Το Βαμμένο Πουλί

Εντυπωσιακά στιλιζαρισμένη όσο και αβάσταχτα ωμή καταγγελία συλλογικής αποκτήνωσης στα χνάρια των ταινιών «Τα Παιδικά Χρόνια του Ιβάν» και «Έλα να Δεις».

Το Βαμμένο Πουλί

Ένα από τα διασημότερα μυθιστορήματα για τη φρίκη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το «Βαμμένο πουλί» του εξόριστου στις ΗΠΑ Πολωνοεβραίου Γέρζι Κοζίνσκι («Να Είσαι Εκεί Κύριε Τσανς») ξεσήκωσε μεγάλη λογοτεχνική αναστάτωση για πολλά χρόνια μετά την έκδοσή του το 1965. Πέρα από τις κατηγορίες που εκτοξεύτηκαν εναντίον του συγγραφέα για αντιπολωνική προπαγάνδα και λογοκλοπή, το βιβλίο σόκαρε με τις ρεαλιστικές, ανατριχιαστικές περιγραφές των κακουχιών του μικρού πρωταγωνιστή του. Πρόκειται για ένα ανώνυμο αγόρι το οποίο προσπαθεί να επιβιώσει στην κατεχόμενη από τους ναζί Ανατολική Ευρώπη, πέφτει όμως διαρκώς θύμα ανθρώπων που προσπαθούν να το εκμεταλλευτούν με τον χειρότερο τρόπο.

Ο Τσέχος Βάτσλαβ Μαρχούλ αναβιώνει το εγκαταλελειμμένο από κάθε ίχνος ανθρωπιάς σύμπαν του Κοζίνσκι με στιλιζαρισμένη ψυχρότητα. Είναι λες και το ασπρόμαυρο της εικόνας –φωτογραφημένη από τον Βλάντιμιρ Σπούτνι («Ο Μικρός Κόλια», «Βαθύς Γαλάζιος Κόσμος»)– έχει απορροφήσει τη σκοτεινιά της ανθρώπινης ψυχής, η οποία υπό συνθήκες σκληρής επιβίωσης βγάζει στην επιφάνεια τα χειρότερα ένστικτά της. Έτσι, αν η ταινία ξεκινάει φέρνοντας στο νου τα «Παιδικά Χρόνια του Ιβάν» του Αντρέι Ταρκόφσκι, η σκηνοθετική πυξίδα του Μαρχούλ δείχνει προς το «Έλα να Δεις» του Έλεμ Κλίμοφ και γίνεται μια μαρτυρική κατάδυση στην καρδιά του σκοταδιού, όπου κάθε φρικαλεότητα (βιασμοί, αιμομιξίες, βασανιστήρια, παιδεραστίες, εκτελέσεις…) είναι επιτρεπτή.

Το Βαμμένο Πουλί - εικόνα 1

Πρόκειται για μια ωμή καταγγελία αποκτήνωσης τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο (ο αντισημιτικός και δεισιδαίμων παροξυσμός των χωρικών, το κάψιμο του κατοικίδιου από τα παιδιά), με το «βαμμένο πουλί» να αναπαριστά αλληγορικά, ως σαδιστικό παιχνίδι, το τέλος της αθωότητας για μια ολόκληρη εποχή της σύγχρονης Ιστορίας, που όταν περιγράφεται ως παραβολή ή με μια λιτή διακριτικότητα (ο αριθμός-τατουάζ στο μπράτσο) θαυμάζεις την κινηματογραφική κομψότητά του, όταν όμως γίνεται εύκολος εντυπωσιασμός, μια και είναι στιγμές που ο Μαρχούλ γοητεύεται από τη γραφικότητα της ατελείωτης οδύνης, σπρώχνει την ταινία στα επικίνδυνα όρια της φτηνής εκμετάλλευσης.

Α/Μ. Τσεχία, Σλοβακία, Ουκρανία. 2019. Διάρκεια: 169΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Βαμμένο Πουλί

The Painted Bird
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 169 '
  • Βάτσλαβ Μαρχούλ

Ένας νεαρός εβραϊκής καταγωγής περιπλανιέται στα δάση της Ανατολικής Ευρώπης κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, προσπαθώντας να επιβιώσει μέσα από αβάσταχτες κακουχίες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι νικητές και τα βραβεία του 2ου New Generation Film Festival

H ανταπόκριση του νεανικού - σινεφίλ κοινού της Αθήνας, για τις 32 ταινίες μικρού μήκους, που προβλήθηκαν στον κινηματογράφο " Μικρόκοσμος", στο πλαίσιο του 2ου New Generation Film Festival, ήταν μεγάλη.

30/09/2022

Το 47ο Φεστιβάλ του Τορόντο ρίχνει τα φώτα στο "Airhostess-737" του Θανάση Νεοφώτιστου

Σημαντική διάκριση για την ταινία μικρού μήκους από την επιτροπή του καναδέζικου φεστιβάλ.

"And": Έμα Στόουν, Γουίλεμ Νταφόε και Τζέσι Πλέμονς στη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

Το επόμενο πρότζεκτ του διακεκριμένου σκηνοθέτη συγκεντρώνει ένα πρωτοκλασάτο καστ και ένα σενάριο που συνυπογράφει ο Ευθύμης Φιλίππου.

Δείτε τις πριν τις κατεβάσουν: Οι ταινίες που "χάνονται" από τις 28ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακαλύψτε τα φιλμ που προβάλλονται μόνο στο φεστιβάλ και ποτέ ξανά!

Η Γυναίκα Βασιλιάς

Η χολιγουντιανή συνταγή του ηρωικού έπους παραλλάσσεται σύμφωνα με τις επιταγές των καιρών χωρίς να αμφισβητείται κανένα από τα αφηγηματικά και μελοδραματικά κλισέ της.

Χαμογέλα

Ως ορισμός της χαμένης ευκαιρίας, η ταινία υποβάλλει με την ανατριχιαστική απεικόνιση των συνεπειών του μετατραυματικού άγχους, αποτυγχάνει όμως στην απόπειρά της να ισορροπήσει ανάμεσα στον ατμοσφαιρικό υπαινιγμό και τη σεναριακή σαφήνεια.

Η Φλεγόμενη Θάλασσα

Μετά το "Κύμα" (2015) και το "Σεισμό" (2018"), μια ακόμα σκανδιναβική περιπέτεια καταστροφής η οποία προσπαθεί να προσγειώσει στο ρεαλισμό ένα απόλυτα συνταγογραφημένο κινηματογραφικό είδος.