La Dolce Vita

5

Χρυσός Φοίνικας και Όσκαρ κουστουμιών για μια ταινία-σταθμός του μοντέρνου σινεμά και αναπόσπαστο κομμάτι πλέον της ποπ κουλτούρας.

La Dolce Vita

Eξι δεκαετίες μετά την πρεμιέρα της η καλύτερη ταινία (μαζί με το «8 1/2») του Φεντερίκο Φελίνι εντυπωσιάζει ακόμη με περισσότερους από έναν τρόπους. Πρώτα έρχεται ο εικονοπλαστικός, με τα εντυπωσιακά πλάνα της νυχτερινής Ρώμης να αναδεικνύουν την «τέλεια ομορφιά» της Αιώνιας Πόλης, εικόνες που λειτουργούν αντιστικτικά με την εφήμερη λάμψη της γλυκιάς ζωής τής παρακμιακής αριστοκρατίας της. Αθάνατες είναι επίσης οι σκηνές του «ιπτάμενου Ιησού» της αρχής, με το ελικόπτερο να μεταφέρει ένα άγαλμα του σωτήρος με ανοιχτά χέρια πάνω από την ιταλική πρωτεύουσα, αλλά και το «μπάνιο» της Ανίτα Έκμπεργκ στη Φοντάνα ντι Τρέβι.

Ακολουθούν οι αφηγηματικές εκπλήξεις, καθώς ο Φελίνι αφήνει πίσω του οριστικά τον νεορεαλισμό (αμέσως προηγούμενη ταινία του ήταν οι «Νύχτες της Καμπίρια») και προτείνει ένα σινεμά με ψηφιδωτή και αποσπασματική δομή, απελευθερωμένη από τα δεσμά της ακαδημαϊκής σεναριογραφίας και ανοικτή στα σχόλια του σκηνοθέτη. Κινηματογραφικές καινοτομίες οι οποίες, μαζί με αυτές της νουβέλ βαγκ και του Μικελάντζελο Αντονιόνι (η «Περιπέτειά» του προβλήθηκε στο ίδιο Φεστιβάλ Κανών, με την «Dolce Vita» να κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα), διαμόρφωσαν ολόκληρο το μοντέρνο σινεμά.

La Dolce Vita - εικόνα 1

Τέλος, η προφητική ικανότητα της ταινίας να αποτυπώσει τόσο νωρίς και με τέτοια βιτριολική κομψότητα την αβάσταχτη, ρηχή και ψευτο-ελευθεριάζουσα γοητεία της μπουρζουαζίας είναι σοκαριστική. Ο δημοσιογράφος Μαρτσέλο Ρουμπίνι, ξεναγός μας στο πολύβουο σύμπαν τής (πάντα νυχτερινής) Βία Βένετο, είναι ένας άνθρωπος του 21ου αιώνα και η πολυτελής καθημερινότητά του το εφιαλτικό φρέσκο μιας κοινωνικής πραγματικότητας χωρίς ηθική πυξίδα, αληθινά πάθη και αξίες.

Ο Φελίνι απεικονίζει με εφιαλτικά σαγηνευτικό τρόπο το πώς η σύγχρονη ζωή έχει μετατραπεί σε ένα λαμπερό μα κούφιο θέαμα, με την ταινία του να δημιουργεί μέγα σκάνδαλο όταν προβλήθηκε, καθώς το Βατικανό την αποκήρυξε και βουλευτές ζήτησαν να απαγορευτεί. Γνώρισε όμως παγκόσμια επιτυχία (Όσκαρ κουστουμιών συνολικά από τέσσερις υποψηφιότητες) κι έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας, με τους όρους «ντόλτσε βίτα» και «παπαράτσι» να περνούν στο καθημερινό λεξιλόγιο.

Α/Μ. Ιταλία, Γαλλία. 1960. Διάρκεια: 174΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Γλυκιά Ζωή

La Dolce Vita
5
  • Σινεφίλ
  • 1960
  • Διάρκεια: 174 '
  • Φεντερίκο Φελίνι

Στιγμές από τη ζωή ενός δημοσιογράφου και υπεύθυνου Τύπου κινηματογραφικής εταιρείας, ο οποίος αναλαμβάνει την ξενάγηση μιας διεθνούς σταρ, ενώ παράλληλα συμμετέχει σε πάρτι της υψηλής κοινωνίας της Ρώμης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Πόσο υπερηρωική ήταν η πρεμιέρα του "Thunderbolts*";

Οι fans της Marvel κράτησαν αποστάσεις από τους νέους υπερήρωες του "Thunderbolts*", το οποίο δεν είχε μεν αντίπαλο, δεν μπόρεσε όμως και να ξεπεράσει πανελλαδικά τα 23.000 εισιτήρια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
06/05/2025

Ο Ντόναλτ Τραμπ βάζει δασμούς 100% και στο Χόλιγουντ

Σε μια ακόμα οικονομικά ακατανόητη κίνηση ο πρόεδρος των ΗΠΑ θέτει νέους σκοπέλους στην αμερικανική κινηματογραφική παραγωγή.

Μη χάσετε το δωρεάν masterclass του δύο φορές υποψήφιου για Όσκαρ Φαίδων Παπαμιχαήλ

Ο κορυφαίος διευθυντής φωτογραφίας βρίσκεται στην Αθήνα για να μιλήσει με τους σινεφίλ και τους επαγγελματίες του κινηματογράφου.

Όλες οι κωμωδίες που θα δούμε στα θερινά το καλοκαίρι

Σπαρταριστές ταινίες, μαύρο χιούμορ, κομεντί και κάθε feelgood τίτλος που βλέπουμε στα σινεμά με ένα UberTaxi.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 8/5

Ανακαλύψτε τις επτά πρεμιέρες που αναμένονται στις μαρκίζες την επόμενη εβδομάδα.

"Hackers": Επέτειος 30 χρόνων για την ταινία που δεν προέβλεψε το μέλλον

Η camp περιπέτεια με την Αντζελίνα Τζολί επένδυσε σε τεχνοφοβικά άγχη που δε γέρασαν καθόλου καλά.

Οι κωμωδίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Rom com, χιούμορ μαύρο ή πικρό και όλα τα feelgood φιλμ που βρίσκουμε στις μαρκίζες.