Drive my Car

4,5

Όσκαρ διεθνούς ταινίας και βραβείο σεναρίου στις Κάννες για ένα τσεχοφικό κομψοτέχνημα απαράμιλλης ευαισθησίας πάνω στην απώλεια, την ανθρώπινη επιθυμία, τη μνήμη και τη σχέση ζωής και τέχνης.

Drive_my_car4

Ένας από τους σπουδαιότερους θεατρικούς συγγραφείς, αλλά και διηγηματογράφους όλων των εποχών, ο Άντον Τσέχοφ εμπνέει άμεσα ή έμμεσα όλο και περισσότερους κινηματογραφικούς δημιουργούς. Η διεισδυτική και κομψή του περιγραφή της ξοδεμένης ζωής καθημερινών ανθρώπων παραμένει επιδραστική και διαχρονική, δανείζοντας ιδέες σε σκηνοθέτες όπως ο Τούρκος Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν ή ο Γιαπωνέζος Ριουσούκε Χαμαγκούτσι. Παρατηρείστε πόσο μοιάζουν τα σημεία εκκίνησης των δυο καλύτερων ταινιών τους: βασισμένη σε θεατρικά και διηγήματα του διάσημου Ρώσου συγγραφέα, η "Χειμερία Νάρκη" ακολουθεί ένα λόγιο, πρώην ηθοποιό, ο οποίος συγγράφει μια μελέτη για το τούρκικο θέατρο, απομονωμένος στη γραφική, γεωλογικά ξεχωριστή περιοχή του Γκέρεμε της Καππαδοκίας. Στην πορεία θα βρεθεί αντιμέτωπος με τα οικογενειακά του προβλήματα, τις αξίες του και τον ίδιο του τον εαυτό, όπως ακριβώς και ο ήρωας του "Drive my Car". Ένας ακόμα καλλιτέχνης ο οποίος θα παλέψει με τα δικά του φαντάσματα, ανεβάζοντας ένα θεατρικό έργο του Τσέχοφ στην ιστορικά συμβολικότερη πόλη της σύγχρονης Ιαπωνίας.

Ο Γιουσούκε Καφούκου είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης ο οποίος από σύμπτωση της τύχης μαθαίνει πως η γυναίκα του, πρώην ηθοποιός και νυν τηλεοπτική σεναριογράφος, έχει σχέση με κάποιον άλλον. Πριν προλάβει να το χωνέψει, εκείνη πεθαίνει από εγκεφαλική αιμορραγία, βυθίζοντάς τον σε υπαρξιακή κρίση. Δυο χρόνια αργότερα θα αποδεχθεί μια πρόταση από τη Χιροσίμα για ανέβασμα του "Θείου Βάνια", με τον οποίο έχει γνωρίσει επιτυχία ως πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης. Πηγαίνοντας εκεί θα συναντήσει τους υπεύθυνους της παραγωγής, τους ηθοποιούς τους οποίους επέλεξε μετά από οντισιόν και την οδηγό του αυτοκινήτου του, τη λιγομίλητη νεαρή Μισάκι.

Ο Ριουσούκε Χαμαγκούτσι, ο οποίος έγινε διεθνώς γνωστός με τα "Happy Hour" (2015) και "Η Διπλή Ζωή της Ασάκο" (2018), ενώ στη χώρα μας με τις βραβευμένες στο φεστιβάλ Βερολίνου "Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας" (2021), συνδυάζει την τσεχοφική κληρονομιά με το βασικό χαρακτήρα του διηγήματος του συμπατριώτη του Χαρούκι Μουρακάμι "Drive my car" από τη συλλογή του "Άντρες χωρίς γυναίκες". Τον θεατράνθρωπο Καφούκου, ο οποίος – νομίζει πως - διαπραγματεύεται πετυχημένα με τα μυστήρια της ζωής δια μέσου της τέχνης του, δεν μπορεί όμως να τα λύσει "δια ζώσης" και να καταλάβει πραγματικά ποια ήταν η γυναίκα που αγάπησε. Τι ένιωθε πραγματικά γι’ αυτόν; Πως μπορεί να του έδειχνε τέτοια στοργή και έννοια, ενώ από την άλλη τον απατούσε; Σκεπτόμενος όλα αυτά με μια περήφανη εσωστρέφεια, μπαίνει στον μικρόκοσμο του "Βάνια" της Χιροσίμα, του οποίου η προετοιμασία του ανεβάσματος τού ανοίγει καινούριες προοπτικές απέναντι στη συμφιλίωση με το παρελθόν του και τη διαχείριση του μέλλοντος του.

