Κατ' Οίκον Περιορισμός

3

Καφκική και σαρκαστική πολιτική καταγγελία που περιγράφει ανάγλυφα την «εσωτερική», βαθιά διαφθορά της ρώσικης κοινωνίας.

Kat_oikon_periorismos

Οι μισές και πλέον ρωσικές ταινίες που φτάνουν στις ελληνικές αίθουσες, έχοντας συνήθως περάσει νωρίτερα από κάποιο πρωτοκλασάτο διεθνές φεστιβάλ, σχολιάζουν με ευθύ ή αλληγορικό τρόπο την εκτεταμένη διαφθορά μιας κοινωνίας πολλαπλά διαψευσμένων οραμάτων. Όπως αυτών για έναν επί της γης σοσιαλιστικό παράδεισο ή εκείνων για μια φιλελεύθερη δημοκρατία αξιοκρατίας, ισότητας και ελευθερίας του λόγου. Τα φιλμ του Αλεξέι Γκέρμαν Τζούνιορ δεν αποτελούν εξαίρεση, προεκτείνοντας την προβληματική του πατέρα του, ενός από τους διασημότερους σκηνοθέτες της περεστρόικα. Ο Αλεξέι Γκέρμαν ("20 Μέρες Χωρίς Πόλεμο", "Ο Φίλος μου Ιβάν Λαπσίν") εστίασε την εκλεκτική φιλμογραφία του, αποτελούμενη από μόλις έξι ταινίες, σε θέματα της σύγχρονης ρωσικής Ιστορίας, τα οποία προσέγγισε με κριτική διάθεση, ελάχιστα αρεστή στους κρατικούς γραφειοκράτες. Σε πιο ελεύθερο περιβάλλον, ο βραβευμένος με Χρυσό Αλέξανδρο ("Το Τελευταίο Τραίνο") και Αργυρό Λιοντάρι ("Paper Soldier") γιος του συνέχισε να επιτίθεται σε μια αδιάλλακτη και εκδικητική εξουσία, η πρακτική της οποίας, αντίθετα απ’ το όνομά της, δεν έχει αλλάξει στο ελάχιστο στο πέρασμα του χρόνου. Έτσι, στον "Εξόριστο Συγγραφέα" (2018) μαθαίνουμε τις αληθινές περιπέτειες του λογοτέχνη Σεργκέι Ντοβλάτοφ στο σοβιετικό Λένινγκραντ του ’70, ενώ στο "Κατ’ Οίκον Περιορισμός" τις μυθοπλαστικές αντίστοιχες του ακαδημαϊκού Νταβίντ Οκαλάντζε στη Ρωσία του Πούτιν.


Ο Νταβίντ είναι καθηγητής λογοτεχνίας στο πανεπιστήμιο κι όταν κατηγορεί το δήμαρχο της πόλης του για οικονομικά σκάνδαλα, συνοδεία μιας τολμηρά σατιρικής γελοιογραφίας, βρίσκεται ο ίδιος άμεσα κατηγορούμενος για υπεξαίρεση. Τίθεται σε κατ’ οίκον περιορισμό και πιέζεται από τους πάντες για να δηλώσει ένοχος πριν από την ακροαματική διαδικασία. Έτσι θα τιμωρηθεί με αναστολή κι όλοι θα είναι ευχαριστημένοι, ενώ σε άλλη περίπτωση κινδυνεύει με σίγουρη φυλάκιση. Καθώς η πίεση αυξάνεται και κάθε βίαια –ψυχολογική και σωματική– μέθοδος επιστρατεύεται, ο Γκέρμαν ακολουθεί τον πεισματάρη ήρωά του βαθιά στο ηθικό αδιέξοδό του. Η μητέρα του, αναπολώντας ανάλογες παρελθούσες περιπτώσεις, τον συμβουλεύει να συμβιβαστεί, όπως και η πρώην σύζυγός του, ενώ τα τοπικά μέσα ενημέρωσης τον διαπομπεύουν διαρκώς και η αστυνομία τον εκφοβίζει. Μόνο μερικοί από τους φοιτητές του τού συμπαρίστανται, ανίκανοι να παρέμβουν ουσιαστικά. Όπως κι ολόκληρη η κοινωνική δομή της σύγχρονης Ρωσίας, η οποία από την κορυφή έως τη βάση είναι παραδομένη στη διαφθορά και το φόβο. Ο Γκέρμαν την ξεγυμνώνει πλήρως και την εγκλωβίζει σε ένα μεγάλο δωμάτιο, του οποίου η σταδιακή αύξηση της αταξίας σκηνοθετείται με αλληγορική δεξιοτεχνία, αντανακλώντας μια χαοτική και απρόβλεπτη πραγματικότητα. Το τίμημα του να βρεις μέσα της μια ηθική πυξίδα είναι αβάσταχτο, με τις ευθείες αναφορές (ο ποιητής Όσιπ Μάντελσταμ) και το συγκινητικό φινάλε να δείχνουν το δρόμο.

