Τελευταίο Μάθημα

3

Ψυχολογικό δράμα που φλερτάρει εύστοχα με το θρίλερ και την πολιτική αλληγορία. Σκηνοθετημένο υποβλητικά, αιφνιδιάζει με το απρόσμενο, τολμηρό και αμφιλεγόμενο φινάλε του.

Τελευταίο Μάθημα

Στην πιστή στη βασική πλοκή του μυθιστορήματος του Κριστόφ Ντιφοσέ «L’heure de la sortie» (2002) ταινία γινόμαστε αρχικά μάρτυρες της αιφνιδιαστικής αυτοκτονίας ενός καθηγητή εν ώρα μαθήματος. Οι περισσότεροι σοκάρονται, έξι από τους μαθητές του όμως παραμένουν, περιέργως, εντελώς ασυγκίνητοι. Ο Πιέρ Οφμάν, ο οποίος θα αναλάβει τη θέση του εκλιπόντος ως αναπληρωτής καθηγητής, θα διαπιστώσει γρήγορα πως πρόκειται για μια ομάδα 13χρονων με συμπεριφορά απόκρυφης σέχτας, η οποία εντυπωσιάζει με τις σχολικές επιδόσεις της και συμπεριφέρεται υπεροπτικά απέναντι στους συμμαθητές της, ακόμη και σε αυτόν τον ίδιο.

Ήδη από την πρώτη σκηνή, αυτή της αυτοκτονίας, ο Σεμπαστιέν Μαρνιέ μας βυθίζει διακριτικά στην απειλητική ατμόσφαιρα ενός θρίλερ, η οποία γίνεται όλο και πιο έντονη, καθώς οι πληροφορίες για τις πραγματικές προθέσεις της μαθητικής ομάδας και της σχέσης της με την αυτοκτονία του Καπαντίς προστίθενται με το σταγονόμετρο. Πάντα από την πλευρά του Οφμάν, η κάμερα υιοθετεί την οπτική ενός ανθρώπου που παρατηρεί τα πράγματα από απόσταση (κυριολεκτικά και μεταφορικά), «εισβάλλοντας» σε μια άγνωστη γι’ αυτόν πραγματικότητα.

Τελευταίο Μάθημα - εικόνα 1

Αυτή συναρτάται άμεσα με τις ανησυχίες της νέας γενιάς απέναντι στο μέλλον (η καταστροφή του πλανήτη, η τρομοκρατία, η έξαρση των κοινωνικών αντιθέσεων), η πλήρης διάστασή της όμως θα παραμείνει μέχρι το παραπέντε θολή. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα αυτού του στιλάτου δραματικού θρίλερ, το οποίο δεν υιοθετεί ποτέ την αφηγηματική καθαρότητα μόνο ενός κινηματογραφικού είδους. Τοποθετεί τον ήρωά του σε έναν ζωντανό εφιάλτη, αποπροσανατολισμένο σε σχέση με το τι είναι πραγματικότητα και τι αυθαίρετη ερμηνεία, τι εμμονική προκατάληψη και τι αποδεδειγμένο γεγονός.

Κι εκεί που όλα φαίνεται πως τελειώνουν με μια μετωπική αντιπαράθεση, το κουδούνι τού «Τελευταίου Μαθήματος» δεν έχει χτυπήσει ακόμη. Τολμηρό, αμφιλεγόμενο αλλά και ξεκάθαρο πλέον νοηματικά, το απρόσμενο φινάλε της ταινίας κάνει –υπερβολικά;– σαφείς τις προθέσεις της, απόλυτα επικριτικές απέναντι σε μια κυρίαρχη πολιτική εφησυχασμού, κατάχρησης εξουσίας και στείρας γνώσης.

Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 104΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Τελευταίο Μάθημα

L'Heure de la Sortie / School's Out
3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 104 '
  • Σεμπαστιέν Μαρνιέ

Ο καθηγητής μιας τάξης για ιδιοφυή παιδιά αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια τους. Ο Πιέρ αναλαμβάνει τη θέση του ως αναπληρωτής και γρήγορα αντιλαμβάνεται μια παράξενη, εχθρική συμπεριφορά από μια εξαμελή ομάδα άριστων μαθητών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.