5

Ο Φελίνι αυτοψυχαναλύεται με τον πιο ευφυή, σπαρακτικό και πρωτοποριακό τρόπο, ενώνοντας αναμνήσεις, όνειρα και κινηματογραφικές εικόνες σ’ έναν ύμνο στη ζωή και στο ίδιο το σινεμά.

8½

Κλόουν, γυναίκες, η Ρώμη, όνειρα, λαϊκές γιορτές, σινεμά, παιδικές αναμνήσεις… Μέσα σε τέσσερις δεκαετίες και 20 ταινίες ο Φεντερίκο Φελίνι έφτιαξε έναν εντελώς προσωπικό κι άμεσα αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό κόσμο, όπου ο ίδιος ήταν ο αφηγητής, αλλά ταυτόχρονα και ο βασικός πρωταγωνιστής του.

Η απόφασή του να απομακρυνθεί από τη γραμμική εξιστόρηση ιστοριών και να φέρει τα δικά του βιώματα σε πρώτο πλάνο, μετατρέποντάς τα στο θεμελιακό σεναριακό υλικό του, έγινε μετά την παγκόσμια επιτυχία της «Dolce Vita» (1960), η οποία τον έφερε αντιμέτωπο με μια σειρά από καλλιτεχνικά ερωτήματα. Προσπαθώντας να τα απαντήσει με το μοναδικό τρόπο που γνώριζε καλά, τον κινηματογράφο, αποφάσισε να τα ζωντανέψει στο πανί ως εσωτερικές περιπέτειες του Γκουίντο Ανσέλμι. Ενός σκηνοθέτη σε βαθιά κρίση, ο οποίος βασανίζεται από φαντασιώσεις και έμμονες ιδέες σχετικά με την καθολική παιδεία του, τις σχέσεις του με τις γυναίκες και την αναζήτηση καλλιτεχνικού νοήματος.

8½ - εικόνα 1

Στο «8 1/2», την όγδοη ταινία της φιλμογραφίας του, ο Φελίνι αυτοψυχαναλύεται με τον πιο ευφυή, σπαρακτικό και πρωτοποριακό τρόπο, ενώνοντας αναμνήσεις, όνειρα και κινηματογραφικές εικόνες σ’ έναν ύμνο στη ζωή και το ίδιο το σινεμά. Ξεπερνώντας την ανάγκη να δέσει χαρακτήρες και γεγονότα σε μια ορθολογική μυθοπλασία, ο Ιταλός δημιουργός αποθεώνει την απόλαυση της αφήγησης και παρουσιάζει τον κόσμο σαν ένα ατέλειωτο πανηγύρι γεμάτο χρώματα και μουσικές (ίσως αυτό είναι το καλύτερο σκορ που έγραψε ο Νίνο Ρότα για το μετρ), όπου κάθε έννοια τάξης καταλύεται και ο «χαμένος χρόνος» αποκτά νόημα μέσω της διαπίστωσης ότι το νόημα απουσιάζει, τόσο στη ζωή όσο και στην τέχνη. Ταινία αναφοράς για κάθε καλλιτέχνη που στοχάζεται πάνω στο έργο του, βραβευμένη με ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Α/Μ. Ιταλία, Γαλλία. 1963. Διάρκεια: 138΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Otto e Mezzo
5
  • Σινεφίλ
  • 1963
  • Διάρκεια: 138 '
  • Φεντερίκο Φελίνι

Ο Γκουίντο Ανσέλμι είναι ένας σκηνοθέτης σε βαθιά κρίση, βασανιζόμενος από φαντασιώσεις και έμμονες ιδέες σχετικά με την καθολική παιδεία του, τις σχέσεις του με τις γυναίκες και την αναζήτηση καλλιτεχνικού νοήματος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες του Πολ Τόμας Άντερσον στη σωστή σειρά

Μια αναδρομή στη σπουδαία φιλμογραφία του εμβληματικού Αμερικανού σκηνοθέτη με αφορμή την κυκλοφορία του "Μια Μάχη Μετά την Άλλη".

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς & ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
29/09/2025

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 2 Οκτωβρίου

Βαμπίρ, μποξέρ και κινούμενα σχέδια που σπάνε ταμεία προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Οι ταινίες που βλέπουν τώρα όλοι στα σινεμά

Οι πρεμιέρες και τα σουξέ που βρίσκονται στις μαρκίζες, έχουν κερδίσει το κοινό και προλαβαίνετε να δείτε στη μεγάλη οθόνη.

Το 'Αρκάντια' εκπροσωπεί την Ελλάδα στα βραβεία Όσκαρ 2026

Η πολυβραβευμένη ταινία του Γιώργου Ζώη επιλέχθηκε ως εθνική πρόταση προς την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου για την κατηγορία της διεθνούς παραγωγής.

Το κεντρικό αφιέρωμα του 66ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι ένα τεράστιο spoiler alert

Θα κινδυνεύσουν φιλίες στη φετινή διοργάνωση καθώς ο θεσμός προβάλλει μια σειρά ταινιών οι οποίες είναι διάσημες για το plot twist τους.

"Το Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι": Βωβό σινεμά και ζωντανή μουσική στο Cine Paris

Το αριστούργημα του Ρόμπερτ Βίνε επιστρέφει για δύο προβολές, με live soundtrack από τον πιανίστα Στάθη Άννινο.

Στο 'Μια Μάχη Μετά την Άλλη', ο Πολ Τόμας Άντερσον κάνει επανάσταση

Στην πανηγυρική επιστροφή του, ο σπουδαίος Αμερικανός σκηνοθέτης σκαρφίζεται τα πιο αστείρευτα κινηματογραφικά μπάχαλα.