Ένας Ήρωας

3

Μεγάλο Βραβείο του Φεστιβάλ Καννών για ένα υποδειγματικά γραμμένο κοινωνικό δράμα πολλαπλών διαστάσεων, πιστό στην κομψά ρεαλιστική συνταγή του Ασγκάρ Φαραντί.

Enas_hroas

Το "All Winners, All Losers" είναι ένα ντοκιμαντέρ της Ιρανής Αζαντέχ Μασιχζαντέχ πάνω στον Μοχαμάντ Ρεζά Σόκρι. Έναν κατάδικο για χρέη στο Σιράζ, ο οποίος σε άδειά του από τη φυλακή βρήκε μια τσάντα γεμάτη χρήματα, την οποία επέστρεψε στον ιδιοκτήτη της. Η ταινία δημιουργήθηκε όταν η Μασιχζαντέχ σπούδαζε κινηματογράφο στην Τεχεράνη με καθηγητή το διάσημο Ιρανό σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαραντί, διπλά βραβευμένο με ξενόγλωσσο Όσκαρ ("Ένας Χωρισμός", "Ο Εμποράκος"), ο οποίος εμπνεύστηκε την τελευταία του ταινία από τα ίδια γεγονότα. Ισχυριζόμενη πως ο Φαραντί δεν στηρίχτηκε απλώς σ’ αυτά, αλλά αντέγραψε σε μεγάλο βαθμό το ντοκιμαντέρ της, η Μασιχζαντέχ προχώρησε σε μηνύσεις, ο Φαραντί την αντιμήνυσε και μια σειρά δικαστικών αποφάσεων… δεν έχει βγάλει ακόμα τελικό συμπέρασμα.

Στην οθόνη, πάντως, αυτό που παρακολουθούμε είναι η απελπισμένη προσπάθεια του καταδικασμένου για χρέη Ραχίμ, ο οποίος μεγαλώνει μόνος τον μικρό γιο του στο Σιράζ, να διευθετήσει την οφειλή του στον ανένδοτο κουνιάδο του. Σε μια διήμερη άδεια που παίρνει από τη φυλακή, η ερωμένη του Φαρκοντέχ βρίσκει πεταμένη μια τσάντα με χρυσά νομίσματα, αλλά κι αυτά, ακόμα κι αν εξαργυρωθούν, δεν φτάνουν για να καλύψουν όλα τα χρωστούμενα. Εν τω μεταξύ, η αδελφή του Ραχίμ ανακαλύπτει την τσάντα και τον εξωθεί να αναζητήσει τον νόμιμο ιδιοκτήτη της.

Ακόμα και στο αμήχανο, γυρισμένο στην Ισπανία "Το Ξέρουν Όλοι" (2018), ο Φαραντί έχει αποδείξει πως είναι ένας από τους κορυφαίους σεναριογράφους του σύγχρονου σινεμά. Δημιουργός με διεισδυτική ψυχολογική ματιά, διερευνά διεξοδικά και ορθολογισμένα την ανθρώπινη συνθήκη, παγιδευμένη σε μια σειρά ηθικών διλημμάτων που αφορούν πρώτιστα την ιρανική κοινωνία, απλώνονται όμως με επείγουσα ειλικρίνεια σε ολόκληρο τον πλανήτη. Έτσι, δέσμιος διαπλεκομένων σχέσεων οι οποίες ξεκινούν από την οικογένειά του και φτάνουν στην έσχατη άκρη της ιρανικής καθημερινότητας, ο Ραχίμ παίρνει τη μία μετά την άλλη όλες τις αναμενόμενες (υπό των συνθηκών) αποφάσεις, οι οποίες αποδεικνύονται όλες τους λάθος για… λάθος λόγους. Από απόκληρος θα ανακηρυχτεί σε λαϊκό ήρωα, αλλά θα ξαναβρεθεί αντιμέτωπος με τη "δολιότητα" των μεθόδων του, καθώς ο Φαραντί τον εγκλωβίζει αριστοτεχνικά σε έναν ιστό παρεξηγήσεων, προκαταλήψεων και ιδεοληψιών που έχουν συθέμελα διαβρώσει τη σύγχρονη κοινωνία. Κανείς δεν είναι εδώ ξεκάθαρα αθώος, ένοχος ή ήρωας, συμπέρασμα το οποίο εξάγει με τη γνωστή, αναγνωρίσιμη από μακριά πλέον κινηματογραφική μέθοδό του ο κορυφαίος Ιρανός auteur. Ο οποίος, επαναλαμβάνοντας απολαυστικά τον εαυτό του, υπογράφει άλλο ένα σινε-κομψοτέχνημα μικρού μεγέθους, αποσπώντας το Μεγάλο Βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών και μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας.

Ιράν, Γαλλία. 2021. Διάρκεια: 127΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM

Περισσότερες πληροφορίες

Ένας Ήρωας

Ghahreman / A Hero
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 127 '
  • Ασγκάρ Φαραντί

Καταδικασμένος για χρέη, ο Ραχίμ παίρνει διήμερη άδεια από τη φυλακή και προσπαθεί να διευθετήσει την οφειλή στον κουνιάδο του. Η λύση μοιάζει να έρχεται από την ερωμένη του, η οποία βρίσκει στο δρόμο μια τσάντα με χρυσά νομίσματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ ήταν ένας ηθοποιός δίχως σύγκριση

Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ένας από τους σπουδαίους ερμηνευτές της μεγάλης οθόνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/06/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (20-26/6)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ξεκινάει το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κιμώλου

Η Κίμωλος γίνεταιγια 6η συνεχόμενη χρονιά τόπος συνάντησης κορυφαίων επαγγελματιών της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Οι θερινές Δευτέρες στη Ριβιέρα παίζουν αριστουργήματα

Για ακόμα ένα καλοκαίρι το σινεμά των Εξαρχείων προβάλλει κλασικά φιλμ μεγάλης διάρκειας σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες.

Ανθρωπίστρια Βρικόλακας Αναζητά Αυτοκτονικό Άτομο

Ο βαμπιρικός μύθος διακωμωδείται με ευστροφία και στιλ ως άλλη μία ιστορία ενηλικίωσης μιας γενιάς που δυσκολεύεται να βρει τη θέση της στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Οι Μηχανόβιοι

Γράσο, αίμα, έρωτας και βία δίνουν τον τόνο σε μια μοντέρνα εκδοχή του "Ατίθασου", η οποία βλέπει την Αμερική ως έναν τόπο αέναης ματαίωσης. Σκηνοθετημένη με πυγμή αλλά και αφηγηματική ατολμία.