Τελευταίο Ταξίδι

3

Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για ένα ντοκιμαντερίστικο ταξίδι στο χρόνο, στις ιδέες του κορυφαίου μας πεζογράφου και στην ψυχή μιας χώρας που από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

To_teleftaio_taxidi

Χωρίς να εγκαταλείπει την έντονη πολιτική ματιά των προηγούμενων ντοκιμαντέρ του ("Deptocracy", "Catastroika", "Make the Economy Scream"), ο Άρης Χατζηστεφάνου επιχειρεί στην τελευταία ταινία του κάτι διαφορετικό. Ένα ταξίδι σε άλλη ήπειρο και σε άλλο χρόνο. Με οδηγό το "Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα" του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930, καταγράφει με την κάμερά του ασπρόμαυρες εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου. Ο συνδυασμός τους με την αφήγηση του κορυφαίου πεζογράφου έχει ένα απρόσμενα ενδιαφέρον αποτέλεσμα (βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο πρόσφατο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).


Το "Ταξιδεύοντας" είναι μια πεντάτομη σειρά ταξιδιωτικών εντυπώσεων του Νίκου Καζαντζάκη. Το "Ιαπωνία, Κίνα" αφορά το πρώτο ταξίδι του συγγραφέα στην Άπω Ανατολή, το 1935, και περιγράφει με οξυδέρκεια έναν μακρινό, άγνωστό μας πολιτισμό μπροστά στην πρόκληση κοσμοϊστορικών αλλαγών. Οι ιδέες του αναμετριούνται με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής και σκέψης, κι ενώ ο Βούδας έχει ήδη παραχωρήσει μέσα του την ιδεολογική πρωτοκαθεδρία στον Έπαφο (τον αρχαίο θεό της επαφής), οι προκλήσεις για πολιτικοκοινωνικά σχόλια είναι διαρκείς κι επείγουσες.


Ο Χατζηστεφάνου, από την άλλη, ακολουθεί τα χνάρια του συγγραφέα του "Ζορμπά", αντιπαραθέτοντας μετωπικά και δημιουργικά τις καζαντζακικές παρατηρήσεις με τη "μελλοντική" επιβεβαίωση ή διάψευσή τους. Έτσι, η διήγηση του Γιάννη Αγγελάκα και της Όλιας Λαζαρίδου (από το δεύτερο ταξίδι του 1957, το οποίο κατέγραψε η σύζυγος του λογοτέχνη Ελένη) εμπλουτίζεται αντιστικτικά με σύγχρονα πλάνα από τα ίδια μέρη, αλλά και στιγμιότυπα από anime, video games και ιαπωνικά manga. Το ίδιο τοπίο, κι όμως διαφορετικό, οι ίδιοι άνθρωποι που είναι πλέον άλλοι και μια χώρα η οποία από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

Α/Μ. Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 60΄

Περισσότερες πληροφορίες

Τελευταίο Ταξίδι

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2022
  • Διάρκεια: 60 '
  • Άρης Χατζηστεφάνου

Το «Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα» του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930 συναντά τις εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Σπασμένη Φλέβα

Σε ένα σκληρό δράμα που αποκτά διαστάσεις μοντέρνας τραγωδίας, ο οικονομιδικός εξπρεσιονισμός "μαλακώνει", αλλά η αφηγηματική δύναμη παραμένει σαρωτική και η πολιτικοκοινωνική ματιά γίνεται οξυδερκέστερη και διεισδυτικότερη. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
27/11/2025

Πέθανε Αγάπη μου

Μπεργκμανικό ψυχογράφημα που καταγγέλλει μέσα από μια εκκωφαντικά προφανή, επαναλαμβανόμενη και φλασάτη μανιέρα τα πατριαρχικά στερεότυπα και τον μεσοαστικό κομφορμισμό. | Powered by Uber.

Για Πάντα;

Ρομαντική κομεντί με πολλές νόστιμες πινελιές, αλλά φλύαρες, χαλαρές σεναριακές ιδέες που δεν μπορούν να υποτάξουν τα εύπεπτα και συντηρητικά κλισέ. | Powered by Uber.

Το Δάκρυ του Διαβόλου

Found footage και μεταφυσικός τρόμος συνδυάζονται χωρίς αληθοφάνεια σε μια εκβιαστική, λατινοαμερικανική παραλλαγή του "The Blair Witch Project". | Powered by Uber.

Ζωούπολη 2

Διασκεδαστικότατο και σεναριακά ευρηματικό σίκουελ, το οποίο αξιοποιεί τη σινεφίλ και κοινωνικά αλληγορική συνταγή της οσκαρικής πρώτης ταινίας. | Powered by Uber.

Ποιες είναι οι ελπίδες του Γιώργου Λάνθιμου να σαρώσει στα Βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου;

Οι σημαντικότερες παραγωγές της Γηραιάς Ηπείρου αναμένεται να "αναμετρηθούν" με έπαθλο τις δάφνες της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου στην απονομή που φιλοξενείται σύντομα στο Βερολίνο

9o Φεστιβάλ WIFT GR: Η δημιουργική "μαγεία" της γυναικείας αλληλεγγύης

Το πρόγραμμα του φεστιβάλ αναδεικνύει τις σχέσεις φιλίας, αγάπης, στήριξης και φροντίδας μεταξύ γυναικών και θηλυκοτήτων με ταινίες γυναικών δημιουργών από την εγχώρια και διεθνή παραγωγή.