
Το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου παραμένει ένα από τα πιο σύνθετα και βαθιά πολιτικοποιημένα καλλιτεχνικά εγχειρήματα του σύγχρονου ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Η γυναικεία παρουσία μέσα σε αυτό, αν και συχνά σκιασμένη από τις ισχυρές ανδρικές μορφές και τις ιστορικές αφηγήσεις, αναδεικνύεται ως κρίσιμος φορέας αισθητικής, ιδεολογικής και υπαρξιακής σημασίας. Η παρούσα έκδοση με τίτλο "Η γυναίκα στο έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου", σε επιμέλεια του Κωνσταντίνου Κυριακού, έρχεται να αναδείξει τον τρόπο με τον οποίο οι γυναικείες μορφές στη φιλμογραφία του Θόδωρου Αγγελόπουλου λειτουργούν όχι μόνο ως αφηγηματικά πρόσωπα, αλλά και ως κεντρικά σημεία πρόσληψης του ιστορικού, πολιτικού και συναισθηματικού ορίζοντα των ταινιών του.
Στα άρθρα του τόμου υπήρξε προγραμματικά στόχος να μην εξαιρεθεί κάποια από τις γυναικείες παρουσίες στη φιλμογραφία του σκηνοθέτη. Έτσι, μυθοπλαστικοί γυναικείοι χαρακτήρες όλων των ηλικιών και των κοινωνικών τάξεων, από την "Αναπαράσταση" (1970) μέχρι την "Τριλογία II: Η σκόνη του χρόνου" (2008), προσεγγίζονται υπό ποικίλες οπτικές από ακαδημαϊκούς μελετητές και νεότερους ερευνητές, έχοντας σε κάθε περίπτωση διαφορετική δεσπόζουσα αλλά και αποδίδοντας την αρμόζουσα προσοχή στις εμβληματικές πρωταγωνίστριες των ταινιών και γενικότερα σε ζητήματα υποκριτικής τέχνης.