Η Δασκάλα

Αιχμηρή, δραματικά ισορροπημένη και υποδειγματικά ερμηνευμένη σάτιρα πάνω στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας.

Η Δασκάλα

Αιχμηρή, δραματικά ισορροπημένη και υποδειγματικά ερμηνευμένη σάτιρα πάνω στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας.

Η Δασκάλα - εικόνα 1

Άξιος συνεχιστής της μεγάλης παράδοσης του τσεχοσλοβάκικου σινεμά και πιστός στο σαρκαστικό τρόπο με τον οποίο στιλίστες όπως ο Μίλος Φόρμαν και ο Γίρι Μέν­τζελ σατίριζαν τις κοινωνικές συμπεριφορές μιας ολόκληρης εποχής, ο Γιάν Χρέμπεκ στρέφει­ για άλλη μία φορά το φακό του στο πρόσφατο παρελθόν της χώρας θέτοντας μια σειρά από επώδυνες ερωτήσεις. Μετά τα υποψήφια για Όσκαρ «Παιχνίδια Διχασμού και… Εγκυμοσύνης» και το «Κάθε Ψέμα Κρύβει μια Αλήθεια», στα οποία ο Τσέχος δημιουργός κατήγγειλε εύστοχα το διάχυτο οπορτουνισμό μιας πολιτικά και ηθικά διαβρωμένης καθημερινότητας, μας μεταφέρει τώρα στην Μπρατισλάβα­ του 1983.

Εκεί η διευθύντρια ενός σχολείου καλεί συγκέντρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών για να συζητήσουν ανεπίσημα την περίπτωση της Μαρία Ντραζντέτσοβα. Μιας­ νεοδιορισθείσας δασκάλας η οποία, βασισμένη στους στενούς δεσμούς της με το κομουνιστικό καθεστώς, ζητάει χάρες και χειραγωγεί ενήλικους και παιδιά για το προσωπικό της συμφέρον. Η απόπειρα αυτοκτονίας μιας μαθήτριας ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, όμως καθώς η συζήτηση εξελίσσεται φαίνεται πως όχι μόνο πολλοί φοβούνται να καταγγείλουν την αλήθεια, αλλά υπάρχουν και αρκετοί που συμφωνούν με τις πρακτικές της Ντραζντέτσοβα.

Η Δασκάλα - εικόνα 2

Ζωντανοί χαρακτήρες κι ένα καλογραμμένο σενάριο, το οποίο ενισχύεται αφηγηματικά από την αποτελεσματική χρήση των φλας μπακ (ενώ η συζήτηση προχωρά, τα παρελθόντα γεγονότα αποκαλύπτονται σταδιακά), μας κάνουν μάρτυρες μιας ρεαλιστικά αβέβαιης, καταπιεστικής πραγματικότητας. Χάρη στο έξυπνο, διακριτικό χιούμορ του Χρέμπεκ και του μόνιμου σεναριογράφου του Πετρ Γιαρκόφσκι, αυτή δεν γλιστρά ποτέ προς την υπερβολή ή το εύκολο δράμα και κρατά (τις περισσότερες φορές) τις πρέπουσες αποστάσεις από το διδακτισμό. Η βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι ερμηνεία της εκπληκτικής Ζουζάνα Μορέρι ενισχύει την αίσθηση της βελούδινης απειλής που καλύπτει αυτόν το φοβισμένο μικρόκοσμο, οι «κάτοικοι» του οποίου είναι και δειλοί και ήρωες, και συμφεροντολόγοι και αλτρουιστές. Συμμέτοχοι στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας, τις οποίες το έξοχο φινάλε σατιρίζει… διαχρονικά, με τόλμη και οξυδέρκεια.

Σλοβακία, Τσεχία. 2016. Διάρκεια: 102΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Δασκάλα

Ucitelka / The Teacher
3
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 102 '
  • Γιαν Χρέμπεκ

Στην Μπρατισλάβα του 1983 η διευθύντρια ενός σχολείου καλεί συγκέντρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών για να συζητήσουν ανεπίσημα την περίπτωση της Μαρία Ντραζντέτσοβα. Μιας δασκάλας η οποία, βασισμένη στους στενούς δεσμούς της με το κομουνιστικό καθεστώς, ζητάει χάρες και χειραγωγεί ενήλικους και παιδιά για το προσωπικό της συμφέρον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι νικητές και τα βραβεία του 2ου New Generation Film Festival

H ανταπόκριση του νεανικού - σινεφίλ κοινού της Αθήνας, για τις 32 ταινίες μικρού μήκους, που προβλήθηκαν στον κινηματογράφο " Μικρόκοσμος", στο πλαίσιο του 2ου New Generation Film Festival, ήταν μεγάλη.

30/09/2022

Το 47ο Φεστιβάλ του Τορόντο ρίχνει τα φώτα στο "Airhostess-737" του Θανάση Νεοφώτιστου

Σημαντική διάκριση για την ταινία μικρού μήκους από την επιτροπή του καναδέζικου φεστιβάλ.

"And": Έμα Στόουν, Γουίλεμ Νταφόε και Τζέσι Πλέμονς στη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

Το επόμενο πρότζεκτ του διακεκριμένου σκηνοθέτη συγκεντρώνει ένα πρωτοκλασάτο καστ και ένα σενάριο που συνυπογράφει ο Ευθύμης Φιλίππου.

Δείτε τις πριν τις κατεβάσουν: Οι ταινίες που "χάνονται" από τις 28ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακαλύψτε τα φιλμ που προβάλλονται μόνο στο φεστιβάλ και ποτέ ξανά!

Η Γυναίκα Βασιλιάς

Η χολιγουντιανή συνταγή του ηρωικού έπους παραλλάσσεται σύμφωνα με τις επιταγές των καιρών χωρίς να αμφισβητείται κανένα από τα αφηγηματικά και μελοδραματικά κλισέ της.

Χαμογέλα

Ως ορισμός της χαμένης ευκαιρίας, η ταινία υποβάλλει με την ανατριχιαστική απεικόνιση των συνεπειών του μετατραυματικού άγχους, αποτυγχάνει όμως στην απόπειρά της να ισορροπήσει ανάμεσα στον ατμοσφαιρικό υπαινιγμό και τη σεναριακή σαφήνεια.

Η Φλεγόμενη Θάλασσα

Μετά το "Κύμα" (2015) και το "Σεισμό" (2018"), μια ακόμα σκανδιναβική περιπέτεια καταστροφής η οποία προσπαθεί να προσγειώσει στο ρεαλισμό ένα απόλυτα συνταγογραφημένο κινηματογραφικό είδος.