Οι κριτικές του "α" για τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Δώδεκα χρόνια μετά το θάνατο του σπουδαιότερου Έλληνα σκηνοθέτη, διαβάζουμε ξανά όσα έγραψαν για τη φιλμογραφία του οι κριτικοί κινηματογράφου του «α».

to_livadi_pou_dakrizei

Δώδεκα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το θάνατο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ο οποίος έχασε τη ζωή του μετά από ατύχημα στις 24 Ιανουαρίου 2012, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ανολοκλήρωτης ταινίας του "Η Άλλη Θάλλασα".

Με αφορμή την επέτειο της απώλειας του σπουδαίου σκηνοθέτη, αναδημοσιεύουμε τις συγκεντρωμένες κριτικές του "α" για τις ταινίες του Αγγελόπουλου, όπως κυκλοφόρησαν σε ένα ειδικά σχεδιασμένο ψηφιακό τεύχος το οποίο μπορείτε να ξεφυλλίσετε εδώ. Θυμίζουμε, ακόμα, πως η φιλμογραφία του σκηνοθέτη μας έχει χαρίσει μερικές από τις καλύτερες σκηνές στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, με δύο από αυτές να βρίσκονται στην κορυφαία δεκάδα της σχετικής λίστας του "α". Έπειτα, ανατρέχουμε σε μερικούς από τους χαρακτηριστικότερους σταθμούς της καριέρας του, όπως γράφτηκαν σε παλαιότερο εκτενές αφιέρωμα προς τιμήν του:

"Ο Αγγελόπουλος θα περάσει για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα το 1968 –είχε προηγηθεί το ημιτελές 'Forminx Story', με θέμα το γνωστό συγκρότημα των 60s- με την μικρού μήκους 'Εκπομπή' που θα βραβευθεί στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Δυο χρόνια αργότερα έρχεται η 'Αναπαράσταση', μια ταινία-καταλύτης για το αγκυλωμένο από τις αφηγηματικές ευκολίες και τη λογοκρισία ελληνικό σινεμά.

Αφού βάζει τα θεμέλια με την πρώτη του ταινία για το Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο, ξεκινά με το 'Μέρες του ‘36' την επική 'Τριλογία της Ιστορίας', ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα στην ιστορία του ελληνικού σινεμά. Μέσα από αυτήν ο Θοδωρής Αγγελόπουλος θα αποκρυσταλλώσει το ξεχωριστό κινηματογραφικό του στυλ: Φιλτράροντας προσεχτικά τις εντάσεις, την ωμότητα, τη βαλκάνια οργή και τα άσβεστα μίση της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας, τα μετουσιώνει σε αφαιρετικά πλάνα-σέκανς, αριστουργηματικά αλληγορικά κάδρα της τραυματισμένης Ελλάδας του 20ου αιώνα.  Το προσεκτικό και ακριβές πολιτικό σχόλιό του θα είναι ο ιδανικός πρόδρομος για το σπουδαιότερο έπος του.

thodoros_aggelopoulos_large

Ο 'Θίασος', η καλύτερη ελληνική ταινία όλων των εποχών, θα χαρτογραφήσει όχι μόνο τη σύγχρονη ιστορία της χώρας μας με ακρίβεια χιλιοστού, αλλά θα αποκαλύψει τις πληγές ενός λαού που για επτά χρόνια είχε κρύψει τις πληγές του σε μιλιταριστικό γύψο. Η 'Τριλογία της Ιστορίας' κλείνει το 1977 με τους 'Κυνηγούς', μια από τις πλέον αμφιλεγόμενες θεματικά ταινίες του. Από την διερεύνηση και την εμβάθυνση των ελληνικών εμφυλιακών τραυμάτων ο Θόδωρος Αγγελόπουλους περνά σε πιο ουμανιστικές και υπαρξιακές αναζητήσεις. Αυτή η θεματολογική μεταστροφή του αρχίζει να αχνοφαίνεται από τον 'Μεγαλέξανδρο' (1980), αυτό το καλλιτεχνικά πολυσχιδές και κινηματογραφικά δυσπρόσιτο σχόλιο πάνω στο τέλος των ιδεολογιών.

