Τα Ίχνη της Βίας

2,5

Αληθινή ιστορία και ψύχραιμη αναπαράστασή της. Στέρεη η κινηματογραφική της προσέγγιση, υπερβολικά εστιασμένη στην περιγραφική λεπτομέρεια.

Ta_ixni_tis_vias1

Μπορεί στην τηλεόραση να σκηνοθετεί κάθε είδους σειρά (γκανγκστερική, δραματική, κατασκοπική), όταν περνά πίσω από την κινηματογραφική κάμερα, όμως, ο 38χρονος Γιαν Ματουζίνσκι επιλέγει πάντα αληθινές ιστορίες. Είτε με τη μορφή ντοκιμαντέρ ("Deep Love") είτε ως αντισυμβατική βιογραφία ("Η Τελευταία Οικογένεια") είτε ως ιστορικό δράμα πολιτικής καταγγελίας σαν "Τα Ίχνη της Βίας". Η τελευταία ταινία του, η οποία συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας, περιγράφει τα γεγονότα της δολοφονίας του νεαρού Γκζέγκος Πσέμικ, μαθητή ο οποίος τον Μάιο του 1983, αρνούμενος να δείξει την ταυτότητά του σε δυο πολιτιφύλακες, ξυλοκοπείται μέχρι θανάτου. Η μητέρα του είναι διάσημη ποιήτρια και αντιφρονούσα, ενώ αυτόπτης μάρτυρας των γεγονότων, ο φίλος του Γιούρεκ Πόπιελ θέλει διακαώς να καταθέσει την αλήθεια. Το καθεστώς θορυβείται, η υπόθεση παίρνει επείγουσα πολιτική διάσταση και οι μηχανισμοί εξουσίας επιστρατεύουν κάθε μέσο για να αναγκάσουν τον Πόπιελ να μην καταθέσει ή να τον βγάλουν αναξιόπιστο.

Ο Ματουζίνσκι ακολουθεί τα πραγματικά γεγονότα και τα αναπαριστά με ψυχραιμία, αποφεύγοντας τις περισσότερες παγίδες της διδακτικής κατακραυγής. Η στέρεη κινηματογραφική προσέγγισή του (της σχολής "Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου" και "Spotlight") θυμίζει στιλιζαρισμένο ρεπορτάζ, περιγράφοντας διεξοδικά τις μεθόδους εκφοβισμού, εκβιασμού και δολοφονίας χαρακτήρα ενός σύγχρονου ολοκληρωτικού καθεστώτος. Η ματιά του παραμένει υπερβολικά εστιασμένη στην περιγραφική λεπτομέρεια, εξ ου και η μεγάλη διάρκεια του φιλμ (160 λεπτά), καθώς επιχειρεί ταυτόχρονα να αναρωτηθει πάνω στα ηθικά και αξιακά διλήμματα των χαρακτήρων του. Κάποιων απ' αυτους τα αδιέξοδα είναι ζωντανά, αλλά είναι τελικά η αξία του ντοκουμέντου εκείνη που επιβάλλεται στη δραματική και ψυχολογική διάσταση της ταινίας.

Πολωνία, Τσεχία. 2021. Διάρκεια: 160΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Τα Ίχνη της Βίας

Zeby Nie Bylo Sladów / Leave No Traces
2,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 160 '
  • Γιάν Ματουζίνσκι

Στην Πολωνία του 1983, ένας μαθητής ξυλοκοπείται μέχρι θανάτου από την πολιτοφυλακή. Η χώρα αναστατώνεται και ο μοναδικός αυτόπτης μάρτυρας μπαίνει στο στόχαστρο των αρχών, που θα κάνουν τα πάντα για να τον βγάλουν αναξιόπιστο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.