Ο Ανίκητος

5

Αριστουργηματική συνέχεια του «Τραγουδιού του Δρόμου» και μιας από τις συναρπαστικότερες κινηματογραφικές ιστορίες ενηλικίωσης, η οποία απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στο φεστιβάλ Βενετίας.

Ο Ανίκητος

Μια από τις ωραιότερες ιστορίες κινηματογραφικής ενηλικίωσης συνεχίζεται στον «Ανίκητο», το δεύτερο μέρος της «τριλογίας του Απού» του Σατγιαζίτ Ράι, η οποία ξεκίνησε το 1955 με το «Τραγούδι του Δρόμου» και ολοκληρώθηκε το 1959 με τον «Κόσμο του Απού». Αν και σκηνοθετικό ντεμπούτο, το «Τραγούδι…» σόκαρε τον κόσμο του σινεμά, αποκαλύπτοντάς του μια συναρπαστική κινηματογραφία από τη μακρινή Ανατολή, όπου εξωτικές εικόνες και σκληρός ρεαλισμός συνέθεταν ένα θαυμαστό, ποιητικό σύμπαν γεμάτο απλές, βαθιές και προαιώνιες αλήθειες: η γέννηση είναι συνδεδεμένη με το θάνατο, η βία με τη συγχώρεση, η χαρά με τη λύπη και η γνώση με την απώλεια, όλα δεμένα σ’ έναν κύκλο ζωής συναρπαστικών αντιθέσεων.

Ο «Ανίκητος» ακολουθεί τον δεκάχρονο πλέον Απού στην οικογενειακή μετεγκατάστασή του από το χωριό του στο Μπενάρες (το σημερινό Βαρανάσι), την ιερή πόλη των Ινδουιστών. Εκεί, δίπλα στις όχθες του Γάγγη, ο μικρός θα περιπλανηθεί σε μια καθημερινότητα όπου ο αγώνας για επιβίωση συνυπάρχει με αρχαίους μύθους, θρησκευτικές δοξασίες και λαϊκές προλήψεις, ένας διαφορετικός μα και τόσο ίδιος τρόπος ζωής με εκείνον μέσα στη φύση (και το «Τραγούδι του Δρόμου»). Ακόμα μια απρόβλεπτη τραγωδία, όμως, θα σπρώξει τον Απού ένα βήμα εγγύτερα στην ενηλικίωση και θα τον στείλει με τη μητέρα του σ’ ένα μικρό χωριό της Βεγγάλης για να ζήσει με το θείο του.

Ένας ενδιάμεσος σταθμός στην πορεία του προς το πανεπιστήμιο της Καλκούτας και την ανεξαρτητοποίησή του από την οικογένεια και την «παλιά» Ινδία, με τον Ράι να αποτυπώνει την περιπετειώδη αυτή διαδρομή με συγκινητική ειλικρίνεια νεορεαλιστικής καθαρότητας και συναισθηματικό πλούτο ανατολίτικου μυστικισμού. Εδώ, το «σινεμά στο ύψος του ανθρώπου» αποκτά καινούργιες, συναρπαστικές διαστάσεις που θα καταξιώσουν τον Ράι ως έναν από τους σπουδαιότερους μεταπολεμικούς κινηματογραφικούς δημιουργούς και θα του χαρίσουν το Χρυσό Λιοντάρι και το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (Fipresci) στο Φεστιβάλ Βενετίας του 1957.

Α/Μ. Ινδία. 1956. Διάρκεια: 110΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Ανίκητος

Aparajito
5
  • Δραματική
  • 1956
  • Διάρκεια: 110 '
  • Σατγιαζίτ Ράι

Ο Απού έχει μετακομίσει με τους γονείς του στο Μπενάρες, μια απρόσμενη τραγωδία, όμως, θα τον στείλει στο θείο του σ’ ένα μικρό χωριό της Βεγγάλης. Εκεί θα τελειώσει το σχολείο και θα πάρει υποτροφία για το πανεπιστήμιο της Καλκούτας, κάτι που σημαίνει πως πρέπει να αφήσει μόνη την αβοήθητη μητέρα του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κλείνουν οριστικά οι κινηματογράφοι Πάλας και Αλεξάνδρα;

Δυσοίωνες ειδήσεις που αφορούν δύο ιστορικές αίθουσες της Αθήνας θορύβησαν τους κατοίκους της πόλης τελευταία με τα δεδομένα, ωστόσο, να μην είναι τελεσίδικα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/04/2024

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.

Η σκηνοθέτρια Ιρίς Καλτενμπάκ γύρισε μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς

Στην "Αρπαγή" η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός υπογράφει ένα ψυχογράφημα που μένει αξέχαστο.

Οι ταινίες "Χάρι Πότερ" επιστρέφουν στους κινηματογράφους

Τα "Epic Movie Nights" φέρνουν ξανά στη μεγάλη οθόνη το franchise που λατρεύουν οι millennials.

"Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο": Η νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα

Ο σκηνοθέτης της "Νορβηγίας" ετοιμάζεται για παγκόσμια πρεμιέρα στη σημαντική νεοϋορκέζικη διοργάνωση.

Οι Άλεξ Γκάρλαντ & Κίρστεν Ντανστ μιλούν στο "α" για τον "Εμφύλιο Πόλεμο"

Ο σκηνοθέτης και η πρωταγωνίστρια της πολιτικά φορτισμένης δυστοπικής περιπέτειας απαντούν στις ερωτήσεις του "α" γύρω από τη δημιουργία μιας αγωνιώδους ταινίας, η οποία απεικονίζει έναν ανησυχητικό μελλοντικό κόσμο.

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.