5

Ο Φελίνι αυτοψυχαναλύεται με τον πιο ευφυή, σπαρακτικό και πρωτοποριακό τρόπο, ενώνοντας αναμνήσεις, όνειρα και κινηματογραφικές εικόνες σ’ έναν ύμνο στη ζωή και στο ίδιο το σινεμά.

8½

Κλόουν, γυναίκες, η Ρώμη, όνειρα, λαϊκές γιορτές, σινεμά, παιδικές αναμνήσεις… Μέσα σε τέσσερις δεκαετίες και 20 ταινίες ο Φεντερίκο Φελίνι έφτιαξε έναν εντελώς προσωπικό κι άμεσα αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό κόσμο, όπου ο ίδιος ήταν ο αφηγητής, αλλά ταυτόχρονα και ο βασικός πρωταγωνιστής του.

Η απόφασή του να απομακρυνθεί από τη γραμμική εξιστόρηση ιστοριών και να φέρει τα δικά του βιώματα σε πρώτο πλάνο, μετατρέποντάς τα στο θεμελιακό σεναριακό υλικό του, έγινε μετά την παγκόσμια επιτυχία της «Dolce Vita» (1960), η οποία τον έφερε αντιμέτωπο με μια σειρά από καλλιτεχνικά ερωτήματα. Προσπαθώντας να τα απαντήσει με το μοναδικό τρόπο που γνώριζε καλά, τον κινηματογράφο, αποφάσισε να τα ζωντανέψει στο πανί ως εσωτερικές περιπέτειες του Γκουίντο Ανσέλμι. Ενός σκηνοθέτη σε βαθιά κρίση, ο οποίος βασανίζεται από φαντασιώσεις και έμμονες ιδέες σχετικά με την καθολική παιδεία του, τις σχέσεις του με τις γυναίκες και την αναζήτηση καλλιτεχνικού νοήματος.

8½ - εικόνα 1

Στο «8 1/2», την όγδοη ταινία της φιλμογραφίας του, ο Φελίνι αυτοψυχαναλύεται με τον πιο ευφυή, σπαρακτικό και πρωτοποριακό τρόπο, ενώνοντας αναμνήσεις, όνειρα και κινηματογραφικές εικόνες σ’ έναν ύμνο στη ζωή και το ίδιο το σινεμά. Ξεπερνώντας την ανάγκη να δέσει χαρακτήρες και γεγονότα σε μια ορθολογική μυθοπλασία, ο Ιταλός δημιουργός αποθεώνει την απόλαυση της αφήγησης και παρουσιάζει τον κόσμο σαν ένα ατέλειωτο πανηγύρι γεμάτο χρώματα και μουσικές (ίσως αυτό είναι το καλύτερο σκορ που έγραψε ο Νίνο Ρότα για το μετρ), όπου κάθε έννοια τάξης καταλύεται και ο «χαμένος χρόνος» αποκτά νόημα μέσω της διαπίστωσης ότι το νόημα απουσιάζει, τόσο στη ζωή όσο και στην τέχνη. Ταινία αναφοράς για κάθε καλλιτέχνη που στοχάζεται πάνω στο έργο του, βραβευμένη με ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Α/Μ. Ιταλία, Γαλλία. 1963. Διάρκεια: 138΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Otto e Mezzo
5
  • Σινεφίλ
  • 1963
  • Διάρκεια: 138 '
  • Φεντερίκο Φελίνι

Ο Γκουίντο Ανσέλμι είναι ένας σκηνοθέτης σε βαθιά κρίση, βασανιζόμενος από φαντασιώσεις και έμμονες ιδέες σχετικά με την καθολική παιδεία του, τις σχέσεις του με τις γυναίκες και την αναζήτηση καλλιτεχνικού νοήματος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ας περιμένουν οι γυναίκες" (και) με live μουσική απόψε στην Τεχνόπολη

Το καλτ φιλμ του Σταύρου Τσιώλη θα προβληθεί με όλα τα τραγούδια του ερμηνευμένα επί σκηνής από την Babis Batmanidis Co(m)pany.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/09/2025

Ο Τζιμ Τζάρμους έκανε ανατροπή και απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία

Σχεδόν από το πουθενά ο Αμερικανός σκηνοθέτης θριάμβευσε στη Μόστρα με το "Father Mother Sister Brother".

Ταινίες με κλοπές που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ληστείες, προδοσίες και ακραίες παρεξηγήσεις που παίζουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων αυτές τις μέρες.

Φεστιβάλ Βενετίας: Φαβορί και αουτσάιντερ

Οι προβλέψεις της τελευταίας στιγμής για τα βραβεία λένε πως "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" δεν έχει αντίπαλο, το "No Other Choice" του Παρκ Τσαν-γουκ κοιτάζει ψηλά και ο Λάνθιμος δύσκολα θα φύγει από το Λίντο με άδεια χέρια.

Οι 51 μικρού μήκους που διαγωνίζονται στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακοινώθηκαν οι τίτλοι που διεκδικούν τα βραβεία του τμήματος "Ελληνικές Μικρές Ιστορίες".

Τζένιφερ Λόρενς & Ρόμπερτ Πάτινσον ερωτευμένοι μέχρι θανάτου στο "Die My Love"

Οι πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία της κορυφαίας σκηνοθέτριας Λιν Ράμσεϊ ("Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν").

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.