78ο Φεστιβάλ Καννών: Η έκπληξη του "Sound of Falling", η απογοήτευση του "Eddington"

Το γερμανικό δράμα εποχής της Μάσα Σιλίνσκι εντυπωσίασε, αλλά και δίχασε, σε αντίθεση με την πολυαναμενόμενη μαύρη σάτιρα του Άρι Άστερ, η οποία άφησε παγωμένους τους κριτικούς.

The Sound of Falling

Σ' αυτό το φεστιβάλ βλέπουμε καλές ταινίες. Τουλάχιστον τις τρεις πρώτες μέρες του, όπου ο Τομ Κρουζ και η παρέα της τελευταίας "Επικίνδυνης Αποστολής" ανέβασαν κατακόρυφα το glamour στο κόκκινο χαλί, ενώ το "Sound of Falling" τέθηκε επικεφαλής στην κούρσα για το φετινό Χρυσό Φοίνικα. Η δεύτερη ταινία της Μάσα Σιλίνσκι ("Die Tochter") κατέφτασε στην Κρουαζέτ με τη φήμη του φαβορί για ένα μεγάλο βραβείο, αγοράστηκε πριν καν προβληθεί με πολύ υψηλό τίμημα (φυσικά και στη χώρα μας) και ως ένα μεγάλο βαθμό δικαίωσε τις φήμες ως ένα στιλιζαρισμένο και φεμινιστικό δράμα εποχής. Ακολουθεί την ιστορία των ενοίκων μιας αγροτικής φάρμας από τις αρχές του 20ου αιώνα έως σχεδόν τις μέρες μας, εστιάζοντας σε τέσσερις περιόδους. Χωρίς γραμμική αφήγηση και συμπαγή πλοκή, συγκολλά "επεισόδια" με μια ατμοσφαιρική, μα αποτελεσματική λογική και ζωντανεύει μια πολυεπίπεδη αλληγορία γυναικείας ενηλικίωσης και αναζήτησης ταυτότητας. Κρατά ως μακρινό απόηχο την παρέμβαση των ιστορικών γεγονότων στη μοίρα των πρωταγωνιστριών της και συνδέει ψυχαναλυτικά, όσο και υπερβολικά επίμονα, τη σχέση σεξ και θανάτου. H Σιλίνσκι μπορεί να μην ελέγχει απόλυτα το απαιτητικό υλικό της, καταχρώμενη για παράδειγμα τη χρήση του voice over, αλλά επιβάλλεται ως τολμηρή δημιουργός με όραμα και ισχυρότατες πιθανότητες για κάθε είδους βραβείο.

Δυο Εισαγγελείς
"Δυο Εισαγγελείς"

Καθαρά φεστιβαλικής κοπής και με ισχυρότατους υποστηρικτές ανάμεσα στους κριτικούς, το "Sirat" του Όλιβερ Λάσε ( "Mimosas", "Θα Έρθει η Φωτιά") είναι ένα τριπαρισμένο, με κάθε πιθανή έννοια, οδοιπορικό στη μαροκινή έρημο, καθώς η απερίσκεπτα περιπετειώδης αναζήτηση μιας έφηβης μετατρέπεται σε υπαρξιακό εφιάλτη για έναν πατέρα και μια ομάδα ρέιβερς. Ακατάτακτη, επικίνδυνα γκροτέσκα και σοκαριστικά πρωτότυπη, η οδύσσεια μιας χούφτας περιθωριακών χαρακτήρων ξεκινάει σαν αντισυμβατικό road movie και καταλήγει σε μια μεταφυσική εμπειρία ζωής (sirat σημαίνει γέφυρα/πέρασμα από την κόλαση στον παράδεισο) όπου το "Το Μεροκάματο του Τρόμου" on acid συναντά τον Πολ Μπόουλς, το σουφισμό και το... "Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής".