Ρωσία. 2021. Διάρκεια: 106΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART

Περισσότερες πληροφορίες

Κατ΄Οίκον Περιορισμός

Delo / House Arrest
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 106 '
  • Αλεξέι Γκέρμαν Τζούνιορ

Ένας καθηγητής πανεπιστημίου κατηγορεί το δήμαρχο της πόλης για οικονομικά σκάνδαλα, για να βρεθεί ο ίδιος κατηγορούμενος για υπεξαίρεση. Τίθεται σε κατ’ οίκον περιορισμό και πιέζεται από παντού για να δηλώσει ένοχος πριν από τη δίκη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Peter von Kant

Η ζωή του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και τα "Πικρά Δάκρυα της Πέτρα φον Καντ" συνδυάζονται μηχανικά σε ένα παιχνιδιάρικο όσο και αβαθές ψυχόδραμα δωματίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
09/02/2023

Τόρι και Λοκίτα

Πληγωμένος ουμανισμός, προβλέψιμος κοινωνικός ρεαλισμός, αυθεντική συγκίνηση: η πλέον οργισμένη ταινία των αδελφών Νταρντέν περιγράφει ωμά μια Ευρώπη παραδομένη στη διαφθορά και την απάθεια.

Θόδωρος Αγγελόπουλος - Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Καθένας και η Μουσική του

Δημιουργική αξιοποίηση μιας "αντιπαράθεσης" με πολλαπλό ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, ιδωμένη μέσα από τα μάτια τόσο του τότε όσο και του τώρα.

Magic Mike: Ο Τελευταίος του Χορός

Απενοχοποιημένα φαν η επανένωση Σόντερμπεργκ-Τέιτουμ παραδίδεται στο περιτύλιγμα μιας απολαυστικής για τα μάτια ταινίας-καραμέλα.

Μπλε Φεγγάρι

Βραβείο καλύτερης ταινίας στο Σαν Σεμπαστιάν για ένα ντοκιμαντερίστικα ειλικρινές και σκηνοθετημένο με ένταση, αλλά δραματικά "άψητο" κοινωνικό δράμα φεστιβαλικής κατανάλωσης της ρουμάνικης σχολής.

Ο Θίασος

Ο μύθος των Ατρειδών συναντά τη σύγχρονη ελληνική ιστορία σε ένα εικονοκλαστικό, πρωτοποριακής αφήγησης και επικών διαστάσεων σινε-δοκίμιο πάνω στη σχέση βιωμένου και ιστορικού χρόνου. Η κορυφαία στιγμή του ελληνικού κινηματογράφου.

1341 Καρέ Έρωτα και Πολέμου

Η βίαιη πραγματικότητα της Μέσης Ανατολής αποτυπώνεται ιστορικά και καλλιτεχνικά μέσα από τα μάτια ενός εμπνευσμένου αυτόπτη μάρτυρα, ο οποίος καλείται διαρκώς να διαλέξει στρατόπεδο.