Όλα όσα μοιράστηκε η Αριάν Λαμπέντ με το κοινό της Αθήνας

Η σκηνοθέτρια συνομίλησε με τους θεατές του Cinobo Όπερα μετά την προβολή του ντεμπούτου της «September Says» που συνεχίζεται στους κινηματογράφους.

Φωτεινή Σίμου Αριάν Λαμπέντ

Η ηθοποιός και σκηνοθέτρια Αριάν Λαμπέντ βρέθηκε στην Αθήνα και το Cinobo Όπερα την περασμένη εβδομάδα (20/3) για να συνομιλήσει με το κοινό μετά την προβολή του ντεμπούτου της με τίτλο "September Says".

Λίγα χρόνια αφού παρουσίασε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών την εξαιρετική μικρού μήκους "Olla", η διακεκριμένη Λαμπέντ επέστρεψε τον περασμένο Μάιο στο Φεστιβάλ των Καννών όπου πραγματοποίηε παγκόσμια πρεμιέρα το "September Says". Η ταινία επιλέχθηκε στο πολύ σημαντικό παράλληλο διαγωνιστικό τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα και αποτελεί μεταφορά του βιβλίου "Sisters" της Ντέιζι Τζόνσον. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως η Αγγλίδα συγγραφέας το 2018 με το πρώτο μυθιστόρημά της ("Κάτω από την επιφάνεια", εκδ. Καστανιώτη) είχε βρεθεί στη βραχεία λίστα διεκδίκησης του βραβείου Booker και σε ηλικία 28 ετών, τότε, με αποτέλεσμα να γίνει η νεαρότερη συγγραφέας που πετυχαίνει κάτι αντίστοιχο.

September Says 3

Τώρα, όσον αφορά το "September Says", η υπόθεσή του αφορά την τεταμένη σχέση ανάμεσα σε δύο νεαρές αδερφές, με μόλις δέκα μήνες διαφορά μεταξύ τους, οι οποίες βλέπουν την επικοινωνία με τη μητέρα τους να φτάνει στα άκρα κατά τη διάρκεια διακοπών στην ιρλανδική ύπαιθρο. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Μία Τάρια, Ρακί Τακράρ ("Sex Education", "East Enders") και Πασκάλ Καν. Παρακολουθήσαμε το φιλμ στο περασμένο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου γράψαμε σχετικά: "Η τρυφερότητα της ταινίας είναι αμείλικτη και δίκαια βάναυσο το πώς χαρτογραφείται το κόστος της απουσίας. Η Λαμπέντ διατηρεί με αβίαστη δεξιοτεχνία την ισορροπία ανάμεσα σε αυτήν την αντίφαση, την ώρα που συνειδητά διαλέγει να απεικονίσει το φάσμα της θηλυκότητας προσγειωμένα και ρεαλιστικά. Η μητέρα δεν είναι αγία, έχει δικαίωμα στην παραίτηση και να ενδίδει στις ορμές της, όπως και οι κόρες είναι αναξιόπιστες, πονηρές, έξυπνες και εγκάρδιες, ταυτόχρονα. Όλες τους, κιόλας, καλούνται να διαπραγματευτούν τραύματα δύσπεπτα, με τη λογική του πένθους εδώ να αποδίδεται ως κάτι το στοιχειωμένο, το ακαριαία ισοπεδωτικό".

September Says 4

Στην προβολή της Αθήνας, την εισαγωγή και το συντονισμό της συζήτησης ανέλαβε η δημοσιογράφος Φωτεινή Σίμου από το περιοδικό Elle, η οποία μίλησε για μια ταινία "φροντιστική, γεμάτη ελευθερία" επισημαίνοντας την πολιτική της οικονομίας που ακολούθησε η σκηνοθέτρια επιλέγοντας να κινηματογραφήσει με φιλμ, αλλά και πώς αυτή η "πολιτική της οικονομίας" πέρασε και στον τρόπο που ανέπτυξε τις ηρωίδες της, όπως επίσης στην εμπειρία της θέασης χαρίζοντας τους μια ποιότητα απελευθερωτική.

