
Ομορφιά και φρίκη βαδίζουν χέρι χέρι στο έργο του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Ο Σουηδός auteur επανέρχεται διαρκώς στην προσπάθεια των ηρώων του, πολύ συχνά καλλιτεχνών, να ξεφύγουν από τη βία, την ασχήμια και την καταπίεση που τους περιβάλλει, αναζητώντας καταφύγιο στην παρηγοριά ενός "ουράνιου" αισθητικού μεγαλείου. Οι τσιρκολάνοι, οι ηθοποιοί των μπουλουκιών και οι λαϊκοί διασκεδαστές σχεδόν πάντα το καταφέρνουν. Οι αυτάρεσκοι διανοούμενοί του, από την άλλη, εγκλωβίζονται στην αυταρέσκεια και τις νευρωτικές ανασφάλειές τους, ανίκανοι να βαδίσουν και με τα δυο τους πόδια στο μονοπάτι που οδηγεί στις απολαύσεις της αληθινής ζωής.
Δυο παρόμοιοι χαρακτήρες είναι η Εύα και ο Γιαν Ρόζενμπεργκ, ζευγάρι μουσικών το οποίο, εν μέσω εμφυλίου πολέμου, ζει απομονωμένο σε ένα νησί. Μικρά ανησυχητικά σημάδια (ο παράξενος ήχος μιας καμπάνας, το ραδιόφωνο και το τηλέφωνο που δεν δουλεύουν…) φέρνουν όλο και εγγύτερα την αποτρόπαια πραγματικότητα που τους περιβάλλει, με τους δυο τους να διαφωνούν για το αν πρέπει να πάρουν θέση, και ποια. Μέχρι που συλλαμβάνονται και ανακρίνονται, αλλά ελευθερώνονται από τον συνταγματάρχη Τζάκομπι, ο οποίος αρχίζει να τους χειραγωγεί και να τους εκβιάζει.
Δεύτερο κεφάλαιο της άτυπης "τριλογίας του Φάρο" (ανάμεσα στην "Ώρα του Λύκου" και το "Ένα Πάθος"), η "Ντροπή" σχολιάζει τη φυσική και ψυχολογική βία, αναλύει την αντιφατική, ανασφαλή φύση του καλλιτέχνη, αντιπαραθέτει τον εξωτερικό θόρυβο στην εσωτερική σιωπή και διερευνά την έννοια της –κοινωνικής και υπαρξιακής– απομόνωσης. Η ανθρωποκεντρική ματιά του Μπέργκμαν, ο οποίος δεν συμπαθούσε ιδιαίτερα την ταινία, αποκτά εδώ αόριστα πολιτικές αποχρώσεις, παραμένει όμως διεισδυτική και επώδυνη, επικεντρωμένη στη βασανιστική αδυναμία επικοινωνίας του σύγχρονου ζευγαριού.
Σουηδία. 1968. Α/Μ. Διάρκεια: 103΄. Διανομή: WEIRD WAVE
Περισσότερες πληροφορίες
Η Ντροπή
Η Εύα και ο Γιαν είναι ένα ζευγάρι μουσικών το οποίο, εν μέσω εμφυλίου πολέμου, ζει απομονωμένο σε ένα νησί. Η πραγματικότητα, όμως, θα τους αγγίξει και θα τους αναγκάσει να πάρουν θέση σε διλήμματα που προσπαθούσαν επίμονα να αποφύγουν.