Πρωτοπόρος και εκκεντρικός, ο Αντρέι Ζουλάφσκι αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία του ευρωπαϊκού σινεμά. Πάντοτε φευγάτος και ρηξικέλευθος, ο Πολωνός σκηνοθέτης επέλεξε την μοναχική πορεία του auteur, χωρίς να ενδώσει ποτέ στις σειρήνες του εμπορικού σινεμά. Η πιο ακμαία περίοδος της καριέρας του ήταν σίγουρα η δεκαετία ’70, όπου το sui generis σινεμά του «κόλλησε» με το γενικότερο αντικομφορμιστικό κλίμα της εποχής.
Το 1974, γύρισε την πιο γνωστή του ταινία «Σημασία Έχει ν’ Αγαπάς», με τον έρωτα ενός φωτορεπόρτερ και μιας δευτεροκλασάτης ηθοποιού να μετατρέπεται σε μια παραληρηματική ωδή στον έρωτα. Λίγα χρόνια πριν, στο αντιπολεμικό δράμα «Τρίτο Μέρος της Νύχτας» (1971) είχε δείξει το σπάνιο ταλέντο του, ενώ το 1972 έδειξε με τον «Διάβολο» την αδιαμφισβήτητη horror δεξιοτεχνία του.
Από τις μετέπειτα δημιουργίες του ξεχωρίζει το «Μια Δαιμονισμένη Γυναίκα» (1981) με πρωταγωνιστή τον Μαρκ, ο οποίος επιστρέφοντας στο σπίτι βρίσκει τη γυναίκα του Άννα να συμπεριφέρεται παράξενα. Αυτή τον εγκαταλείπει, όχι για τον εραστή της, αλλά για ένα τέρας που παίρνει σιγά-σιγά τα χαρακτηριστικά του Μαρκ… Χαρακτηριστική ζουλαφσκική περίπτωση.
Όπως είχε γράψει, ο Μπάμπης Ακτσόγλου στο «α» πρόκειται για μια «παροξυστικά υστερική και βασανιστική ταινία, αλλά με μνημειώδεις ερμηνείες, κυρίως από την Ιζαμπέλ Ατζανί». Κλείνοντας με την φράση «όχι για όλα τα γούστα, αλλά πολύ cult», περιγράφοντας με ακρίβεια μέσα σε λίγες λέξεις το ζουλαφσκικό κινηματογραφικό σύμπαν.
Περισσότερες πληροφορίες
Μία Γυναίκα Δαιμονισμένη
Επιστρέφοντας στο Δυτικό Βερολίνο, ο Μαρκ βρίσκει τη γυναίκα του Άννα να συμπεριφέρεται παράξενα. Τον εγκαταλείπει, όχι για τον εραστή της, αλλά για ένα τέρας που παίρνει σιγά-σιγά τα χαρακτηριστικά του Μαρκ, ενώ ο ίδιος συναντά στο πρόσωπό της δασκάλας του παιδιού τους τη σωσία της Άννας. Βραβείο ερμηνείας στις Κάννες για την εκπληκτική performance της Ιζαμπέλ Ατζανί.
Σημασία Έχει να Αγαπάς
Ένας δευτεροκλασάτος φωτορεπόρτερ, ο οποίος δουλεύει για έναν γκάνγκστερ, ερωτεύεται μιαν ηθοποιό ερωτικών ταινιών που είναι παντρεμένη με έναν εκκεντρικό κινηματογραφόφιλο.
Το Τρίτο Μέρος της Νύχτας
Στην κατεχόμενη, από τους Γερμανούς, Πολωνία ένας νεαρός βρίσκει τη γυναίκα του και το παιδί του δολοφονημένους από τους Γερμανούς. Επιστρέφει στην παλιά του ζωή, με μια κοπέλα που μοιάζει της γυναίκας του.