Επιστροφή στην ακαδημαϊκή αφήγηση για δυο συγκροτημένα δράματα με έντονα πολιτικό χαρακτήρα: οι "Δυο Εισαγγελείς" του Ουκρανού Σεργκέι Λόζνιτσα ("Το Πρόσωπο της Ομίχλης") καταγγέλλει μετωπικά όσο και καφκικά (το πιο πετυχημένο κομμάτι) το σταλινικό ολοκληρωτισμό της συννεφιασμένης Σοβιετικής Ένωσης της δεκαετίας του '30 (συνδέστε το με όποιο συγχρονο ολοκληρωτιμό σας ταιριάζει), κάτι που συγκίνησε ιδιαίτερα πολλούς θεατές και κριτικούς. Από την άλλη, η περιπλοκότερη ηθικά και πολιτικά "Υπόθεση 137" του Ντομινίκ Μολ ("Η Νύχτα της 12ης") εμπλέκει μια αστυνομική έρευνα με τις διαμαρτυρίες των Κίτρινων Γιλέκων που ξεσήκωσαν το Παρίσι. Ένας ειρηνικός διαδηλωτής τραυματίζεται σοβαρά, μια αστυνόμος των Εσωτερικών Υποθέσεων (Λεά Ντρικέρ) ξεκινάει έρευνα και ένα ολόκληρο σύστημα, η Γαλλική Δημοκρατία, κάθεται στο σκαμνί μέσα από ένα υποδειγματικά σκηνοθετημένο police procedural θρίλερ.

Eddington 22
"Eddington"

Υπάρχουν φυσικά και οι απογοητεύσεις. Πάντα φιλόδοξος και σχεδόν πάντα αμετροεπής ("Η Διαδοχή", "Μεσοκαλόκαιρο", "Ο Μπο Φοβάται"), ο Άρι Άστερ παίρνει μια κοενική ιδέα και χτίζει επάνω της μια αρχικά χαριτωμένη, μα γρήγορα απλοϊκή και τελικά ξεχειλωμένη, επαναλαμβανόμενη και "άκυρη" παραβολή πάνω στο βαθύ διχασμό της σύγχρονης Αμερικής, εκμεταλλευόμενος την κοινωνική αποδιάρθρωση που προκάλεσε η πρόσφατη πανδημία. Εν μέσω της, ο ολίγον συνωμοσιολόγος, ολίγον ρατσιστής και έντονα αντιεμβολιαστής σερίφης μιας κωμόπολης του Νιού Μέξικο τα βάζει με τον συστημικά διεφθαρμένο δήμαρχό της, οδηγώντας τους κατοίκους στα πρόθυρα... εμφυλίου. Ακούγεται διασκεδαστικό, το "Eddington", όμως, αποδεικνύεται καρτουνίστικα λαϊκίστικο, παρασύροντας στη χαοτική ασυναρτησία του και τους Γιόακιν Φίνιξ, Πέδρο Πασκάλ, Όστιν Μπάτλερ και Έμα Στόουν, οι οποίοι προσπαθούν μάταια να βρουν κοινό ερμηνευτικό τόνο.

Ευχαριστούμε την  Aegean Airlines  για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
05/09/2025

Όλα όσα ανυπομονούμε να δούμε στο 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Μια εβδομάδα γεμάτη σινεμά που μπορείτε να παρακολουθήσετε ακόμα και εάν δε βρεθείτε στη μακεδονική πόλη.

Είμαστε έτοιμοι για τα "Ανεμοδαρμένα Ύψη" της γενιάς του TikTok;

Το τρέιλερ της νέας ταινίας της οσκαρικής Έμεραλντ Φένελ ξεσήκωσε το ίντερνετ και τις σινεφίλ συζητήσεις.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (4-10/9)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη 'Βουγονία' του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

5 ταινίες που έντυσε ο Τζόρτζιο Αρμάνι

Ο Ιταλός σχεδιαστής δεν άφησε το στίγμα του μόνο στο χώρο της μόδας, αλλά και στη μεγάλη οθόνη.

Το ντοκιμαντέρ που αποκαλύπτει πώς γυρίστηκε το χαοτικό "Megalopolis"

Ο υποψήφιος για Όσκαρ σκηνοθέτης Μάικ Φίγκις κατέγραψε τα παρασκήνια του περιβόητου magnum opus του Φράνσις Φορντ Κόπολα.