Τα Σαγόνια του Καρχαρία

4

Υποδειγματικό θρίλερ, σκηνοθετημένο με δεξιοτεχνία που κόβει την ανάσα. Πρωτοφανής εμπορική επιτυχία, η οποία άλλαξε τα δεδομένα του χολιγουντιανού σινεμά.

Ta_sagonia_tou_karxaria

Από τους μετρημένους στα δάχτυλα του ενός χεριού κινηματογραφιστές οι οποίοι διαμόρφωσαν το σύγχρονο Χόλιγουντ, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ ανέλαβε στα 28 του χρόνια να σκηνοθετήσει τη μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του καυτού μπεστ σέλερ (κυκλοφόρησε το 1974) του Πίτερ Μπέντσλεϊ "Jaws" ("Σαγόνια"). Ενός page turner μυθιστορήματος της παραλίας – που διαβάζοντάς το θα προτιμούσες να είχες πάει διακοπές στο βουνό – η σινε-διασκευή του οποίου δεν θα μνημονευόταν σήμερα περισσότερο από τον "Βυθό", άλλη μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Μπέντσλεϊ, αν δεν είχε πέσει στα χέρια του ιδιοφυούς Σπίλμπεργκ.

Το πρώτο πλεονέκτημα των "Σαγονιών…" είναι η προσήλωσή τους στην καλοκουρδισμένη πλοκή, από την οποία δεν παρεκκλίνουν ποτέ για ψυχολογικούς ή κοινωνικά σχολιαστικούς λόγους. Αυτοί ενσωματώνονται αβίαστα στην ιστορία μιας παραθαλάσσιας κωμόπολης της Νέας Αγγλίας η οποία δέχεται την επίθεση ενός γιγάντιου καρχαρία. Ο δήμαρχος και οι ντόπιοι, οι οποίοι περιμένουν τα πλήθη των τουριστών της 4ης Ιουλίου, αρχικά δυσπιστούν, μέχρι που τα θύματα πληθαίνουν και τελικά ο τοπικός σερίφης, ένας ωκεανολόγος και ένας βετεράνος θαλασσόλυκος – μοντέρνος Έιχαμπ ("Μόμπι Ντικ") αναλαμβάνουν να τον εξοντώσουν.  

Οι περιπέτειες της παραγωγής έβγαλαν την ταινία εκτός προϋπολογισμού, η Universal, όμως, κατάλαβε γρήγορα πως είχε ανακαλύψει ένα χρυσορυχείο. Δοκίμασε την εμπορική απήχηση του φιλμ με δοκιμαστικές προβολές, επένδυσε πολλά στην τηλεοπτική διαφήμιση και το merchandise και εξασφάλισε ευρύ κύκλωμα διανομής. Το αποτέλεσμα ήταν η κατάρριψη όλων των ως τότε ρεκόρ του αμερικανικού και παγκόσμιου box office από ένα υποδειγματικό θρίλερ τρόμου, παρηγορητικού ως προς το διάχυτο μετα-Γουότεργκέιτ κυνισμό (ο ιδεολόγος, μέσος Αμερικανός νικάει το απόλυτο κακό) και σκηνοθετημένο με δεξιοτεχνία που κόβει την ανάσα. Η σεναριακή αφηγηματική λιτότητα δίνει στον Σπίλμπεργκ τη δυνατότητα να μεγαλουργήσει με την εικόνα, εκμεταλλευόμενος το βάθος πεδίου, το ευρηματικό καδράρισμα, την εναλλαγή κωμικού τάιμινγκ και σασπένς, τα jump cuts και την απολύτως πρωτοποριακή χρήση της οσκαρικής μουσικής του Τζον Γουίλιαμς. Ντουμ, ντουμ… Ντουμ, ντουμ… Το (νέο) Χόλιγουντ δεν θα είναι πια ποτέ το ίδιο.

ΗΠΑ. 1975. Διάρκεια: 124΄. Διανομή: TULIP

Περισσότερες πληροφορίες

Τα Σαγόνια του Καρχαρία

Jaws
4
  • Τρόμου
  • 1975
  • Διάρκεια: 124 '
  • Στίβεν Σπίλμπεργκ

Όταν ένας γιγαντιαίος λευκός καρχαρίας σπέρνει τον τρόμο στις παραλίες μιας αμερικανικής κωμόπολης, ο τοπικός σερίφης, ένας ωκεανολόγος και ένας βετεράνος θαλασσόλυκος αναλαμβάνουν να τον εξοντώσουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Λευκός Θόρυβος

Άνιση και αναποτελεσματικά πιστή μεταφορά ενός επιθετικά σατιρικού μυθιστορήματος του Ντον ΝτεΛίλο, από το οποίο επιβιώνουν μόνο θραύσματα των φιλοσοφικών ιδεών και σπίθες της βιτριολικής ευφυίας του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
08/12/2022

R.M.N.

Υποδειγματικό σινεμά ρεαλισμού ιδωμένο με όρους θρίλερ, όχι όμως με την αιχμηρότητα που μας έχει συνηθίσει ο Κριστιάν Μουντζίου.

Καραγκιόζης the Movie

Μια καλοπροαίρετη μεταφορά του θεάτρου σκιών, η οποία εγκλωβίζεται στην προσπάθειά της να αποδειχθεί ταυτόχρονα μοντέρνα και πιστή στο πρωτότυπο έργο.

Πιο Πολύ Από Ποτέ

Προσωπικές επιλογές και ευθύνες συγκρούονται υπόκωφα στο εσωτερικό μιας βραδύκαυστης, χαμηλόφωνης ταινίας που, μέσα από το θάνατο και τα μάτια της υπέροχης Βίκι Κριπς, κοιτάει τη ζωή κατάματα.

Η Ιστορία της Γυναίκας μου

Μυθιστορηματικών διαστάσεων ερωτικό δράμα, η αυστηρή, καλλιγραφική αισθητική του οποίου αγωνίζεται να του προσδώσει φρεσκάδα, χυμούς και συναίσθημα.

Οι Πέντε Διάβολοι

Καθώς ένας απαγορευμένος έρωτας συναντά μια ιστορία ενηλικίωσης, ένα οικογενειακό δράμα μετατρέπεται ευρηματικά σε μια τόσο επώδυνη όσο και τρυφερή ονειρική φαντασία.

Στο Σκοτάδι

Αληθινή ιστορία που ξεπερνάει τα κλισέ μιας νατουραλίστικης πολιτικής καταγγελίας, μπολιάζοντας το οικογενειακό δράμα της με στοιχεία ταινίας θρίλερ.