιστρέφει στην Αθήνα με μια ειδική προβολή των 6 βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους του 2025.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 20 Νοεμβρίου.