Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια του Παιδικού & Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας 2025 powered by ΔΕΗ που δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα τον κινηματογράφο είναι και πάλι εδώ.
Φέτος το φεστιβάλ ανοίγει χώρους εξερεύνησης, γνώσης και δημιουργίας: διαδικτυακά σεμινάρια που εμπνέουν τους εκπαιδευτικούς, εργαστήρια που προσκαλούν παιδιά και εφήβους να πειραματιστούν και να εκφραστούν με την κινηματογραφική γλώσσα και story labs όπου τα παιδιά συνεργάζονται με Έλληνες επαγγελματίες του σινεμά πάνω σε ταινίες που θα δούμε τα επόμενα χρόνια, κάνοντας τη φωνή τους να ακουστεί πιο δυνατά.
Κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά και εφήβους
Πώς γεννιέται μια ιστορία μέσα από την κάμερα; Πώς οι ήχοι, οι εικόνες και οι κινήσεις ενώνονται για να αφηγηθούν κάτι μαγικό; Ποιο είναι το μυστικό πίσω από την τέχνη του animation ή τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ; Τα Κινηματογραφικά Εργαστήρια για Παιδιά και Εφήβους προσκαλούν τους μικρούς και μεγαλύτερους φίλους του σινεμά να πειραματιστούν, να συνεργαστούν, να δημιουργήσουν και να ανακαλύψουν τη δύναμη της αφήγησης και της φαντασίας μέσα από τον φακό.
15-16/11 | Μίλα μου, Ταινία! (StorySound Project)
Βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο για παιδιά 4 – 6 ετών
Τι θα γινόταν αν οι ήρωες μιας ταινίας έχαναν τη φωνή τους… και την έδινες εσύ; Στο εργαστήριο, τα παιδιά παρακολουθούν μικρές ταινίες χωρίς ήχο, φαντάζονται τη δική τους ιστορία και την αφηγούνται στο μικρόφωνο, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό παιδικό podcast. Ένα χαρούμενο ταξίδι φαντασίας, κινηματογράφου και ήχου, όπου η φωνή των παιδιών ζωντανεύει τη μαγεία της εικόνας. Σχεδιασμός – Υλοποίηση: Καλλιόπη Τακάκη – Δημιουργός ραδιοφωνικών εργαστηρίων για παιδιά και εφήβους
16/11 | Το Παιχνίδι του Κινηματογράφου
Εργαστήριο κινηματογράφου για παιδιά 4 – 6 ετών
Ποιο παιδί δεν αγαπά τις ταινίες; Μπορούμε όμως να μετατρέψουμε την αγαπημένη ασχολία σε ουσιαστική εμπειρία; Πιάνοντας το νήμα από τις ταινίες μικρού μήκους από το πρόγραμμα Μικρά για τα Μικρά Ι, ξεκινάμε να μιλάμε για τον κινηματογράφο από την πιο τρυφερή ηλικία. Σχεδιασμός: ATHICFF. Υλοποίηση: Σοφία Θαλασσινού

15-16/11 | Οπτικά Προ-κινηματογραφικά Παιχνίδια
Εργαστήριο animation για παιδιά 9 – 11 ετών
Είναι αλήθεια πως ο κινηματογράφος ξεκίνησε σαν παιχνίδι; Μα ναι! Τα παιδιά γνωρίζουν τις μηχανές μέσα από τις οποίες γεννήθηκε το σινεμά, κατασκευάζουν οπτικά παιχνίδια και σχεδιάζουν εικόνες που ζωντανεύουν! Μέσα από το παιχνίδι, θα ανακαλύψουν τη βασική τεχνική εμψύχωσης των καρέ ενώ στο τέλος του εργαστηρίου θα πάρουν μαζί τις κατασκευές τους. Σχεδιασμός – Υλοποίηση: Χριστίνα Ντεπιάν & Ιωάννα Γιακουμάτο

15-16/11 | Κάτι Τρέχει με την Τέχνη…
Εργαστήριο animation για παιδιά 7 – 9 ετών
