Πέθανε ο Αντρέι Ζουλάφσκι

Μεγάλη η απώλεια του Πολωνού δημιουργού για το ευρωπαϊκό σινεμά

Πέθανε ο Αντρέι Ζουλάφσκι

Πρωτοπόρος και εκκεντρικός, ο Αντρέι Ζουλάφσκι αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία του ευρωπαϊκού σινεμά. Πάντοτε φευγάτος και ρηξικέλευθος, ο Πολωνός σκηνοθέτης επέλεξε την μοναχική πορεία του auteur, χωρίς να ενδώσει ποτέ στις σειρήνες του εμπορικού σινεμά. Η πιο ακμαία περίοδος της καριέρας του ήταν σίγουρα η δεκαετία ’70, όπου το sui generis σινεμά του «κόλλησε» με το γενικότερο αντικομφορμιστικό κλίμα της εποχής.

Το 1974, γύρισε την πιο γνωστή του ταινία «Σημασία Έχει ν’ Αγαπάς», με τον έρωτα ενός φωτορεπόρτερ και μιας δευτεροκλασάτης ηθοποιού να μετατρέπεται σε μια παραληρηματική ωδή στον έρωτα. Λίγα χρόνια πριν, στο αντιπολεμικό δράμα «Τρίτο Μέρος της Νύχτας» (1971) είχε δείξει το σπάνιο ταλέντο του, ενώ το 1972 έδειξε με τον «Διάβολο» την αδιαμφισβήτητη horror δεξιοτεχνία του.

Από τις μετέπειτα δημιουργίες του ξεχωρίζει το «Μια Δαιμονισμένη Γυναίκα» (1981) με πρωταγωνιστή τον Μαρκ, ο οποίος επιστρέφοντας στο σπίτι βρίσκει τη γυναίκα του Άννα να συμπεριφέρεται παράξενα. Αυτή τον εγκαταλείπει, όχι για τον εραστή της, αλλά για ένα τέρας που παίρνει σιγά-σιγά τα χαρακτηριστικά του Μαρκ… Χαρακτηριστική ζουλαφσκική περίπτωση.

Όπως είχε γράψει, ο Μπάμπης Ακτσόγλου στο «α» πρόκειται για μια «παροξυστικά υστερική και βασανιστική ταινία, αλλά με μνημειώδεις ερμηνείες, κυρίως από την Ιζαμπέλ Ατζανί». Κλείνοντας με την φράση «όχι για όλα τα γούστα, αλλά πολύ cult», περιγράφοντας με ακρίβεια μέσα σε λίγες λέξεις το ζουλαφσκικό κινηματογραφικό σύμπαν.

Περισσότερες πληροφορίες

Μία Γυναίκα Δαιμονισμένη

Possession
3
  • Σινεφίλ
  • 1981
  • Διάρκεια: 127 '
  • Αντρέι Ζουλάφσκι

Επιστρέφοντας στο Δυτικό Βερολίνο, ο Μαρκ βρίσκει τη γυναίκα του Άννα να συμπεριφέρεται παράξενα. Τον εγκαταλείπει, όχι για τον εραστή της, αλλά για ένα τέρας που παίρνει σιγά-σιγά τα χαρακτηριστικά του Μαρκ, ενώ ο ίδιος συναντά στο πρόσωπό της δασκάλας του παιδιού τους τη σωσία της Άννας. Βραβείο ερμηνείας στις Κάννες για την εκπληκτική performance της Ιζαμπέλ Ατζανί.

Σημασία Έχει να Αγαπάς

L' Important c' Est d' Aimer
4
  • Δραματική
  • 1974
  • Διάρκεια: 105 '
  • Αντρέι Ζουλάφσκι

Ένας δευτεροκλασάτος φωτορεπόρτερ, ο οποίος δουλεύει για έναν γκάνγκστερ, ερωτεύεται μιαν ηθοποιό ερωτικών ταινιών που είναι παντρεμένη με έναν εκκεντρικό κινηματογραφόφιλο.

Το Τρίτο Μέρος της Νύχτας

TRZECIA CZESC NOCY
3
  • Σινεφίλ
  • 1971
  • Διάρκεια: 106 '
  • Αντρέι Ζουλάφσκι

Στην κατεχόμενη, από τους Γερμανούς, Πολωνία ένας νεαρός βρίσκει τη γυναίκα του και το παιδί του δολοφονημένους από τους Γερμανούς. Επιστρέφει στην παλιά του ζωή, με μια κοπέλα που μοιάζει της γυναίκας του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.