Μεταφορά

3

Μια περίπλοκη, περιπετειώδης διαδικασία με αβέβαια αποτελέσματα γίνεται αφορμή για ένα ταξίδι στο ιστορικό παρελθόν της πρωτεύουσας και έναν δημιουργικό κινηματογραφικό στοχασμό πάνω στη μνήμη, την εθνική κληρονομιά και την πολιτιστική συνείδηση.

Μεταφορά

Eνα από τα πλέον αναγνωρίσιμα κτίρια της Αθήνας, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας, έχει δει όλους σχεδόν τους κατοίκους της χώρας να περνούν από μπροστά της, ελάχιστους όμως να έχουν αντικρίσει, έστω και από απλή περιέργεια, το εσωτερικό της. Χρηματοδοτημένο από τους Κεφαλλονίτες αδελφούς Βαλλιάνου, σχεδιασμένο από το βαρόνο Τέοφιλ φον Χάνσεν και χτισμένο με επίβλεψη του Ερνστ Τσίλερ, το αρχαιοελληνικής επιρροής αρχιτεκτόνημα της οδού Πανεπιστημίου φιλοξένησε τα δεκάδες χιλιάδες βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, χειρόγραφα και σπάνια έγγραφα της Εθνικής Βιβλιοθήκης, ιδρυμένης το 1829 από τον Ιωάννη Καποδίστρια, από το 1903 μέχρι το 2018, όταν και πραγματοποιήθηκε η μεταφορά τους (πλην του αρχείου των εφημερίδων) στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ο έμπειρος ντοκιμαντερίστας Ηλίας Γιαννακάκης («Μακρόνησος», «Καλάβρυτα - Άνθρωποι και Σκιές», «Η Γκόλφω στην Επίδαυρο») βρίσκει την αφορμή να χρησιμοποιήσει αυτή την περιπετειώδη, πολλαπλώς αναβληθείσα μετακόμιση, για μια σειρά από άλλες κινηματογραφικές μεταφορές. Η κυριότερη είναι εκείνη που έχει να κάνει με τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης, καταγεγραμμένης πολλαπλώς στο «σώμα» της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Ως ευαίσθητο, πολύτιμο έντυπο αρχείο, αλλά και ως ζωντανή πραγματικότητα που εξελίχτηκε «μπροστά στα μάτια της», εκεί πάνω στον κεντρικότερο αθηναϊκό δρόμο.

Μεταφορά - εικόνα 1

Η αφήγηση off γίνεται λοιπόν η εξομολόγηση (με τη φωνή της Αμαλίας Μουτούση) της «ίδιας» της Βιβλιοθήκης, που μέσα από ένα ευρηματικό μοντάζ αρχειακού και σύγχρονου υλικού και μερικές πετυχημένες αφηγηματικές επινοήσεις μετατρέπεται σε ένα παλλόμενο, ζωντανό κι αντιφατικό πορτρέτο της ίδιας της ελληνικής πρωτεύουσας. Όπως η ρέουσα καθημερινότητά της, η οποία γίνεται ένα με τις τεχνικές πληροφορίες της μεταφοράς, τις ιστορικές λεπτομέρειες, τα πολιτικά πάθη και τις κοινωνικές αναταραχές του ελληνικού 19ου και 20ού αιώνα.

Ελλάδα. 2020. Διάρκεια: 115΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μεταφορά

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2020
  • Διάρκεια: 115 '
  • Ηλίας Γιαννακάκης

Μετά από 115 χρόνια φιλοξενίας της στο κτίριο της οδού Πανεπιστημίου, η Εθνική Βιβλιοθήκη είναι έτοιμη για τη μεταφορά της στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Μια περίπλοκη, περιπετειώδης διαδικασία με αβέβαια αποτελέσματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Χαμογέλα

Ως ορισμός της χαμένης ευκαιρίας, η ταινία υποβάλλει με την ανατριχιαστική απεικόνιση των συνεπειών του μετατραυματικού άγχους, αποτυγχάνει όμως στην απόπειρά της να ισορροπήσει ανάμεσα στον ατμοσφαιρικό υπαινιγμό και τη σεναριακή σαφήνεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
29/09/2022

Η Φλεγόμενη Θάλασσα

Μετά το "Κύμα" (2015) και το "Σεισμό" (2018"), μια ακόμα σκανδιναβική περιπέτεια καταστροφής η οποία προσπαθεί να προσγειώσει στο ρεαλισμό ένα απόλυτα συνταγογραφημένο κινηματογραφικό είδος.

Ο Έρωτας τα Αλλάζει Όλα

Χωρίς να ξεφεύγει από τα στάνταρντ, το πορτραίτο μιας σύγχρονης Αμερικάνας πάνω από τα 60 σκιαγραφείται με χιούμορ και μερικές πικάντικες αφηγηματικές ιδέες.

Bad Guy

Ο κοινωνικός αποκλεισμός, ο έρωτας ως θυσία, η βία των ανθρώπινων ενστίκτων. Ο Κιμ Κι-ντουκ παραλλάσσει την προβληματική του με ακόμα ένα τολμηρό και μη ορθό πολιτικά δράμα.

Τα ντοκιμαντέρ που θα μας "ταρακουνήσουν" στο Gimme Shelter Film Festival

Το Gagarin μας συστήνει στη ζωή και το έργο τριών εμβληματικών μορφών της μουσικής σκηνής.

Οι 10 πιο ακραίες ταινίες των 28ων "Νυχτών Πρεμιέρας"

Αυτά είναι τα φιλμ του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (28/9-9/10), που σερβίρουν ανελέητη ένταση και δεν συνιστώνται σε όσους έχουν ευαίσθητα στομάχια…

Τα "Μαγνητικά Πεδία" είναι η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για τα 95α Όσκαρ

Το ρομαντικό road movie του Γιώργου Γούση επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.