Κι εγώ μπορώ να το κάνω αυτό! Στην ταινία Κάτι τρέχει με την Τέχνη… οι τρεις ήρωες εισβάλλουν σε διάσημα έργα τέχνης, ανακαλύπτοντας ότι δεν είναι και τόσο δύσκολο να κάνουν και οι ίδιοι τέχνη. Αρκεί μια μεγάλη ιδέα; Για το σκοπό αυτό δημιουργούμε όλοι μαζί μια ιστορία, ζωγραφίζοντας ή σχεδιάζοντας έναν χώρο όπου θα τοποθετηθούν οι τρεις ήρωες της ταινίας. Μετά το τέλος του εργαστηρίου, το βίντεο της ταινίας θα αποσταλεί στα παιδιά. Οι ήρωες, λοιπόν, της ταινίας θα έχουν μεταφερθεί σε έναν νέο χώρο και η ιστορία τους θα είναι μια νέα περιπέτεια. Σχεδιασμός – Υλοποίηση: Χριστίνα Παλαιολόγου και Ελένη Τσάμπρα
15/11 | Όταν Zωντανεύει το Xαρτί
Εισαγωγή στην τεχνική stop motion animation για παιδιά 8-12 ετών
Με αφορμή την ταινία Το Μυστικό των Αηδονιών (The Songbird’s Secret, Γαλλία, 2024), φτιάχνουμε τους δικούς μας ήρωες από χαρτί και τους δίνουμε… ζωή. Μαθαίνουμε πώς μια εικόνα μετά την άλλη γίνεται ταινία, πειραματιζόμαστε με την κίνηση και στήνουμε τη δική μας μικρή κινηματογραφική σκηνή. Σχεδιασμός – Υλοποίηση: Ελένη Τσάμπρα

16/11 | Εξερευνώντας τα Ηχητικά Εφέ στον Κινηματογράφο: η τέχνη του Foley
Βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο για παιδιά 10 – 14 ετών
Μπορείς να μιμηθείς το τρίξιμο μιας πόρτας με δύο κομμάτια χαρτί; Καλωσήρθες στον μαγικό κόσμο των sound effects! Στο εργαστήριο, τα παιδιά ανακαλύπτουν την τεχνική του Foley, παράγοντας ήχους όπως βήματα, θρόισμα φύλλων ή τρίξιμο πορτών, με τη χρήση καθημερινών αντικειμένων, ενώ όλα μαζί θα προσθέσουν ηχητικά εφέ σε μια σκηνή βουβής ταινίας. Σχεδιασμός : Κωνσταντίνος Μπακογιάννης – Μεταδιδακτορικός ερευνητής ακουστικής και μουσικής πληροφορικής, ΕΚΠΑ. Υλοποίηση : Πηνελόπη Μπεκιάρη – Υποψήφια διδάκτορας ηλεκτροακουστικής σύνθεσης, ΕΚΠΑ

15/11 | Τι με Περιμένει στην Εφηβεία;
Βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο για παιδιά 9 – 12 ετών και τους γονείς τους
Αλλαγές. Σωματικές, συναισθηματικές, κοινωνικές. Η εφηβεία, το πέρασμα από την παιδική ηλικία στον κόσμο των μεγάλων, είναι ένας "σεισμός" για όλη την οικογένεια, ο οποίος όμως δεν πρέπει να τρομάζει! Με αφορμή αποσπάσματα από την μεγάλου μήκους ταινία Ζωή XXL (Living Large, 2024), και με όχημα τα εκπαιδευτικά βίντεο του οργανισμού Ως Αιδώ, μικροί και μεγάλοι εξερευνούμε τις μεγάλες αλλαγές που φέρνει η εφηβεία, συζητάμε γι’ αυτές ανοιχτά και βρίσκουμε τρόπους να τις αντιμετωπίζουμε χωρίς άγχος. Σχεδιασμός – Υλοποίηση: Νιόβη Μιχαλοπούλου – Ως Αιδώ
16/11 | Cinematherapy: Μαθαίνοντας μέσα από τις ιστορίες της οθόνης
Βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο για εφήβους 13+ ετών
Πώς νιώθουμε όταν βλέπουμε έναν ήρωα στην οθόνη να περνά κάτι που έχουμε ζήσει κι εμείς; Πώς αλλάζει ο τρόπος που βλέπουμε τον εαυτό μας μέσα από τις ιστορίες των άλλων; Στο εργαστήριο, ο κινηματογράφος γίνεται το πιο ασφαλές και δημιουργικό πεδίο εξερεύνησης: μέσα από σκηνές των ταινιών του προγράμματος Teens’ Picks και μέσα από βιωματικά, συνεργατικά παιχνίδια, θα αναγνωρίσουμε συναισθήματα, θα "διαβάσουμε" σχέσεις και θα ανακαλύψουμε πλευρές του εαυτού μας που δεν είχαμε φανταστεί. Οι ταινίες λειτουργούν σαν καθρέφτης -μας βοηθούν να καταλάβουμε τι μας αγγίζει, τι μας προβληματίζει, τι θέλουμε να αλλάξουμε. Και μέσα από αυτή τη διαδικασία, μαθαίνουμε να εκφραζόμαστε πιο ελεύθερα, να ακούμε τους άλλους και να μιλάμε με ειλικρίνεια για όσα νιώθουμε.
