Οι Δώδεκα Καρέκλες

3

Άνιση κωμωδία η οποία όμως μετατρέπεται αναπάντεχα σε αγωνιώδες θρίλερ, ένα φιλμ που επιδεικνύει πληθωρικότητα σε στιλ και ύφος.

Οι Δώδεκα Καρέκλες

Το ομότιτλο σατιρικό μυθιστόρημα των Σοβιετικών Ίλια Ιλφ και Εβγένι Πέτροφ διασκευάζει ο σκηνοθέτης Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα («Μνήμες Υπανάπτυξης», «Ο Θάνατος Ενός Γραφειοκράτη», «Φράουλα και Σοκολάτα») σε μία από τις συνολικά 18 κινηματογραφικές μεταφορές του έργου μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η εκδοχή του Μελ Μπρουκς (1970). Ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του κουβανικού σινεμά, φέρνει στο προσκήνιο τη νέα τάξη πραγμάτων στη χώρα τρία χρόνια μετά την επανάσταση, με μια ανάλαφρη όσο και σκηνοθετικά θαρραλέα ταινία όπου συνυπάρχουν το αφελές με το δυσοίωνο.

Βασικός πρωταγωνιστής ο γαμπρός μιας πλούσιας ηλικιωμένης γυναίκας, η οποία προτού πεθάνει κρύβει τα πολύτιμα αντικείμενά της σε δώδεκα καρέκλες φοβούμενη πως θα τα χάσει με την αναδιανομή του πλούτου, για αυτό και δεν εκμυστηρεύεται σε κανέναν την κρυψώνα. Όταν ο γαμπρός μαθαίνει το μυστικό ξεκινά μια φρενήρη προσπάθεια για να επανακτήσει τα «εθνικοποιημένα» πια έπιπλα.

Οι Δώδεκα Καρέκλες - εικόνα 1

Η οδύσσεια του πρώην πλούσιου νυν απεγνωσμένου άντρα δίνει την αφορμή στον Αλέα να ταξιδέψει με την κάμερά του σε μια χώρα που αναζητά μια νέα ταυτότητα και μαθαίνει να ζει από την αρχή. Ο ίδιος καταφέρνει να διατηρήσει μια δύσκολη ισορροπία στην αφήγηση ανάμεσα στην κριτική του νέου καθεστώτος, η οποία γίνεται έμμεσα με μια λεπτή ειρωνεία, και την απεικόνιση όσων θετικών έχει επιφέρει (η έπαυλη του κεντρικού ήρωα είναι πλέον δημόσιο γηροκομείο).

Η δεξιοτεχνία βέβαια του Αλέα ξεδιπλώνεται την ώρα που αναπτύσσει ένα υβριδικό στιλ σινεμά που συνδυάζει την κωμωδία με το σινεμά βεριτέ και το animation με το πολιτικό σχόλιο. Η σκηνοθετική του φαντασία τού επιτρέπει να συνυπάρξουν αρμονικά στην αφήγηση αυτά τα τόσο διαφορετικά μεταξύ τους στιλ, ωστόσο η συγκέντρωσή του χάνεται στις κωμικές στιγμές.

Στην πλειοψηφία τους εκτελούνται βεβιασμένα και χωρίς να προκαλούν το αναμενόμενο γέλιο, ενώ καθώς η μία διαδέχεται την άλλη ο ρυθμός της ταινίας επιβραδύνεται αισθητά. Ο Αλέα επανακτά τα ηνία και δίνει σφρίγος στο φιλμ όταν η τελευταία ενότητα αποκτά ξαφνικά το ύφος ενός καφκικού εφιάλτη. Οι πρωταγωνιστές πλέον έχουν γίνει έρμαια της εμμονικής αναζήτησής τους και έχουν χάσει τον εαυτό τους. Εκεί βρίσκονται και οι καλύτερες στιγμές του Αλέα ο οποίος επιτυγχάνει να μεταμορφώσει μια άνιση κωμωδία σε αγωνιώδες απρόβλεπτο θρίλερ.

Κούβα. 1962. Διάρκεια: 97΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Δώδεκα Καρέκλες

Las Doce Sillas
3
  • Κωμωδία
  • 1962
  • Διάρκεια: 97 '
  • Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

Πριν το θάνατό της μια πλούσια ηλικιωμένη γυναίκα φοβούμενη το κουβανικό επαναστατικό καθεστώς, χωρίς να το εκμυστηρευτεί σε κανέναν κρύβει τα πολύτιμα αντικείμενά της σε δώδεκα καρέκλες, οι οποίες καταλήγουν στο κράτος. Όταν ο γαμπρός της μαθαίνει τι έκανε αποφασίζει να κάνει τα πάντα για να τις πάρει πίσω.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.