Ο Λουί, πλούσιος κτηματίας σε εξωτικό νησί, παντρεύεται την πανέμορφη Ζιλί, νύφη δι’ αλληλογραφίας. Ενώ εκείνος την ερωτεύεται, αυτή κάποια στιγμή θα εξαφανιστεί παίρνοντας μαζί της τα χρήματά του. Ο Λουί θα προσπαθήσει απεγνωσμένα να τη βρει και να ανακαλύψει την πραγματική της ταυτότητα. Χιτσκοκικό νεονουάρ-ύμνος στον τρελό έρωτα, βασισμένο σε pulp μυθιστόρημα του Κόρνελ Γούλριτς.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 το κίνημα της νουβέλ βαγκ ήταν ήδη παρελθόν, με τους πρώην εκπροσώπους της να ακολουθούν πλέον ο καθένας τη δική του, ανεξάρτητη, δημιουργική πορεία. Και αν ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, υπερασπιζόμενος ακόμη την κοινωνική ματιά του κινήματος, είχε ήδη μπει στη μαοϊκή, άκρως αγωνιστική περίοδό του, ο έτερος πυλώνας του γαλλικού νέου κύματος, ο Φρανσουά Τριφό, παρέμενε πιστός σε ένα πιο προσωπικό και ταυτόχρονα αφηγηματικά κλασικό σινεμά, το οποίο δεν φοβόταν να αναμετρηθεί με τα κινηματογραφικά είδη.
Όπως το αστυνομικό θρίλερ για παράδειγμα. «Δεν πρόκειται για συγγραφέα νουάρ μυθιστορημάτων, αλλά για έναν αρτίστα του φόβου», έγραφε ο Τριφό για τον Γουίλιαμ Άιρις, ένα από τα λογοτεχνικά ψευδώνυμα του πολυγραφότατου Κόρνελ Γούλριτς. «Σπάνια συναντάμε γκάνγκστερ στα έργα του και αυτοί δεν βρίσκονται ποτέ στο επίκεντρο της δράσης. Η δράση περιστρέφεται γύρω από έναν άντρα ή μια γυναίκα, συνηθισμένους ανθρώπους σε ασυνήθιστες καταστάσεις».
Το 1967 θα μεταφέρει ο ίδιος στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του αγαπημένου του Αμερικανού συγγραφέα «Η νύφη φορούσε μαύρα», μια ιστορία εμμονικής εκδίκησης με μια Ζαν Μορό ανεπανάληπτη ως μοιραία γυναίκα-άγγελος θανάτου, για να επιστρέψει ύστερα από δύο χρόνια στις σελίδες του «Βαλς στο σκοτάδι» και να συναντήσει μια άλλη Ζιλί. Ακόμη μία σαγηνευτική θηλυκή παρουσία με μυστηριώδες παρελθόν, η οποία φτάνει στο εξωτικό νησί του Ινδικού Ωκεανού Ρεουνιόν, με το πλοίο «Σειρήνα του Μισισιπή», ως νύφη δι’ αλληλογραφίας. Εκεί την περιμένει ο πλούσιος κτηματίας Λουί, ο οποίος δεν πτοείται από το ότι εκείνη δεν μοιάζει στη φωτογραφία της ή από το ότι το δαχτυλίδι του γάμου δεν ταιριάζει στο δείγμα που του έχει στείλει. Έτσι, ενώ αυτός την ερωτεύεται, κάποια στιγμή η Ζιλί θα εξαφανιστεί παίρνοντας μαζί της τα χρήματά του.
Αφιερωμένη στον Ζαν Ρενουάρ, η ταινία είναι κατά το ήμισυ ένα ψυχολογικό δράμα που εξερευνά τη σύγκρουση (απόλυτου) έρωτα και (υλικού) συμφέροντος, αλλά κυρίως προσωπικού πάθους και κυρίαρχης ηθικής. Κατά το υπόλοιπο ήμισυ δεν είναι παρά ένα στιλάτο χιτσκοκικό θρίλερ που διηγείται απολαυστικά άλλη μία ιστορία αντρικής σεξουαλικής «ενηλικίωσης» γεμάτη σημειολογικές λεπτομέρειες (το εξαγνιστικό λευκό τοπίο του φινάλε) που αποτελούν παιγνιώδεις αναφορές στον μετρ (το καναρίνι στο κλουβί). Επιπλέον, ενώ ο Τριφό μοιάζει να διασκεδάζει αναστατώνοντας τους κώδικες του παραδοσιακού νουάρ με διακριτικά μοντέρνες αφηγηματικές πινελιές, παραμένει κοινωνικά διεισδυτικός και πολιτικά καυστικός, από τη μία δένοντας κόμπο το θεσμό του γάμου με την οικονομική εξάρτηση και από την άλλη συνδέοντας άμεσα την τύχη του ήρωά του Λουί με το αποικιοκρατικό παρελθόν της χώρας του (η Ζιλί ως ταξική εκδίκηση από το παρελθόν).
Γαλλία. 1969. Διάρκεια: 123΄. Διανομή: AMA FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Η Σειρήνα του Μισισιπή
Ο Λουί, πλούσιος κτηματίας σε εξωτικό νησί, παντρεύεται την πανέμορφη Ζιλί, νύφη δι’ αλληλογραφίας. Ενώ εκείνος την ερωτεύεται, αυτή κάποια στιγμή θα εξαφανιστεί παίρνοντας μαζί της τα χρήματά του. Ο Λουί θα προσπαθήσει απεγνωσμένα να τη βρει και να ανακαλύψει την πραγματική της ταυτότητα.