Σ’ Αυτή τη Χώρα Κανείς δεν Ήξερε να Κλαίει

1,5

Διονυσιακή κωμωδία, η οποία αυτοσχεδιάζει σεναριακά και παραδίδεται ηθελημένα στον αυτοσαρκασμό και στην (απόλυτη) αφέλεια, στοιχεία που δεν μπορούν όμως να υπονομεύσουν το στομφώδες, αλληγορικό φινάλε της.

Σ’ Αυτή τη Χώρα Κανείς δεν Ήξερε να Κλαίει

Διονυσιακή κωμωδία, η οποία αυτοσχεδιάζει σεναριακά και παραδίδεται ηθελημένα στον αυτοσαρκασμό και στην (απόλυτη) αφέλεια, στοιχεία που δεν μπορούν όμως να υπονομεύσουν το στομφώδες, αλληγορικό φινάλε της.

Σ’ Αυτή τη Χώρα Κανείς δεν Ήξερε να Κλαίει - εικόνα 1

Ήτανε, λέει, μια πολιτεία μαγεμένη. Ήτανε, λέει, μια χώρα δίχως φυλακή. Ήτανε, ­λέει, όλοι μαζί κι αγαπημένοι. Ήτανε λέει...» Ένα παλιό τραγούδι­ του Άκη Πάνου, καλού φίλου του Γιώργου Πανουσόπουλου, είναι­ η αφορμή για την επιστροφή του σκηνοθέτη του «Ταξειδιού του Μέλιτος», των «Απέναντι» και της «Μανίας» πίσω από την κάμερα έπειτα­ από 14 ολόκληρα χρόνια. Αυτήν τη χώρα, λοιπόν, όπου «κανείς δεν ήξερε να κλαίει» και την οποία ο Πάνου περιγράφει ως φαντασίωση ενός απελπισμένου –«Άσ’ τον να λέει, η στενοχώρια του τα φταίει. Άσ’ τον να λέει, του ’χει σαλέψει το μυαλό. Μπατίρης είναι, τον κυνηγάνε και τα χρέη... Άσ’ τον να λέει...»–, ο Πανουσόπουλος την βάζει σε μιαν άκρη του αιγαιοπελαγίτικου χάρτη και μας προσκαλεί να γνωρίσουμε το παλιο­μοδίτικο μα τόσο ανατρεπτικό για την εποχή μας modus vivendi.

Σ’ Αυτή τη Χώρα Κανείς δεν Ήξερε να Κλαίει - εικόνα 2

Οδηγοί μας ένας Γάλλος ευρωβουλευτής και μια Ελληνίδα οικονομολόγος, οι οποίοι καταφθάνουν στο Αρμενάκι για να το «αξιολογήσουν» σύμφωνα με τα μοντέρνα ευρωπαϊκά αναπτυξιακά πρότυπα. Το πρώτο που ακούν στο καΐκι που τους μεταφέρει στο νησί είναι πως «τα λεφτά είναι ντεμοντέ» και το δεύτερο πως απαγορεύονται τα αυτοκίνητα. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά τα αναρχο-οικολογικά, την ώρα που φτάνουν στην πλατεία του χωριού ένα λαϊκό δικαστήριο εξετάζει την καταγγελία του τοπικού παπά εναντίον δύο νεαρών, οι οποίοι μόλις τον είδαν έπιασαν... τα αχαμνά τους.

Η αθώωσή τους δίνει τον (ιλαρότατο) τόνο τον οποίο έχει υιοθετήσει εξαρχής η ταινία και δεν εγκαταλείπει ποτέ. Το Αρμενάκι, ένας επίγειος παράδεισος όπου μια κοινωνία ανταλλακτικής οικονομίας κι ελευθέρων ηθών έχει βρει την απάντηση σε κάθε ερώτημα που βασανίζει τον αλλοτριωμένο πολιτισμό μας, είναι ένα ουτοπικό σινε-κατασκεύασμα, το οποίο η ασύμμετρη αυτή κωμωδία εξιδανικεύει και ταυτόχρονα υπονομεύει. Διότι κανείς εδώ δεν παίρνει τίποτα στα σοβαρά, ούτε καν η ταινία τον εαυτό της.