Ακολούθως, η Λαμπέντ απάντησε σε ερωτήσεις αναφορικά με το γυναικείο βλέμμα ("female gaze") στον τρόπο αφήγησης της  ιστορίας της. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση για το πόσο δύσκολο είναι οι γυναίκες δημιουργοί να επιλέξουν το δίκαιο τρόπο αφήγησης των ιστοριών τους και της εμπειρίας τους όταν ακόμα και αυτές έχουν συνηθίσει την ανδρική οπτική, δήλωσε: "Από τη στιγμή που το καταλάβεις, που το συνειδητοποιήσεις γίνεται το μόνο εύκολο. Θέλει δουλειά η συνειδητοποίηση και είναι δύσκολη για να δεις πού συμβαίνει και πώς. Μετά είναι αυτονόητο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται συνεχώς να εκπαιδευόμαστε και να μαθαίνουμε". Ακόμη, δήλωσε ότι έδωσε μεγάλη σημασία στη σεξουαλική σκηνή της ταινίας. Είπε χαρακτηριστικά: "Ήθελα να δείξω πώς μπορεί να υπάρξει μια ερωτική σκηνή χωρίς male gaze, μια σκηνή που εστιάζει στο πώς σκέφτεται και βιώνει το σεξ η γυναίκα. Το σινεμά έχει καθιερώσει έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο να δείχνει το σεξ: σώματα χωρίς τρίχες, τέλειες αναλογίες, ιδανικός φωτισμός, εικόνες που μας επιβάλλουν μια συγκεκριμένη αντίληψη για το πώς πρέπει να είναι το σεξ και ο ρόλος μας σε αυτό. Επίσης, ήθελα να δείξω μια ερωτική σκηνή χωρίς διείσδυση, χωρίς όμως να λείπει η απόλαυση. To σεξ είναι μία ακόμα ανθρώπινη λειτουργία, όπως το φαγητό και ο ύπνος".

Αριάν Λαμπέντ

Όσο κεντρική είναι η βια στη ταινία, άλλο τόσο ήταν και στη συζήτηση που προέκυψε μετά την προβολή. "Η βία είναι μέρος της καθημερινότητάς μας και συχνά θεωρείται αντρική υπόθεση, με τους άντρες να την ασκούν. Ωστόσο, με ενδιαφέρει η βία που κουβαλούν οι γυναίκες μέσα τους. Η Σεπτέμπερ αντιδρά στη βία που δέχεται με τη δική της, εσωτερική δύναμη". Τέλος, η Λαμπέντ δεν παρέλειψε να αναφερθεί εκτενώς στον τρόπο που δούλεψε συνεργάστηκε με τις ηθοποιούς της ώστε να αναπτυχθεί η ιδιαίτερη χημεία που είχαν μεταξύ τους.

Δείτε πού παίζεται το "September Says" και διαβάστε την εκτενή συνέντευξή μας με την Αριάν Λαμπέντ.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

September Says

3
  • Δραματική
  • 2024
  • Διάρκεια: 100 '
  • Αριάν Λαμπέντ

Οι Σεπτέμπερ και Τζουλάι είναι δυο έφηβες αδελφές οι οποίες προσπαθούν να βρουν τη θέση τους σε ένα εκφοβιστικό και ρατσιστικό αγγλικό σχολείο. Όταν η πρώτη αποβάλλεται, τα κορίτσια φεύγουν με τη μητέρα τους για λίγο καιρό στην Ιρλανδία, χωρίς όμως να μπορούν να ξεφύγουν από το τραυματικό παρελθόν τους.

Cinobo Όπερα

Ακαδημίας 57

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλα όσα θα δούμε στο Athens Short Film Festival

Το φεστιβάλ έρχεται με επτά διαφορετικές θεματικές και 45 μικρού μήκους απ' όλο τον κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
06/12/2025

Οι δραματικές ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτή την εβδομάδα

Οι παραγωγές που παίζονται στις μεγάλες οθόνες της πόλης έως και την Τετάρτη 10/12.

Τι νέο βλέπουμε στα σινεμά αυτό το ΠΣΚ

Οι καινούριες ταινίες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4/12, οι κριτικές, τα τρέιλερ και όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις γι' αυτές.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (4-10/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Κάουτερ Μπεν Χανία: "Όσα συμβαίνουν στη Γάζα μάς κάνουν όλους Παλαιστίνιους"

Η βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτρια της "Φωνής της Χιντ Ρατζάμπ" μιλάει για την κινηματογραφική διαχείριση ενός σοκαριστικού αληθινού ντοκουμέντου, το οποίο μετέτρεψε σε πολιτικό θρίλερ και σε μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή.

Μαρία Κομνηνού, ποια είναι τα must του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας;

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια μας παρουσιάζει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ.

Λώρη Λοϊζίδη, πώς είναι να φτιάχνεις ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι;

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Κανάκη, "Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων", το "α" συζήτησε με τον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Λώρη Λοϊζιδη.