Στο 'Ταξίδι στα Κύθηρα' θα μιλήσει για την Σιωπή της Ιστορίας, με τον πρωταγωνιστή του Μάνο Κατράκη –στο ρόλο του επαναπατρισμένου πολιτικού πρόσφυγα- να αποτελεί έναν από τους ελάχιστους ηθοποιούς που κατάφεραν να ξεχωρίσουν μέσα στο σφιχτά δομημένο κινηματογραφικό κόσμο του Αγγελόπουλου. Η οδύσσεια ενός χωρισμένου δασκάλου στην ελληνική επαρχεία παρέα με μια νεαρή ταξιδιώτισσα στον 'Μελισσοκόμο' θα σωπάσει τον Έρωτα, ενώ η επόμενη ταινία του, 'Τοπίο στην Ομίχλη', γρήγορα θα μετατραπεί στην κορυφαία στιγμή της δεύτερης δημιουργικής του περιόδου.

o_thiasos_large
"Ο Θίασος"

Το 'Μετέωρο Βλέμμα του Πελαργού' (1991) φέρνει σε πρώτο πλάνο την προβληματική του Αγγελόπουλου πάνω στα –κάθε λογής- σύνορα, στις σύγχρονες διαχωριστικές γραμμές του 'εμείς' και "αυτοί". Το 'Βλέμμα του Οδυσσέα' (1995) ,με πρωταγωνιστή τον Χάρβεϊ Καϊτέλ, ένα αυτοβιογραφικό ταξίδι πάνω στην καλλιτεχνική δημιουργία και στο πολιτιστικό παρελθόν που άθελα του μας στοιχειώνει, απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες και έφτασε ένα βήμα από τον Χρυσό Φοίνικα, ο οποίος τελικά θα έρθει τρία χρόνια αργότερα με το 'Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα' (1998), το πιο πλήρες φιλμ της ύστερης δημιουργικής του περιόδου.

Ο σκηνοθέτης θα ξεκινήσει το 2004 την τελευταία του Τριλογία - μια ακόμη αναμέτρηση του Αγγελόπουλου με το παρελθόν και τα στοιχειά του- με το 'Λιβάδι που Δακρύζει', η οποία θα συνεχιστεί το 2008 με την 'Σκόνη του Χρόνου'. Το τελευταίο μέρος της, η 'Άλλη Θάλασσα', έμελλε να μην ολοκληρωθεί ποτέ…".

Τη μνήμη του Θόδωρου Αγγελόπουλου τιμά με ειδική εκδήλωση το Γαλλικό Ινστιτούτο, όπως επίσης το Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" όπου φιλοξενείται έκθεση του φωτογράφου πλατό της "Άλλης Θάλασσας" Νίκου Νικολόπουλου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Σε άλλα νέα, έχουμε σκηνοθέτη για την επόμενη ταινία του James Bond

Στον απόηχο των συζητήσεων για τον ηθοποιό που θα ενσαρκώσει τον επόμενο 007, το όλο θέμα απέκτησε ξεχωριστό ενδιαφέρον καθώς ξέρουμε πια και επίσημα ποιος θα είναι ο σκηνοθέτης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/06/2025

Οι καλύτερες ταινίες ταχύτητας από το "F1" ως το "Grand Prix"

Με αφορμή τη νέα ταινία με πρωταγωνιστή τον Μπραντ Πιτ ανατρέχουμε στις πιο εμβληματικές φορές που ο κινηματογράφος εμπνεύστηκε από τους τέσσερις (και δύο) τροχούς.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 26 Ιουνίου.

Οι επανεκδόσεις που κάνουν πρεμιέρα στα σινεμά

Όλες οι παλαιότερες ταινίες που επιστρέφουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων από 26 Ιουνίου.

F1: Η Ταινία

Θεαματικότατο, μεγάλης διαρκείας διαφημιστικό της F1, το οποίο εκτοξεύει την αδρεναλίνη στα ύψη. Χρησιμοποιεί γι’ αυτό μια απροκάλυπτα προσχηματική ιστορία, εκμεταλλευόμενο τη χαρισματική παρουσία του Μπραντ Πιτ. | Powered by Uber.

Ο Θάνατος της Μπελ

Στέρεα μεταφορά ενός πικρού και κυνικού μυθιστορήματος του Ζορζ Σιμενόν, αν και ο Γκιγιόμ Κανέ αποδεικνύεται "λίγος" για να κουβαλήσει στις πλάτες του το υπαρξιακό του αδιέξοδο. | Powered by Uber.

Η Τζέιν Όστεν με Κατέστρεψε

Η σύγχρονη ρομαντική κωμωδία αναζητά έμπνευση στις λογοτεχνικές πηγές της. Ανανεώνει κάποιες ιδέες και μερικούς χαρακτήρες, όχι όμως και τη ζαχαρωμένη φόρμουλα του "ζήσαν αυτοί καλά…" | Powered by Uber.