Ο Αμπντελατίφ Κεσίς μιλά για τη «Ζωή της Αντέλ»

«Να πάψει πια η αμηχανία μπροστά στο γυμνό» δηλώνει ο σκηνοθέτης της «Ζωής της Αντέλ», μιλώντας μας για τις προκλητικές σκηνές της ταινίας και την Αντέλ Εξαρχόπουλος.
 
 

Ο Αμπντελατίφ Κεσίς μιλά για τη «Ζωή της Αντέλ»

Η «Ζωή της Αντέλ» αναστάτωσε το Φεστιβάλ Κανών όχι μόνο με την ερωτικά τολμηρή ιστορία, αλλά και με τον επιβλητικό τρόπο με τον οποίο απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα. Ο Γαλλοτυνήσιος σκηνοθέτης της, γνωστός μας από το εξίσου συναρπαστικό «Κους Κους με Φρέσκο Ψάρι», μιλάει στον Χρήστο Μήτση για τις προκλητικές σκηνές της, την Αντέλ Εξαρχόπουλος αλλά και γιατί αποφάσισε να αλλάξει τον τίτλο της ταινίας του.

Ο Αμπντελατίφ Κεσίς μιλά για τη «Ζωή της Αντέλ» - εικόνα 1

Tι σας τράβηξε το ενδια­φέρον στο graphic novel της Ζιλί Μαρό «Le bleu est une couleur chaude» («Blue angel»);
Είχα εδώ και καιρό στο νου μου ένα διαφορετικό σχέδιο με ηρωίδα μια νεαρή κοπέλα παθιασμένη με το θέατρο. Όταν διάβασα το κόμικς, τοποθέτησα την ηρωίδα που είχα σκεφτεί μέσα στην πλοκή και πάνω εκεί άρχισα να αναπτύσσω το σενάριο. Ο κόσμος που περιγράφει η Μαρό είναι γοητευτικός και η ιστορία της συναρπαστική. Ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνει την πρώτη συνάντηση των δύο κοριτσιών με εντυπωσίασε. Γιατί η μία έλκεται από την άλλη; Είναι τα μαλλιά της; Το βλέμμα της; Το περπάτημά της; Τα θέματα της μοίρας και των συμπτώσεων με ενδιαφέρουν πολύ: πόσο δηλαδή παρασυρόμαστε και καθοριζόμαστε απ’ όσα μας συμβαίνουν ή επεμβαίνουμε και διαμορφώνουμε την πραγματικότητα. Δεν έχω ξεκάθαρη απάντηση, γι’ αυτό και το τέλος της ταινίας είναι ανοιχτό, καθώς βλέπουμε τις πορείες δύο άλλων χαρακτήρων να διασταυρώνονται. Θα χαθούν; Θα συναντηθούν ξανά;
Το ότι πρόκειται για ένα ομοφυλόφιλο ζευγάρι διαφοροποιεί την οπτική της ταινίας πάνω στις ηρωίδες της; Τι θα ήταν διαφορετικό αν η ερωτική ιστορία αφορούσε ένα αγόρι κι ένα κορίτσι;
Ίσως τίποτα, ίσως τα πάντα. Δεν αντιμετώπισα το θέμα μου ως εξαίρεση, δεν έχω άλλωστε να πω κάτι ακτιβίστικο για την ομοφυλοφιλία. Οπότε από τη μια πλευρά πρόκειται για ένα ζευγάρι όπως όλα τα άλλα, από άποψη ηθική, ψυχολογική, ιδεολογική, όμως από την άλλη θα ήταν ισοπεδωτικό να πω ότι δεν έχει καμία σημασία το ότι η Αντέλ και η Εμά είναι γυναίκες. Αν είχαμε δύο διαφορετικές γυναίκες, θα είχαμε μια διαφορετική ταινία, πόσο μάλλον αν είχαμε ένα αγόρι κι ένα κορίτσι.
Πώς έγινε η επιλογή των πρωταγωνιστριών;
