Κλέφτες Καταστημάτων

4

Συγκινητική περιπλάνηση στη σκοτεινή πλευρά του ιαπωνικού θαύματος και μια βαθιά ανθρώπινη ταινία φτιαγμένη από τα αγνότερα κινηματογραφικά υλικά, η οποία απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών.

Κλέφτες Καταστημάτων

Η έννοια της συνύπαρξης επανέρχεται διαρκώς στο έργο του Χιροκάζου Κορεέντα, ενός μινιμαλιστή συνεχιστή της ανθρωποκεντρικής κινηματογραφικής παράδοσης των Γιασουχίρο Όζου και Μίκιο Ναρούσε. Ανατόμος της μέσης ιαπωνικής τάξης, ο 56χρονος δημιουργός αναζητά μέσα από τα χαμηλότονα δράματά του τους δεσμούς εκείνους που συνέχουν μια κοινωνία, εστιάζοντας στο κουκούτσι της: την οικογένεια και τις ερμηνείες που εκείνη μπορεί να λάβει στην παρούσα πραγματικότητα.

Έτσι, από τα «Κανείς δεν Ξέρει» και «Μια Μέρα του Καλοκαιριού» μέχρι τα «I Wish» και «Πατέρας και Γιος», οι περίπλοκες οικογενειακές σχέσεις, η ενηλικίωση, η πατρότητα, η ανατροφή και η εξ αίματος κληρονομιά διερευνώνται μέσα από τα πάθη καθημερινών ανθρώπων, οι οποίοι προσπαθούν να βρουν τρόπους συναναστροφής και αλληλοκατανόησης.

Κλέφτες Καταστημάτων - εικόνα 1

Στους βραβευμένους με Χρυσό Φοίνικα «Κλέφτες Καταστημάτων» ο φακός του Κορεέντα, διακριτικού σχολιαστή των εθνικών ταξικών αντιθέσεων, στρέφεται στη σκοτεινότερη γωνιά της πολύχρωμης βιτρίνας του ιαπωνικού ονείρου, άμεσα συνδεδεμένου με την καταναλωτική ευδαιμονία και την επαγγελματική καταξίωση. Εκεί συναντά την υπερήλικη Χάτσουε, τον γιο της Οσάμου, τη σύζυγό του Νομπούγιο και τον μικρό τους γιο Σότα, οι οποίοι προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα χαμόσπιτο δύο δωματίων με τη σύνταξη της γιαγιάς, περιστασιακές δουλειές και τακτικές «επιδρομές» πατέρα και γιου σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα για τη δωρεάν προμήθεια αγαθών. Η κατάστασή τους περιπλέκεται, όμως, ακόμη περισσότερο όταν ο Οσάμου και ο Σότα συναντήσουν στο δρόμο ένα κοριτσάκι που μοιάζει κακοποιημένο κι εγκαταλελειμμένο, το οποίο περιμαζεύουν στο σπίτι τους. Διστακτική στην αρχή, η Νομπούγιο δέχεται τελικά να «υιοθετήσει» τη μικρή, η οποία γίνεται σταδιακά μέλος της αντισυμβατικής αυτής οικογένειας.

Κλέφτες Καταστημάτων - εικόνα 2

Όπως στο «Πατέρας και Γιος», στο οποίο η αληθινή σχέση γονιού και παιδιού δεν περιοριζόταν στα κοινά γονίδια (στο παρελθόν), αλλά είχε να κάνει με την ανατροφή και τη συμβίωση, το ζωντανό παρόν, έτσι κι εδώ η ουσία δεν βρίσκεται σε αυτά που οι κοινωνικοί κανόνες ορίζουν ως σημαντικά στη συνύπαρξη των ανθρώπων. Η παραβατικότητα των φτωχοδιαβόλων του Κορεέντα ενέχει πολλαπλή έννοια, καθώς μια χούφτα αποκλήρων αποφασίζει να δημιουργήσει μια «αυτοσχεδιαστική» οικογένεια με όλα όσα έχει φέρει η ζωή στο δρόμο τους.

Το (μικρο)έγκλημα μπορεί να είναι ένα από αυτά, με τον ουμανιστή σκηνοθέτη να περιγράφει με ανάλαφρο λυρισμό και μια καλά κρυμμένη πίκρα το σύντομο ταξίδι τους στο όνειρο, αναρωτώμενος πάνω στις σύγχρονες ηθικές αξίες και ταξικές ανισότητες. Οι διακριτικές απαντήσεις του ισορροπούν εκεί όπου η ανθρώπινη τραγωδία συναντά την κωμική πλευρά της καθημερινότητας κι εκεί όπου η αληθινή ζωή γίνεται η συναρπαστικότερη περιπέτεια: πίσω από τη διπλανή πόρτα.

Ιαπωνία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 121΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Περισσότερες πληροφορίες

Κλέφτες Καταστημάτων

Manbiki Kazoku / Shoplifters
4
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 121 '
  • Χιροκάζου Κορεέντα

Μια τετραμελής οικογένεια που επιβιώνει με εποχικές δουλειές και μικροκλοπές καταστημάτων βρίσκει στο δρόμο ένα εγκαταλελειμμένο κορίτσι, του οποίου αναλαμβάνει τη φροντίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
03/05/2024

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.