Το Καλοκαίρι του ’85

3

Νοσταλγία, σασπένς και μια σέξι ιστορία ενηλικίωσης την οποία ο πολυπράγμων Φρανσουά Οζόν αφηγείται με ευπρόσδεκτη ανεμελιά. Συγκινητικός κι ευαίσθητος, αν και δυσκολεύεται να χειριστεί εντελώς πειστικά τη δραματική ανατροπή της πλοκής.

Το Καλοκαίρι του ’85

Σε ένα νορμανδικό θέρετρο της δεκαετίας του ’80 ο 16χρονος Αλέξ γίνεται ζευγάρι με τον γοητευτικό και εξωστρεφή Νταβίντ. Ο έρωτάς τους, όμως, δεν θα κρατήσει παρά έξι εβδομάδες. Νοσταλγία, σασπένς και μια σέξι ιστορία ενηλικίωσης, την οποία ο πολυπράγμων Φρανσουά Οζόν αφηγείται με ευπρόσδεκτη ανεμελιά. Συγκινητικός κι ευαίσθητος, αν και δυσκολεύεται να χειριστεί εντελώς πειστικά τη δραματική ανατροπή της πλοκής.

Με 22 ταινίες σε λιγότερο από ένα τέταρτο του αιώνα, ο Φρανσουά Οζόν μάς έχει αφηγηθεί πολλές και διαφορετικές ιστορίες ενηλικίωσης («Angel», «Νέα και Ωραία», «Το Αγόρι στο Τελευταίο Θρανίο»). Το «Καλοκαίρι του ’85» είναι ακόμα μία, βασισμένη στο δημοσιευμένο το 1982 μυθιστόρημα «Dance on My Grave» του Βρετανού Άινταν Τσέιμπερς, ένα από τα πρώτα και λιγοστά βιβλία νεανικής λογοτεχνίας με θέμα έναν ομοφυλόφιλο έρωτα. Ο παραγωγικότερος Γάλλος σκηνοθέτης μετέφερε σεναριακά τη δράση του στο νορμανδικό θέρετρο του Λε Τρεπόρ και στα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν ο 16χρονος Αλέξ θα γνωρίσει τον γεμάτο αυτοπεποίθηση γόη Νταβίντ. Ο τελευταίος θα τον βοηθήσει όταν το δανεικό σκάφος του Αλέξ αναποδογυρίσει στη μέση του πελάγους – αρχή μιας ενθουσιώδους φιλίας που γρήγορα θα μετατραπεί σε παθιασμένο έρωτα. Από τη μεριά του Αλέξ σίγουρα παθιασμένο, μιας και ο Νταβίντ νιώθει πολύ πιο ανεξάρτητος και αντίθετος σε κάθε είδους δεσμεύσεις, διαπίστωση η οποία θα δώσει απρόβλεπτη τροπή στη σχέση των δυο νεαρών.

Το Καλοκαίρι του ’85 - εικόνα 1

Ο Οζόν επιλέγει να μη διηγηθεί γραμμικά όσα συνέβησαν εκείνο το καλοκαίρι στον Αλέξ, αναθέτοντάς του το ρόλο του αφηγητή από τη στιγμή που εκείνος βρίσκεται μπροστά από μια κοινωνική λειτουργό και λίγο πριν οδηγηθεί στο δικαστήριο. Ποιο είναι το «έγκλημά» του; Τι συνέβη και η σχέση του με τον Νταβίντ τέλειωσε σε μόλις έξι εβδομάδες; Καθώς είναι γοητευμένος από την ιδέα του θανάτου, είναι αλήθεια όσα αναφέρει για ένα πτώμα το οποίο μας περιμένει στην εξέλιξη της ιστορίας; Έτσι, το σασπένς γίνεται βασικό στοιχείο μιας εξέλιξης η οποία κρύβει ανατροπές κι εκπλήξεις, αρχής γενομένης από τη σεξουαλική συνειδητοποίηση του έφηβου ήρωα, αμήχανου απέναντι σε ένα μέλλον που αρχίζει να ζητά απαντήσεις. Ο Αλέξ, αναποφάσιστος ακόμα και ως προς το πώς θέλει να τον προσφωνούν (Αλέξ ή Αλεξίς), καλείται να συμβιβάσει τις νεανικές φαντασιώσεις του με μια αρχικά συναρπαστική κι ιλιγγιώδη πραγματικότητα.

Ο Οζόν περιγράφει με σέξι ελαφρότητα κι ανέμελη φρεσκάδα αυτό το πρώτο βήμα προς την ενηλικίωση, το οποίο θα συνοδευτεί από μια δραματική τρικλοποδιά και μια βίαιη συνειδητοποίηση. Όχι ολότελα πειστική, αυτή η σεναριακή ντρίπλα μοιάζει περισσότερο με ζορισμένη εγκεφαλική επιλογή παρά με φυσική κινηματογραφική εξέλιξη. Επιταχύνει την ψυχολογική ωρίμανση του Αλέξ, δίνει νόστιμο τόνο στη σχέση του με την Κέιτ, μια Αγγλίδα που θα μπει ανάμεσα στους δυο ερωτευμένους, αλλά δεν δένει αρμονικά με το χαλαρό, ρομαντικό και συγκινητικό πρώτο μέρος της ταινίας, στο οποίο ο αισθησιακός Οζόν βρίσκεται στο στοιχείο του. Το οποίο όμως θα συναντήσει ευτυχώς ξανά στο απενοχοποιημένο, αφοπλιστικά ειλικρινές και γλυκόπικρης επίγευσης φινάλε.

Γαλλία. 2020. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: FILMTRADE / TANWEER.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Καλοκαίρι του 85

Été 85
3
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 101 '
  • Φρανσουά Οζόν

Σε ένα νορμανδικό θέρετρο της δεκαετίας του ’80 ο 16χρονος Αλέξ γίνεται ζευγάρι με τον γοητευτικό και εξωστρεφή Νταβίντ. Ο έρωτάς τους, όμως, δεν θα κρατήσει παρά έξι εβδομάδες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.