Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

2

Οσκαρική υποψηφιότητα διεθνούς ταινίας για μια ευρηματική, πολλά υποσχόμενη ιδέα, της οποίας το κινηματογραφικό ενδιαφέρον χάνεται μέσα σε ένα κοινότοπο σενάριο.

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

Η ιστορία της δεύτερης μυθοπλαστικής ταινίας της Τυνήσιας Κάουτερ Μπέν Χάνια, της οποίας το «Beauty and the Dogs» (2017) είχε κάνει πρεμιέρα στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Κανών, εμπνέεται από αληθινά γεγονότα. Κι όμως, είναι δύσκολο να πιστέψεις πως υπήρξε άνθρωπος, συγκεκριμένα ο Βέλγος εικαστικός Βιμ Ντελβόι, που έκανε το δέρμα και το σώμα ενός συνανθρώπου του έργο τέχνης (το «Tim» του 2007) και το πούλησε σ’ ένα συλλέκτη.

Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και επί της οθόνης με τον Τζέφρι Γκόντφροϊ, αντισυμβατικό καλλιτέχνη ο οποίος προτείνει στον Σύριο πρόσφυγα Σαμ Αλί μια αλλόκοτη συμφωνία. Να του πουλήσει την πλάτη του για το ένα τρίτο της αξίας της ως ζωντανό πίνακα (λογικά πάνω από ένα εκατομμύριο δολάρια). Εκείνος θα χαράξει πάνω της ένα τατουάζ με τη βίζα εισόδου στις χώρες της συνθήκης Σέγκεν, ενώ ο Αλί θα είναι υποχρεωμένος για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να την επιδεικνύει σε μια σειρά από εκθέσεις και πλειστηριασμούς. Ο κόσμος των εικαστικών αναστατώνεται, συλλέκτες ενθουσιάζονται και οι ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώνονται.

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του - εικόνα 1

Τα ζητήματα τα οποία εγείρονται είναι φλέγοντα όσο και προφανή· αφορούν τη μετανάστευση και την ταξική εκμετάλλευσή της, την ανθρωπιστική και πολιτική διάσταση της τέχνης, τις ηθικές δεσμεύσεις του καλλιτέχνη και την εμπορευματοποίηση κάθε ιδανικού, ιδέας και πρόθεσης. Η Μπεν Χάνια τα φέρνει σε πρώτο πλάνο και τα συμπλέκει με μια κοινότοπη, φτηνά μελοδραματική ερωτική ιστορία (ο Αλί τα κάνει όλα για να βρίσκεται κοντά στην αγαπημένη του, η οποία παντρεύτηκε «με το ζόρι» έναν πλούσιο), η οποία συμπαρασύρει στη συναισθηματική, χολιγουντιανής κοπής αφέλειά της όλες τις ενδιαφέρουσες θεματικές.

Από τον συριακό εμφύλιο ως τον πλήρη καλλιτεχνικό αμοραλισμό, με τις καλές προθέσεις να αποδεικνύονται τελικά ισχυρότερο όπλο από κάθε πολιτικοοικοικονομική εξουσία. Η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου δεν θα μπορούσε να συμφωνήσει περισσότερο, χαρίζοντάς της μια οσκαρική υποψηφιότητα διεθνούς ταινίας.

Τυνησία, Γαλλία. 2020. Διάρκεια: 104΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

L' Homme Qui a Vendu Sa Peau / The Man Who Sold His Skin
2
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 104 '
  • Κάουτερ Μπεν Χάνια

Ένας Σύριος πρόσφυγας αποφασίζει να πουλήσει το σώμα του σ’ έναν αντισυμβατικό καλλιτέχνη, ο οποίος θα το χρησιμοποιήσει ως ζωντανό έκθεμα. Ο κόσμος των εικαστικών αναστατώνεται, συλλέκτες ενθουσιάζονται και οι ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώνονται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.