Τελευταίο Ταξίδι

3

Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για ένα ντοκιμαντερίστικο ταξίδι στο χρόνο, στις ιδέες του κορυφαίου μας πεζογράφου και στην ψυχή μιας χώρας που από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

To_teleftaio_taxidi

Χωρίς να εγκαταλείπει την έντονη πολιτική ματιά των προηγούμενων ντοκιμαντέρ του ("Deptocracy", "Catastroika", "Make the Economy Scream"), ο Άρης Χατζηστεφάνου επιχειρεί στην τελευταία ταινία του κάτι διαφορετικό. Ένα ταξίδι σε άλλη ήπειρο και σε άλλο χρόνο. Με οδηγό το "Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα" του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930, καταγράφει με την κάμερά του ασπρόμαυρες εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου. Ο συνδυασμός τους με την αφήγηση του κορυφαίου πεζογράφου έχει ένα απρόσμενα ενδιαφέρον αποτέλεσμα (βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο πρόσφατο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).


Το "Ταξιδεύοντας" είναι μια πεντάτομη σειρά ταξιδιωτικών εντυπώσεων του Νίκου Καζαντζάκη. Το "Ιαπωνία, Κίνα" αφορά το πρώτο ταξίδι του συγγραφέα στην Άπω Ανατολή, το 1935, και περιγράφει με οξυδέρκεια έναν μακρινό, άγνωστό μας πολιτισμό μπροστά στην πρόκληση κοσμοϊστορικών αλλαγών. Οι ιδέες του αναμετριούνται με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής και σκέψης, κι ενώ ο Βούδας έχει ήδη παραχωρήσει μέσα του την ιδεολογική πρωτοκαθεδρία στον Έπαφο (τον αρχαίο θεό της επαφής), οι προκλήσεις για πολιτικοκοινωνικά σχόλια είναι διαρκείς κι επείγουσες.


Ο Χατζηστεφάνου, από την άλλη, ακολουθεί τα χνάρια του συγγραφέα του "Ζορμπά", αντιπαραθέτοντας μετωπικά και δημιουργικά τις καζαντζακικές παρατηρήσεις με τη "μελλοντική" επιβεβαίωση ή διάψευσή τους. Έτσι, η διήγηση του Γιάννη Αγγελάκα και της Όλιας Λαζαρίδου (από το δεύτερο ταξίδι του 1957, το οποίο κατέγραψε η σύζυγος του λογοτέχνη Ελένη) εμπλουτίζεται αντιστικτικά με σύγχρονα πλάνα από τα ίδια μέρη, αλλά και στιγμιότυπα από anime, video games και ιαπωνικά manga. Το ίδιο τοπίο, κι όμως διαφορετικό, οι ίδιοι άνθρωποι που είναι πλέον άλλοι και μια χώρα η οποία από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

Α/Μ. Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 60΄

Περισσότερες πληροφορίες

Τελευταίο Ταξίδι

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2022
  • Διάρκεια: 60 '
  • Άρης Χατζηστεφάνου

Το «Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα» του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930 συναντά τις εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τα αφιερώματα που θα παρακολουθήσουμε στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Από ειδικές προβολές σε σπουδαστικές ταινίες μικρού μήκους, εκθέσεις και masterclass θα παρακολουθήσουμε στο φετινό φεστιβάλ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/11/2025

Ταινίες βασισμένες σε βιβλία που βλέπουμε στο σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Οι κινηματογραφικές διασκευές που βρίσκουμε στις μαρκίζες των σινεμά.

Όλες οι ταινίες που θα δούμε στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Η διοργάνωση ανακοίνωσε τους τίτλους των ταινιών που θα πλαισιώσουν το φετινό πρόγραμμα.

Τι νέο βλέπουμε στους κινηματογράφους αυτό το Σαββατοκύριακο

Κριτικές και trailers για όλες τις καινούριες ταινίες που παίζουν στα αθηναϊκά σινεμά.

Στο Κολωνάκι και το HAU Movie Club βλέπεις το "Επτά Αινίγματα για τον Ντετέκτιβ Χάρι" με ελεύθερη είσοδο

Μία δωρεάν πρόταση για το απόγευμα μετά την δουλειά, με την προβολή της εμβληματικής ταινίας στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

"Πέθανε Αγάπη Μου": Ένα ατμοσφαιρικό πορτρέτο ψυχολογικής κατάρρευσης προσεχώς στα σινεμά

Η πρώτη συνεργασία της Τζένιφερ Λόρενς με τον Ρόμπερτ Πάτινσον από την σκηνοθέτη του Πρέπει Να Μιλήσουμε Για Τον Κέβιν.

Athens Palestine Film Festival 2025: Sold-out η πρεμιέρα που δίνει το σήμα για το τελικό πρόγραμμα του

Στην τέταρτη χρονιά του, το Athens Palestine Film Festival συνεχίζει να φέρνει κοντά δημιουργούς, διανοούμενους και κοινό για να αναδείξει τη δύναμη του σινεμά ως πράξη αλήθειας.