15/11 | Όλοι στο Κάδρο
Βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο ακουστικής περιγραφής για παιδιά με οπτική αναπηρία και μη, 10+ ετών
Πώς βλέπουν μια ταινία τα άτομα που δεν βλέπουν; Στο εργαστήριο μαθαίνουμε τι είναι η Ακουστική Περιγραφή, πώς "ζωντανεύει” τις εικόνες μέσα από τον ήχο και πώς κάνει το σινεμά προσβάσιμο σε όλους. Μαζί θα δημιουργήσουμε δικά μας σενάρια ακουστικής περιγραφής και θα τα ηχογραφήσουμε, ανακαλύπτοντας πώς ο ήχος μπορεί να γίνει το μάτι της φαντασίας. Σχεδιασμός – Υλοποίηση: Μαρία Θρασυβουλίδη – Επαγγελματίας της ΑΠ, liminal, Εύα Γκρίτζαλη – Χρήστρια της ΑΠ με οπτική αναπηρία και μέλος της ομάδας ποιοτικού ελέγχου της liminal
Story Labs με Παιδιά
Τι σημαίνει το παιδικό βλέμμα στο σινεμά; Τι συγκινεί τα παιδιά, τι τα μπερδεύει και τι τα κρατάει καθηλωμένα στην οθόνη; Στα Story Labs τα ίδια τα παιδιά παίρνουν τον ρόλο του "ειδικού κοινού": λειτουργούν σαν δημιουργική ομάδα εστίασης, παρακολουθούν αποσπάσματα από ταινίες ή σενάρια επαγγελματιών του χώρου που βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης και δίνουν τις δικές τους ειλικρινείς παρατηρήσεις και ιδέες στους δημιουργούς. Με αυτόν τον τρόπο, συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία της κινηματογραφικής αφήγησης και συμβάλλουν στο να γεννηθούν ιστορίες που μιλούν τη δική τους γλώσσα.
Διαδικτυακά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς
Ιδέες, εργαλεία και πρακτικές με στόχο οι εκπαιδευτικοί να εντάξουν τον κινηματογράφο στη μαθησιακή διαδικασία, καλλιεργώντας τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και την οπτική παιδεία μέσα στην τάξη.
11/11 | Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν τον κινηματογράφο ως εργαλείο κατανόησης του σύγχρονου κόσμου; Το σεμινάριο παρουσιάζει αποτελέσματα και καλές πρακτικές από το ευρωπαϊκό έργο REBOOT (Reviving, Boosting, Optimising and Transforming European Film Competitiveness), που εστιάζει στις κινηματογραφικές προτιμήσεις και συνήθειες των νέων στην Ευρώπη. Μέσα από την ανταλλαγή εμπειριών, πρακτικά παραδείγματα και δημιουργικές δραστηριότητες, οι συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί θα γνωρίσουν τρόπους ένταξης του κινηματογράφου στη διδασκαλία, ενισχύοντας την κριτική σκέψη, τη συναισθηματική νοημοσύνη και τη διαπολιτισμική κατανόηση των μαθητών/τριών.
12/11 | Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Δημοτικού
Ξέρατε ότι στην πλατφόρμα του CINEDU του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (ΕΚΚΟΜΕΔ) μπορείτε να βρείτε 97 κινηματογραφικές ταινίες, 3 βίντεο για την τέχνη του κινηματογράφου και πλήθος δημιουργικών δραστηριοτήτων για μαθητές κάθε ηλικίας; Ελάτε να μάθουμε τρόπους αξιοποίησης της πλατφόρμας στο Δημοτικό, μέσα από την προβολή της ταινίας "Καθαρά Παπούτσια" (3 Feet, Κολομβία, 2018) και την εξερεύνηση του πλούσιου εκπαιδευτικού υλικού που τη συνοδεύει!
13/11 | Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Γυμνασίου
Πώς μπορεί η τάξη να γίνει ένας τόπος έμπνευσης, φαντασίας και ελεύθερης σκέψης; Στο σεμινάριο αυτό, θα δούμε πώς η δημιουργικότητα, η κριτική θέαση και ο οπτικός πολιτισμός μπορούν να συναντηθούν μέσα από το σινεμά και να ζωντανέψουν τη μαθησιακή εμπειρία. Με αφετηρία την ταινία μικρού μήκους animation "Ανθρωπότητα" (Humanity, Τσεχία, 2024), θα γνωρίσουμε διεθνείς παιδαγωγικές προσεγγίσεις που μετατρέπουν το μάθημα σε μια "χαρούμενη γνώση" – όπως την ονειρευόταν ο Νίτσε· μια γνώση που εμπνέει, κινητοποιεί και αφήνει χώρο για φαντασία και συναίσθημα.