Σ’ Αυτή τη Χώρα Κανείς δεν Ήξερε να Κλαίει - εικόνα 3

Χωρίς πλοκή, με ένα σενάριο-παρέλαση ενσταντανέ της χαρισάμενης καθημερινότητας του νησιού, απλοϊκότατες απαντήσεις σε κάθε «σοβαρό» ερώτημα, χαρακτήρες-καρικατούρες και μια παντελώς αδιά­φορη ερωτική ιστορία, το τελευταίο φιλμ του Πανουσόπουλου είναι μια εφηβικής αθωότητας και παιδικής αφέλειας πρόταση φυγής από την ασφυκτική καθημερινότητα. Αδέξια όσο και παιχνιδιάρα, διαθέτει –δυστυχώς λιγοστές– στιγμές που η απενοχοποιημένη ειλικρίνειά της μοιάζει σημαντικότερη από τη φανερή αδυναμία (ή αδιαφορία;) της να ολοκληρωθεί αφηγηματικά. Θα μπορούσε μάλιστα να ήταν ακόμη και συγκινητική, αν δεν επέλεγε να κορυφωθεί ως μια σοβαροφανής αλληγορία/πολιτική πρόταση... επανάστασης (;), η οποία αποδιοργανώνει κάθε έννοια ιδεολογικής συνέπειας ή κινηματογραφικής συνοχής.

Ελλάδα, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 90΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Σ’ Αυτή τη Χώρα Κανείς δεν Ήξερε να Κλαίει

1,5
  • Κωμωδία
  • 2018
  • Διάρκεια: 90 '
  • Γιώργος Πανουσόπουλος

Ένας Γάλλος ευρωβουλευτής και μια Ελληνίδα οικονομολόγος καταφθάνουν στο ειδυλλιακό αιγαιοπελαγίτικο νησί Αρμενάκι, όπου έρχονται αντιμέτωποι με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο ζωής που δεν θα τους αφήσει ανεπηρέαστους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Γουίλεμ Νταφόε είναι πανούργος μεγιστάνας στο τρέιλερ του "Birthday Party"

Το γυρισμένο στην Ελλάδα φιλμ αποτελεί μεταφορά του βιβλίου "Το πάρτι γενεθλίων" του Πάνου Καρνέζη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
10/09/2025

Αξίζει το cancel η Σίντνεϊ Σουίνι;

Η νεαρή ηθοποιός απασχολεί το X (πρώην Twitter), το Χόλιγουντ και τους επενδυτές σε έναν ‘πόλεμο’ κουλτούρας που αντικατοπτρίζει την πολιτική κατάσταση της εποχής.

Το Ίδρυμα Ωνάση πιο "Immersive" από ποτέ στο Φεστιβάλ Βενετίας

Μιλήσαμε με τους συντελεστές του Onassis ONX, το οποίο φέτος συμμετείχε στην Μπιενάλε με τρεις παραγωγές που αλλάζουν τη σχέση μας με το σώμα μέσω της εικονικής πραγματικότητας.

'Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς' είναι η επόμενη αξιοπρόσεκτη ταινία τρόμου που έρχεται στα σινεμά

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο ενός καταξιωμένου κριτικού κινηματογράφου υπόσχεται να μας τρομάξει.

Αφιέρωμα στον Πάνο Χ. Κούτρα: Το ελληνικό queer cinema στο επίκεντρο

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει ένα εκτενές αφιέρωμα σε έναν από τους πιο πρωτοπόρους Έλληνες σκηνοθέτες, με προβολές όλων των μεγάλου μήκους και μικρού μήκους ταινιών του.

Ελληνικό box office: Το "Κάλεσμα 4" σάρωσε τα ταμεία

Εκρηκτικό άνοιγμα 78.353 θεατών, το καλύτερο της χρονιάς, για το θρίλερ τρόμου "Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία", την ώρα που το ανήλικο κοινό έκανε ουρά για την επιστροφή των "Κακών Παιδιών".

Τι νέο θα δούμε στα θερινά σινεμά από την Πέμπτη 11/09

Horror, arthouse δράματα και must επανεκδόσεις καταφθάνουν προσεχώς στις μαρκίζες των open air και μη κινηματογράφων.