Είχα τη Λεά Σεϊντού στο νου μου για το ρόλο της Εμά, διότι οι δυο τους μοιάζουν πολύ και ως φυσική παρουσία και ως χαρακτήρας. Η Λεά είναι δυναμική, έχει αποφασιστική κι επιβλητική παρουσία, είναι σέξι, κυρίως όμως μοιάζει στην Εμά και ως προς τις απόψεις της. Προέρχεται από μεγαλοαστική οικογένεια, είναι κοινωνικά ενεργή και ταυτόχρονα έχει μια εσωτερική μελαγχολία, κάτι πολύ ενδιαφέρον σε σχέση με την εξωστρέφειά της. Την Αντέλ Εξαρχόπουλος τη διάλεξα από την πρώτη στιγμή που την είδα στο κάστινγκ. Έχει μια αθωότητα που ξεχειλίζει, ένα πάθος για ζωή πολύ δυνατό. Βγήκαμε για φαγητό και καθόμουν και την παρατηρούσα πώς έτρωγε. Με χαρά, με βουλιμία. Ακριβώς όπως και η Αντέλ της ταινίας.
Γιατί την Κλεμεντίν του βιβλίου τη βαφτίσατε κινηματογραφικά Αντέλ;
Όταν ψάχνεις να βρεις έναν ηθοποιό για το ρόλο τον οποίο έχεις γράψει, θέλεις αυτός να ταιριάζει στις προδιαγραφές που έχεις στο νου σου. Όταν όμως τον βρεις, κάνεις κι εσύ βήματα προς αυτόν. Έτσι ο ρόλος της Κλεμεντίν προσαρμόστηκε ως ένα σημείο στην Εξαρχόπουλος κι εκείνη μπήκε τόσο βαθιά στο χαρακτήρα, που τον μεταμόρφωσε σε Αντέλ. Η αλλαγή ονόματος ήταν κάτι ουσιαστικό, λοιπόν, όχι ένα απλό τρικ.
Πόσο δύσκολο ήταν να επιτύχετε τέτοιο ρεαλισμό όσον αφορά τις ερωτικές σκηνές, οι οποίες έχουν και μεγάλη διάρκεια;
Δεν ξεχωρίζω αυτές τις σκηνές από τις υπόλοιπες. Η μεγάλη ερωτική σκηνή κρατά μόλις έξι λεπτά, ενώ εκείνη του πάρτι στο σπίτι της Αντέλ, για παράδειγμα, ή της δεύτερης συνάντησής τους στο καφέ είναι πολύ μεγαλύτερες. Η παιδεία μας μας έχει μάθει να νιώθουμε αμήχανα απέναντι σε ένα γυμνό κορμί και αυτό είναι κάτι που πρέπει κάποια στιγμή να ξεπεράσουμε. Εγώ ήθελα να δείξω την ομορφιά ενός γυμνού κορμιού, να κινηματογραφήσω τις ερωτικές σκηνές σαν πίνακες, ενώ ταυτόχρονα να διατηρήσω τον ίδιο αφηγηματικό ρυθμό που έχουν οι υπόλοιπες σκηνές. Νομίζω πως αν «μάζευα» τη διάρκειά τους θα υπήρχε πρόβλημα εσωτερικού ρυθμού, μια αφηγηματική ασυμφωνία.
Φημίζεστε για τον εξαντλητικό τρόπο προετοιμασίας και τις πολλές λήψεις που κάνετε…
Είναι αλήθεια ότι χρειάζομαι χρόνο και για τις πρόβες, και για το γύρισμα. Η ψηφιακή τεχνική βοηθάει πολύ σε αυτό και μπορείς να πας πλέον ένα πλάνο όσες φορές θέλεις. Συχνά αφήνω την κάμερα να γυρίζει και μετά το «cut», οπότε υπήρξαν σκηνές που τις γυρίσαμε και 100, και 200 φορές… Τεράστια ποσότητα υλικού, πολλή δουλειά και στο μοντάζ, αλλά νιώθω την υποχρέωση να επαναλάβω ένα πλάνο ώσπου να βρω τη στιγμή ειλικρίνειας που θέλω.
Διαβάστε τη συνέντευξη της Αντέλ Εξαρχόπουλος στο αθηνόραμα εδώ >
Η ταινία βγαίνει στις αθηναϊκές αίθουσες την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.