Το ημερολόγιο έγραφε 26 Ιανουαρίου 2024 όταν, από το πουθενά, ο Γιούργκεν Κλοπ ανακοίνωσε πως θα πάψει να είναι προπονητής της Λίβερπουλ στο τέλος της σεζόν, ύστερα από οκτώμισι επιτυχημένα χρόνια στον πάγκο των Κόκκινων. Σχεδόν δύο χρόνια μετά, ο καταξιωμένος Γιώργος Λάνθιμος δήλωσε σε συνέντευξή του ότι, μετά την ετοιμασία τριών διαδοχικών, απαιτητικών ταινιών, με πιο πρόσφατη τη "Βουγονία", θα κάνει ένα επιβεβλημένο διάλειμμα από τη σκηνοθεσία. Τι συνδέει τους δύο δημοφιλείς άνδρες πέρα από το ότι το έργο τους θαυμάζεται από εκατοντάδες κόσμου; Πως αμφότεροι κουράστηκαν και δεν δίστασαν να το παραδεχθούν δημόσια.

Παρόλο που στην περίπτωση του Κλοπ μεγάλη μερίδα των οπαδών, μεταξύ των οποίων και ο υπογράφων, βίωσε βουβό πόνο για ένα διάστημα όσον αφορά τον Λάνθιμο η παραπάνω επιλογή μοιάζει σχεδόν ενθαρρυντική, όσο και ένδειξη αυτογνωσίας. Διότι ο σκηνοθέτης δεν έχει σταματήσει να εργάζεται πυρετωδώς από το 2022 περίπου. Από τότε έως σήμερα κυκλοφόρησε το "Poor Things" (2023), τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του, που συνοδεύτηκε από Χρυσό Λέοντα και Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου (Έμα Στόουν), τις ιδιοσυγκρασιακές "Ιστορίες Καλοσύνης" (2024) και τώρα την τολμηρή "Βουγονία", η οποία έχει επίσης οσκαρικές φιλοδοξίες. Μια τριάδα παραγωγών που "έτρεχαν" σχεδόν ταυτόχρονα και με ελάχιστη απόσταση μεταξύ τους.

Είναι ενδεικτικά όσα είπε ο ίδιος ο Λάνθιμος: "Συνήθιζα να ξεκινάω γυρίσματα με την πρώτη ευκαιρία που είχα έτοιμο ένα σενάριο. Ένιωθα πως ήταν κρίμα να το έχουμε και να κάθεται μετά από τόση δουλειά που είχαμε ρίξει. Όμως δεν μπορώ να συνεχίσω να το κάνω αυτό, είμαι πλέον απόλυτα βέβαιος. Είναι μεγάλο λάθος και νομίζω πως έχω ανάγκη μια παύση. Το έχω πει ξανά στο παρελθόν, όμως τώρα σοβαρολογώ. Μπορείτε να με ελέγξετε πάνω σ’ αυτό".
Αν και θα μας λείψει, στην πραγματικότητα αυτό το διάλειμμα είναι μια καλή είδηση. Γιατί; Αρχικά, επειδή ο συγχρονισμός είναι άψογος. Ο Λάνθιμος βρίσκεται στην κορυφή της δημοφιλίας του, έχει εξελιχθεί σε όνομα αναφοράς στον εμπορικό κινηματογράφο και στο Χόλιγουντ, κάθε κίνησή του μετατρέπεται σε κινηματογραφικό γεγονός. Υπό αυτήν την έννοια, όποτε αποφασίσει να επιστρέψει, μπορούμε να θεωρούμε δεδομένο πως η ανάκαμψη θα γίνει με τους δικούς του όρους. Εξάλλου, δεν είναι λίγα τα σενάρια και τα πρότζεκτ με τα οποία έχει συνδεθεί κατά καιρούς. Αν μας διαβάζει, παρεμπιπτόντως, ας σκεφτεί ξανά τη μεταφορά του "Pop.1280" του Τζιμ Τόμσον…

Έπειτα, το σκηνοθετικό στιλ του βρίσκεται ακόμη εν εξελίξει και κάθε άλλο παρά έχει κορεστεί. Έτσι, μέχρι στιγμής και ύστερα από εννέα μεγάλου μήκους, η πορεία του δημιουργού μπορεί να χωριστεί, χονδρικά, σε τρεις φάσεις: τη θέλοντας και μη "weird" ("Κινέττα", "Κυνόδοντας", "Άλπεις", "Αστακός"), εκείνη των εγκεφαλικών ψυχογραφημάτων ("Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού", "Ιστορίες Καλοσύνης") και, τέλος, αυτή των μεταμοντέρνων φιλμ εποχής ("Η Ευνοούμενη", "Poor Things"). Από τη μεριά της, η "Βουγονία" αποτελεί το πρώτο ριμέικ του Λάνθιμου, αφού ως γνωστόν βασίζεται στο υπερηχητικό και ακραίο sci-fi "Save the Green Planet" (2003) του Τζανγκ Τζουν-γουάν. Εν ολίγοις, ο Λάνθιμος για την ώρα τα έχει κάνει λίγο-πολύ… όλα!

Μάλιστα, η "Βουγονία" μοιάζει με συγκερασμό των κυριότερων λανθιμικών χαρακτηριστικών. Διαθέτει παράδοξο χιούμορ, μια πικρή ματιά στα ανθρώπινα συμπλέγματα, αλλά και τη διάθεση εμβάθυνσης σε επίκαιρες θεματικές, όπως η συνωμοσιολογία, η αυτοδικία και τα βάρη της ανδρικής μοναξιάς. Φυσικά, δεν λείπει και η Έμα Στόουν, στην πέμπτη συνολικά συνεργασία της με τον σκηνοθέτη, η οποία υποδύεται τη διευθύνουσα σύμβουλο πολυεθνικής, που πέφτει θύμα ενός υπαλλήλου της (Τζέσι Πλέμονς), πεπεισμένου πως η γυναίκα δεν είναι άνθρωπος, αλλά εξωγήινος! Ένα ον που όχι απλώς δεν κατάγεται από τη Γη, αλλά επιπλέον βρίσκεται σε μυστική αποστολή με απώτερο σκοπό τον αφανισμό της ανθρωπότητας…
