Η Δασκάλα

2,5

Αιχμηρή, δραματικά ισορροπημένη και υποδειγματικά ερμηνευμένη σάτιρα πάνω στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας.

Η Δασκάλα

Αιχμηρή, δραματικά ισορροπημένη και υποδειγματικά ερμηνευμένη σάτιρα πάνω στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας.

Η Δασκάλα - εικόνα 1

Άξιος συνεχιστής της μεγάλης παράδοσης του τσεχοσλοβάκικου σινεμά και πιστός στο σαρκαστικό τρόπο με τον οποίο στιλίστες όπως ο Μίλος Φόρμαν και ο Γίρι Μέν­τζελ σατίριζαν τις κοινωνικές συμπεριφορές μιας ολόκληρης εποχής, ο Γιάν Χρέμπεκ στρέφει­ για άλλη μία φορά το φακό του στο πρόσφατο παρελθόν της χώρας θέτοντας μια σειρά από επώδυνες ερωτήσεις. Μετά τα υποψήφια για Όσκαρ «Παιχνίδια Διχασμού και… Εγκυμοσύνης» και το «Κάθε Ψέμα Κρύβει μια Αλήθεια», στα οποία ο Τσέχος δημιουργός κατήγγειλε εύστοχα το διάχυτο οπορτουνισμό μιας πολιτικά και ηθικά διαβρωμένης καθημερινότητας, μας μεταφέρει τώρα στην Μπρατισλάβα­ του 1983.

Εκεί η διευθύντρια ενός σχολείου καλεί συγκέντρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών για να συζητήσουν ανεπίσημα την περίπτωση της Μαρία Ντραζντέτσοβα. Μιας­ νεοδιορισθείσας δασκάλας η οποία, βασισμένη στους στενούς δεσμούς της με το κομουνιστικό καθεστώς, ζητάει χάρες και χειραγωγεί ενήλικους και παιδιά για το προσωπικό της συμφέρον. Η απόπειρα αυτοκτονίας μιας μαθήτριας ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, όμως καθώς η συζήτηση εξελίσσεται φαίνεται πως όχι μόνο πολλοί φοβούνται να καταγγείλουν την αλήθεια, αλλά υπάρχουν και αρκετοί που συμφωνούν με τις πρακτικές της Ντραζντέτσοβα.

Η Δασκάλα - εικόνα 2

Ζωντανοί χαρακτήρες κι ένα καλογραμμένο σενάριο, το οποίο ενισχύεται αφηγηματικά από την αποτελεσματική χρήση των φλας μπακ (ενώ η συζήτηση προχωρά, τα παρελθόντα γεγονότα αποκαλύπτονται σταδιακά), μας κάνουν μάρτυρες μιας ρεαλιστικά αβέβαιης, καταπιεστικής πραγματικότητας. Χάρη στο έξυπνο, διακριτικό χιούμορ του Χρέμπεκ και του μόνιμου σεναριογράφου του Πετρ Γιαρκόφσκι, αυτή δεν γλιστρά ποτέ προς την υπερβολή ή το εύκολο δράμα και κρατά (τις περισσότερες φορές) τις πρέπουσες αποστάσεις από το διδακτισμό. Η βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι ερμηνεία της εκπληκτικής Ζουζάνα Μορέρι ενισχύει την αίσθηση της βελούδινης απειλής που καλύπτει αυτόν το φοβισμένο μικρόκοσμο, οι «κάτοικοι» του οποίου είναι και δειλοί και ήρωες, και συμφεροντολόγοι και αλτρουιστές. Συμμέτοχοι στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας, τις οποίες το έξοχο φινάλε σατιρίζει… διαχρονικά, με τόλμη και οξυδέρκεια.

Σλοβακία, Τσεχία. 2016. Διάρκεια: 102΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Δασκάλα

Ucitelka / The Teacher
3
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 102 '
  • Γιαν Χρέμπεκ

Στην Μπρατισλάβα του 1983 η διευθύντρια ενός σχολείου καλεί συγκέντρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών για να συζητήσουν ανεπίσημα την περίπτωση της Μαρία Ντραζντέτσοβα. Μιας δασκάλας η οποία, βασισμένη στους στενούς δεσμούς της με το κομουνιστικό καθεστώς, ζητάει χάρες και χειραγωγεί ενήλικους και παιδιά για το προσωπικό της συμφέρον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Ράιαν Γκόσλινγκ εναντίον Γκάρφιλντ

Σε μια εβδομάδα όπου τα σινεμά υπολειτουργούσαν και οι θεατές είχαν το νου τους στον οβελία, ο "Γκάρφιλντ" κέρδισε τις εντυπώσεις, ενώ δυναμικό ήταν το άνοιγμα του "Κασκαντέρ" από την Δευτέρα του Πάσχα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/05/2024

Είναι επίσημο: Έρχονται νέες ταινίες "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"

Το στούντιο της Warner Bros. έδωσε το πράσινο φως για την ανάπτυξη δύο ταινιών υπό την επίβλεψη του Πίτερ Τζάκσον.

Το Cine Paris επέστρεψε! Δείτε πώς άλλαξε το ιστορικό θερινό σινεμά

Βρεθήκαμε στην άτυπη "πρόβα τζενεράλε" του πλήρως ανανεωμένου κινηματογράφου ο οποίος ανοίγει ξανά από το Cinobo.

Arkadiko Film Festival: Στο "Any Day Now" του Χαμί Ραμεζάν το Βραβείο Κοινού

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το online φεστιβάλ που διοργάνωσε το Cinobo μαζί με τα Filmin και MyMovies, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν του ευρωπαϊκού σινεμά.

Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του "Club Zero" μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων

Σίκουελ με ποιότητες ικανές να διατηρήσουν το ικανοποιητικό επίπεδο του αναβιωτικού franchise, το οποίο όμως αποδυναμώνεται από την ανοικονόμητη σκηνοθεσία και το άνισο γράψιμό του.

Club Zero

Κοινωνική σάτιρα με έντονα σαρδόνιο χιούμορ και weird σκηνοθετικό στιλιζάρισμα. Αν και θεματικά ενδιαφέρουσα, η ψυχρότητά της μοιάζει εκβιαστική και η πικρή ειρωνεία της επιτηδευμένη.