Drive_my_car1

Με μια απαράμιλλη σεναριακή δεξιοτεχνία, οι Χαμαγκούτσι και Τακαμάσα Όε στήνουν ένα γαϊτανάκι προσδοκιών και διαψεύσεων γύρω από τον Καφούκου, στον οποίο κάθε ρόλος και κάθε ατάκα τού "Θείου Βάνια" ανοίγει διάλογο με την ψυχολογική κατάστασή του. Τα λόγια του έργου δοκιμάζουν τις αξίες του, αμφισβητούν τα πιστεύω του και κάνουν τα δεδομένα του να χάνουν τη βεβαιότητά τους. Ο Τσέχοφ, εμμέσως πλην σαφώς, αγγίζει για πρώτη φορά την ψυχή του, αναγκάζοντάς τον όχι μόνο να προχωρήσει ως καλλιτέχνης, όχι μόνο να κοιτάξει ειλικρινά μέσα του, αλλά και να ανοίξει τα μάτια του σε όσα συμβαίνουν (στους) γύρω του. Να συγκινηθεί με μια άλλη προοπτική του πένθους (η Μισάκι και η μητέρα της), να καταλάβει ένα διαφορετικό είδος ερωτικού πάθους (αυτό του πρωταγωνιστή του Κότζι) και τελικά να αποδεχτεί να παραχωρήσει μια θέση στον ιδιωτικό του χώρο (στο αμάξι του) σε κάποιον άλλον. Ακόμα και να του εμπιστευτεί το τιμόνι στην πορεία του προς το μέλλον.  

Το "Drive my Car" αποτελεί μια πολυεπίπεδη σπουδή πάνω στην απώλεια, την επιθυμία, τη μνήμη (η Χιροσίμα) και τη σχέση ζωής και τέχνης. Σχολιάζει ευρηματικά τα αδιέξοδα, αλλά και τις δυνατότητες της σύγχρονης επικοινωνίας, μέσα από μια γλωσσική Βαβέλ (γιαπωνέζικα, αγγλικά, κορεάτικα, αλλά και νοηματική) που βρίσκει τις δικές της ισορροπίες, περιγράφοντας ταυτόχρονα με συγκινητική ειλικρίνεια τον υπαρξιακό τρόμο του ανθρώπου απέναντι στην αβεβαιότητα^ των κανόνων της ζωής όσο και των δικών του συναισθημάτων. Γι’ αυτό και τα ήρεμα, κομψά πλάνα του Χαμαγκούτσι μοιάζουν με μικρά παιχνιδιάρικα αινίγματα, τα οποία κρύβουν στις λεπτομέρειές τους πολύτιμες φιλοσοφικές διαπιστώσεις. Για αυτό και κάθε λεπτό αυτού του τρίωρου σινε-κομψοτεχνήματος αποτελεί μάθημα κισλοφσκικής κινηματογραφικής ακρίβειας και ζεν ενατένισης της τρικυμιώδους ανθρώπινης συνθήκης.

Ιαπωνία. 2021. Διάρκεια: 179΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Drive my Car

Doraibu mai kâ
4,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 179 '
  • Ριουσούκε Χαμαγκούτσι

Ένας καταξιωμένος θεατρικός ηθοποιός και σκηνοθέτης ο οποίος προσπαθεί να ξεπεράσει τον ξαφνικό θάνατο της γυναίκας του αναλαμβάνει να ανεβάσει τον «Θείο Βάνια» στη Χιροσίμα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μερικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη 'Βουγονία' του Γιώργου Λάνθιμου

Η νέα του ταινία του σημαντικού Έλληνα σκηνοθέτη κάνει πρεμιέρα αυτή την Πέμπτη και ορίστε τι πρέπει να ξέρεις γι' αυτήν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΡΙΣΤΥ ΠΕΡΡΗ
05/11/2025

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Από την Finos Film στην Ιζαμπέλ Ιπέρ

Μέσα από δυο τιμητικές βραβεύσεις, το φεστιβάλ υποκλίθηκε στη μεγάλη ντίβα του ευρωπαϊκού σινεμά, αλλά και στους σταρ του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Υπάρχει όμως και ο σύγχρονος...

Η τρελή σκηνή της Έμα Στόουν στο ‘Βουγονία’ και η ανάμειξη της Τζένιφερ Άνιστον

Η εμφάνιση- έκπληξη της Τζένιφερ Άνιστον σε μία από τις πρώτες σκηνές της ταινίας και πώς συνέβη.

Ελληνικό box office: Πόσα εισιτήρια κόπηκαν στην Γιορτή του Σινεμά;

Η τελευταία Πέμπτη του Οκτωβρίου έχει πλέον καθιερωθεί ως μέρα Γιορτής του Σινεμά, με το αντίστοιχο τετραήμερο να σημειώνει κάθε φορά ρεκόρ προσέλευσης. Είναι όμως πολλά τα 119.097 εισιτήρια που κόπηκαν στις 30/10;

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι το highlight μιας εβδομάδας, η οποία περιλαμβάνει επίσης την επιστροφή του 'Predator', τρόμο, πυγμαχικό δράμα, animation και δυο ντοκιμαντέρ πάνω στην ισραηλοπαλαιστινιακή διαμάχη κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες στις 05/11.

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Όλοι μιλούν για τον "Άμνετ"

Μια πρωτότυπη, υποβλητική και συγκινητικότατη προσέγγιση στον σαιξπηρικό πρίγκιπα της Δανιμαρκίας, η οποία μπορεί να φτάσει και σε διψήφιο αριθμό οσκαρικών υποψηφιοτήτων, ανέβασε κατακόρυφα τις εντάσεις της φετινης διοργάνωσης.

"Αποκατεστημένες και υπέροχες": Ταινίες που ξεχάστηκαν στο χρόνο ζωντανεύουν στην οθόνη

Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει με διαμαντάκια από το παγκόσμιο σινεμά και βωβά αριστουργήματα.