
Το πρόγραμμα History Projected (Προβολές της Ιστορίας) επιστρέφει δυναμικά με έναν νέο κύκλο προβολών, υπό την επιμέλεια της Γκέλυς Μαδεμλή, εστιάζοντας αυτή τη φορά στις Αρχαιολογίες της Κίνησης. Σε συνεργασία με το Ethnofest – Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας και το Ινστιτούτο Γκαίτε της Αθήνας, το πρόγραμμα επιχειρεί να διερευνήσει τις πολλαπλές όψεις της παγκόσμιας κινητικότητας και ακινησίας μέσα από την τέχνη της κινούμενης εικόνας.
Η φετινή πρώτη προβολή με τίτλο "Ghosts" (Φαντάσματα) θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 28 Μαΐου, στις 8.30 μ.μ., στο Ινστιτούτο Γκαίτε. Το επεισόδιο περιλαμβάνει δύο ισχυρές κινηματογραφικές φωνές: "Το πλοίο της εξορίας" της Τζοσλύν Σάαμπ και "Το νησί των πεινασμένων πνευμάτων" της Γκαμπριέλ Μπρέιντι.
Από τις προσφυγικές ροές και την αναγκαστική μετακίνηση έως τον βίαιο περιορισμό, τον υπερτουρισμό και τη σύγχρονη νομαδικότητα, οι ταινίες του προγράμματος ιχνηλατούν τις γεωπολιτικές αλλά και τις συναισθηματικές διαστάσεις κάθε μετακίνησης, φέρνοντας στο προσκήνιο μικρο-ιστορίες και μεγάλες αφηγήσεις του κοινού μας κόσμου.
Υπό τον πρώτο νόμο της κίνησης του Νεύτωνα, η αδράνεια – η τάση των σωμάτων να παραμένουν ακίνητα ή σε σταθερή κίνηση – αποκτά νέο νόημα. Οι δύο ταινίες του επεισοδίου "Φαντάσματα" μας μεταφέρουν από τη Μέση Ανατολή ως την Αυστραλία, στους αντίποδες της Γης, καταδεικνύοντας πώς η ακινησία και η έντονη κίνηση συνυπάρχουν και οδηγούν στη δράση.
Πρόγραμμα 28/5
Το πλοίο της εξορίας, Τζοσλύν Σάαμπ (Λίβανος-Γαλλία, 1982, 12΄)

Το κατάστρωμα ενός πλοίου που διασχίζει τα νερά της μεγαλύτερης κλειστής θάλασσας γίνεται χώρος περιστολής για τον περιπλανώμενο ηγέτη των Παλαιστινίων Γιάσερ Αραφάτ, στην προσπάθειά του για ατομική και συλλογική απελευθέρωση. Μετά από ένα διάστημα κρυφής παραμονής στη Βηρυτό, ο επικεφαλής της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης (PLO) δέχτηκε πιέσεις για να εγκαταλείψει τον Λίβανο, κι έτσι επιβιβάστηκε στο ελληνικό πλοίο "Ατλαντίς" –ναυλωμένο από το ελληνικό Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, με ελληνική σημαία και σημαία του ΟΗΕ– για να οδηγηθεί σε μια νέα εξορία στην Τύνιδα, στην άλλη άκρη της Μεσογείου. Μιλάει για το πεπρωμένο του, το ταξίδι του και το μέλλον του PLO. H Σάαμπ ήταν η μόνη δημοσιογράφος που έλαβε την άδεια να τον συνοδεύσει εν πλω με την κάμερά της.
Το νησί των πεινασμένων πνευμάτων, Γκαμπριέλ Μπρέιντι (Ηνωμένο Βασίλειο-Αυστραλία-Γερμανία, 2018, 98΄)

Στη Νήσο των Χριστουγέννων, μια εξωτερική επικράτεια της Αυστραλίας στα ανοιχτά του Ινδικού Ωκεανού ενδημούν, καβούρια, πρόσφυγες και πνεύματα που λαχταρούν το ίδιο πράγμα: έναν τόπο να ανήκουν. Κάθε χρόνο εκατομμύρια καβούρια κινούνται από την πυκνή ζούγκλα στη θάλασσα με τη βοήθεια ντόπιων εθελοντών, ακολουθώντας τον φυσικό αναπαραγωγικό τους κύκλο. Χιλιάδες πρόσφυγες αιτούντες άσυλο κρατούνται επ’ αόριστον καταμεσής της ίδιας ζούγκλας, σε ένα κέντρο υψίστης ασφαλείας όπου η μόνη τους επαφή με τον έξω κόσμο είναι μια σύμβουλος εξειδικεμένη στο τραύμα. Όσο για τα πνεύματα, άλλοτε στοιχειώνουν το περίκλειστο σκηνικό του νησιού κι άλλοτε μεταστοιχειώνονται για να αποδράσουν. Κινηματογραφικό μνημείο απαράμιλλης ομορφιάς και φοβερής σκληρότητας, αυτό το πολυβραβευμένο ποιητικό ντοκιμαντέρ μετεωρίζεται ανάμεσα σε αντίθετους πόλους ώσπου να δει τις αόρατες δυνάμεις της φύσης και της εξουσίας.
Είσοδος ελεύθερη