Τελευταίο Ταξίδι

3

Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για ένα ντοκιμαντερίστικο ταξίδι στο χρόνο, στις ιδέες του κορυφαίου μας πεζογράφου και στην ψυχή μιας χώρας που από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

To_teleftaio_taxidi

Χωρίς να εγκαταλείπει την έντονη πολιτική ματιά των προηγούμενων ντοκιμαντέρ του ("Deptocracy", "Catastroika", "Make the Economy Scream"), ο Άρης Χατζηστεφάνου επιχειρεί στην τελευταία ταινία του κάτι διαφορετικό. Ένα ταξίδι σε άλλη ήπειρο και σε άλλο χρόνο. Με οδηγό το "Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα" του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930, καταγράφει με την κάμερά του ασπρόμαυρες εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου. Ο συνδυασμός τους με την αφήγηση του κορυφαίου πεζογράφου έχει ένα απρόσμενα ενδιαφέρον αποτέλεσμα (βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο πρόσφατο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).


Το "Ταξιδεύοντας" είναι μια πεντάτομη σειρά ταξιδιωτικών εντυπώσεων του Νίκου Καζαντζάκη. Το "Ιαπωνία, Κίνα" αφορά το πρώτο ταξίδι του συγγραφέα στην Άπω Ανατολή, το 1935, και περιγράφει με οξυδέρκεια έναν μακρινό, άγνωστό μας πολιτισμό μπροστά στην πρόκληση κοσμοϊστορικών αλλαγών. Οι ιδέες του αναμετριούνται με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής και σκέψης, κι ενώ ο Βούδας έχει ήδη παραχωρήσει μέσα του την ιδεολογική πρωτοκαθεδρία στον Έπαφο (τον αρχαίο θεό της επαφής), οι προκλήσεις για πολιτικοκοινωνικά σχόλια είναι διαρκείς κι επείγουσες.


Ο Χατζηστεφάνου, από την άλλη, ακολουθεί τα χνάρια του συγγραφέα του "Ζορμπά", αντιπαραθέτοντας μετωπικά και δημιουργικά τις καζαντζακικές παρατηρήσεις με τη "μελλοντική" επιβεβαίωση ή διάψευσή τους. Έτσι, η διήγηση του Γιάννη Αγγελάκα και της Όλιας Λαζαρίδου (από το δεύτερο ταξίδι του 1957, το οποίο κατέγραψε η σύζυγος του λογοτέχνη Ελένη) εμπλουτίζεται αντιστικτικά με σύγχρονα πλάνα από τα ίδια μέρη, αλλά και στιγμιότυπα από anime, video games και ιαπωνικά manga. Το ίδιο τοπίο, κι όμως διαφορετικό, οι ίδιοι άνθρωποι που είναι πλέον άλλοι και μια χώρα η οποία από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

Α/Μ. Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 60΄

Περισσότερες πληροφορίες

Τελευταίο Ταξίδι

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2022
  • Διάρκεια: 60 '
  • Άρης Χατζηστεφάνου

Το «Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα» του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930 συναντά τις εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τζόρνταν, Γκουαντανίνο και Παρκ Τσαν-γουκ στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Οι πολυαναμενόμενες ταινίες και όλα τα νεότερα από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
18/09/2025

"Αυτές οι Νύχτες Μένουν": Η αφίσα του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας

Φέτος η εικαστική ταυτότητα του θεσμού βάζει στο επίκεντρο την επιθυμία.

Ένα Μεγάλο Όμορφο Τολμηρό Ταξίδι

Ο weird νεορομαντισμός του Τσάρλι Κάουφμαν εμπνέει μια ενοχλητικά εκκεντρική και σιροπιασμένη "ψυχαναλυτική" δραμεντί, βραχυκυκλωμένη από τα μοντέρνα αφηγηματικά της τερτίπια. | Powered by Uber.

Η Λεωφόρος της Δύσης

Ένα αξεπέραστο, πολυεπίπεδο αριστούργημα κι ένα από τα "πετράδια του στέμματος" του κλασικού αμερικανικού σινεμά. | Powered by Uber.

Μαύρη Φάλαινα

Ο άνθρωπος και η φύση, το παρελθόν και το παρόν, αλλά και ένας πραγματικός κι ένας αόρατος κόσμος αντιπαρατίθενται σε ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ τυλιγμένο σε βαθύ υπαρξιακό μυστήριο. | Powered by Uber.

Ο Μεσολαβητής

Θρίλερ με στιβαρό αφηγηματικό ρυθμό και καλοστημένη ίντριγκα, το οποίο χάνει τη συγκέντρωσή του όταν επιστρατεύει φλασάτες ανατροπές και κοινότοπες καταδιώξεις. | Powered by Uber.

Έρωτας στη Βαρκελώνη

Τα κλισέ της ρομαντικής δραμεντί λειτουργούν αποτελεσματικά και αβίαστα, φιλτραρισμένα μέσα από ένα προσεγμένο σενάριο, τρυφερά συναισθήματα και έναν γήινο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. | Powered by Uber.