Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία

3

Ένα θαρραλέο εργασιακό πείραμα δίνει αφορμή για μια πικρά διαυγή ματιά πάνω στη σύγχρονη κοινωνικοοικονομική ελληνική πραγματικότητα.

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία

Ένα θαρραλέο εργασιακό πείραμα δίνει αφορμή για μια πικρά διαυγή ματιά πάνω στη σύγχρονη κοινωνικοοικονομική ελληνική πραγματικότητα.

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία - εικόνα 1

Όπως εξηγεί στην ταινία και η ίδια η ιδιοκτήτρια Χριστίνα Φιλίππου, η εταιρεία Φιλκεράμ - Johnson ήταν από το 1961 έως και την προηγούμενη δεκαετία μια από τις πλέον ισχυρές επιχειρήσεις κατασκευής και εμπορίας δομικών υλικών (κυρίως πλακιδίων) στη χώρα μας. Οι ριψοκίνδυνες νέες επενδύσεις της όμως, σε συνδυασμό με την κάθετη πτώση της ελληνικής οικοδομικής δραστηριότητας δημιούργησαν αξεπέραστα οικονομικά προβλήματα στην εταιρεία, η οποία, αφού ήρθε σε δικαστική αντιπαράθεση με τους εργαζομένους της, έβαλε λουκέτο το 2011 χωρίς να δώσει αποζημιώσεις.

Κι ενώ οι δίκες ανάμεσα στους 70 απολυμένους εργάτες και τη Χριστίνα Φιλίππου συνεχίζονταν, τον Φεβρουάριο του 2013 είκοσι πέντε από αυτούς αποφασίζουν να καταλάβουν το εργοστάσιο της Βιομηχανικής Μεταλλευτικής στη Θεσσαλονίκη, το οποίο ανήκε στην Φιλκεράμ - Johnson, και να το αυτοδιαχειριστούν, παράγοντας καθαριστικά προϊόντα.

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία - εικόνα 2

Παρακολουθώντας το τολμηρό εργασιακό πείραμα εξ αρχής, ο πεπειραμένος μοντέρ και ντοκιμαντερίστας Απόστολος Καρακάσης (βραβείο κοινού στη Θεσσαλονίκη για τον «Εθνικό Κήπο») υιοθετεί απέναντί του μια ψύχραιμη, περιγραφική στάση η οποία εκθέτει γεγονότα και μεταφέρει πληροφορίες, δίνοντας το λόγο και στις δυο πλευρές.

Προχωρά όμως μακρύτερα από την τηλεοπτικού τύπου καταγραφή αυτού του επαναστατικού φλερτ με την αντικαπιταλιστική ουτοπία, σχολιάζοντας με το φακό του μια σειρά από περίπλοκες, αντιφατικές σχέσεις που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα: τα αδιέξοδα της επιχειρηματικότητας, τη διαχείριση της… αυτοδιαχειριστικής ελευθερίας, τους συμβιβασμούς της πολιτικής (ο Αλέξης Τσίπρας πρώτα από τη θέση της αντιπολίτευσης και κατόπιν από εκείνη της κυβέρνησης), τη «δυστοκία» των απόλυτα δημοκρατικών πρακτικών, κυρίως όμως τον τρόπο με τον οποίο οι ανθρώπινες αξίες διαμορφώνονται κάτω από τις συγκεκριμένες ταξικές και οικονομικές συνθήκες.

Με τον πιο απλό κινηματογραφικό τρόπο, ο πεισματάρης αγωνιστής Μάκης Αναγνώστου, ο σκεπτικιστής Πασχάλης Θεοδωρακάκης και η αφελής Χριστίνα Φιλίππου (με το «Μυστικό» να της δίνει κουράγιο) γίνονται οι πρωταγωνιστές ενός συγκινητικού, χιουμοριστικού και πικρά ειλικρινούς δράματος με στέρεα πολιτική άποψη, το οποίο φέρνει τον Νεοέλληνα αντιμέτωπο πρώτα με την ιστορία του και κατόπιν με τον ίδιο του τον εαυτό.

Ελλάδα. 2015. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Περισσότερες πληροφορίες

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2016
  • Διάρκεια: 95 '
  • Απόστολος Καρακάσης

Το 2011 το εργοστάσιο δομικών υλικών της ΒΙΟ.ΜΕ. στη Θεσσαλονίκη έκλεισε χωρίς να αποζημιώσει τους 70 εργαζόμενούς του. Τον Φεβρουάριο του 2013 μια ομάδα εργατών αποφασίζουν να το καταλάβουν και να το αυτοδιαχειριστούν παράγοντας καθαριστικά προϊόντα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το σινεμά του τρομου κυριεύει το φεστιβάλ Βερολίνου

Δύο horror ταινίες έχουν στοιχειώσει το κοινό της Μπερλινάλε μαζί με ένα απολαυστικά παλιομοδίτικο θρίλερ. Το αθηνόραμα πάει Μπερλινάλε, powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
22/02/2024

Fundamentals of Cinema: Το "Ταξίδι στο Τόκιο" του Γιασουχίρο Όζου στον Δαναό

Η ενότητα προβολών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεχίζει τις προβολές της στην Αθήνα με μια ταινία με μόνιμη θέση στις λίστες με τις κορυφαίες δημιουργίες του παγκόσμιου σινεμά.

Οι 67 ελληνικές συμμετοχές του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Αυτοί είναι οι εγχώριοι τίτλοι που θα παρακολουθήσουμε στη μεγάλη γιορτή του φετινού φεστιβάλ.

Ο σπουδαίος Βιμ Βέντερς μιλά στο "α" για τις "Υπέροχες Μέρες"

Ένας από τους πιο εμβληματικούς Ευρωπαίους σκηνοθέτες μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του για το νέο χαμηλότονα ποιητικό φιλμ του.

Υπέροχες Μέρες

Μια αίσθηση ζεν κυριαρχεί σ' αυτό το μινιμαλιστικό σινε-κομψοτέχνημα, το οποίο αποκαλύπτει πλάνο πλάνο έναν κόσμο τυλιγμένο σε μια βαθιά αστική μελαγχολία. Οσκαρική υποψηφιότητα διεθνούς ταινίας και βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών.

Εκεί που το Κακό Παραμονεύει

Ενδιαφέρουσες ιδέες ενσωματώνονται πειστικά στους κανόνες μιας ταινίας τρόμου, η οποία προσπαθεί να χειριστεί εναλλακτικά το κλισέ του δαιμονισμού.

Ένα Τέλος και Μια Αρχή

Δράμα επιβίωσης που αγγίζει τα όρια του θρίλερ. Ρεαλιστική περιγραφή, στέρεες ερμηνείες, αφηγηματική αναποφασιστικότητα.