Όλα όσα μοιράστηκε η Αριάν Λαμπέντ με το κοινό της Αθήνας

Η σκηνοθέτρια συνομίλησε με τους θεατές του Cinobo Όπερα μετά την προβολή του ντεμπούτου της «September Says» που συνεχίζεται στους κινηματογράφους.

Φωτεινή Σίμου Αριάν Λαμπέντ

Η ηθοποιός και σκηνοθέτρια Αριάν Λαμπέντ βρέθηκε στην Αθήνα και το Cinobo Όπερα την περασμένη εβδομάδα (20/3) για να συνομιλήσει με το κοινό μετά την προβολή του ντεμπούτου της με τίτλο "September Says".

Λίγα χρόνια αφού παρουσίασε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών την εξαιρετική μικρού μήκους "Olla", η διακεκριμένη Λαμπέντ επέστρεψε τον περασμένο Μάιο στο Φεστιβάλ των Καννών όπου πραγματοποίηε παγκόσμια πρεμιέρα το "September Says". Η ταινία επιλέχθηκε στο πολύ σημαντικό παράλληλο διαγωνιστικό τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα και αποτελεί μεταφορά του βιβλίου "Sisters" της Ντέιζι Τζόνσον. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως η Αγγλίδα συγγραφέας το 2018 με το πρώτο μυθιστόρημά της ("Κάτω από την επιφάνεια", εκδ. Καστανιώτη) είχε βρεθεί στη βραχεία λίστα διεκδίκησης του βραβείου Booker και σε ηλικία 28 ετών, τότε, με αποτέλεσμα να γίνει η νεαρότερη συγγραφέας που πετυχαίνει κάτι αντίστοιχο.

September Says 3

Τώρα, όσον αφορά το "September Says", η υπόθεσή του αφορά την τεταμένη σχέση ανάμεσα σε δύο νεαρές αδερφές, με μόλις δέκα μήνες διαφορά μεταξύ τους, οι οποίες βλέπουν την επικοινωνία με τη μητέρα τους να φτάνει στα άκρα κατά τη διάρκεια διακοπών στην ιρλανδική ύπαιθρο. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Μία Τάρια, Ρακί Τακράρ ("Sex Education", "East Enders") και Πασκάλ Καν. Παρακολουθήσαμε το φιλμ στο περασμένο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου γράψαμε σχετικά: "Η τρυφερότητα της ταινίας είναι αμείλικτη και δίκαια βάναυσο το πώς χαρτογραφείται το κόστος της απουσίας. Η Λαμπέντ διατηρεί με αβίαστη δεξιοτεχνία την ισορροπία ανάμεσα σε αυτήν την αντίφαση, την ώρα που συνειδητά διαλέγει να απεικονίσει το φάσμα της θηλυκότητας προσγειωμένα και ρεαλιστικά. Η μητέρα δεν είναι αγία, έχει δικαίωμα στην παραίτηση και να ενδίδει στις ορμές της, όπως και οι κόρες είναι αναξιόπιστες, πονηρές, έξυπνες και εγκάρδιες, ταυτόχρονα. Όλες τους, κιόλας, καλούνται να διαπραγματευτούν τραύματα δύσπεπτα, με τη λογική του πένθους εδώ να αποδίδεται ως κάτι το στοιχειωμένο, το ακαριαία ισοπεδωτικό".

September Says 4

Στην προβολή της Αθήνας, την εισαγωγή και το συντονισμό της συζήτησης ανέλαβε η δημοσιογράφος Φωτεινή Σίμου από το περιοδικό Elle, η οποία μίλησε για μια ταινία "φροντιστική, γεμάτη ελευθερία" επισημαίνοντας την πολιτική της οικονομίας που ακολούθησε η σκηνοθέτρια επιλέγοντας να κινηματογραφήσει με φιλμ, αλλά και πώς αυτή η "πολιτική της οικονομίας" πέρασε και στον τρόπο που ανέπτυξε τις ηρωίδες της, όπως επίσης στην εμπειρία της θέασης χαρίζοντας τους μια ποιότητα απελευθερωτική.

Ακολούθως, η Λαμπέντ απάντησε σε ερωτήσεις αναφορικά με το γυναικείο βλέμμα ("female gaze") στον τρόπο αφήγησης της  ιστορίας της. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση για το πόσο δύσκολο είναι οι γυναίκες δημιουργοί να επιλέξουν το δίκαιο τρόπο αφήγησης των ιστοριών τους και της εμπειρίας τους όταν ακόμα και αυτές έχουν συνηθίσει την ανδρική οπτική, δήλωσε: "Από τη στιγμή που το καταλάβεις, που το συνειδητοποιήσεις γίνεται το μόνο εύκολο. Θέλει δουλειά η συνειδητοποίηση και είναι δύσκολη για να δεις πού συμβαίνει και πώς. Μετά είναι αυτονόητο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται συνεχώς να εκπαιδευόμαστε και να μαθαίνουμε". Ακόμη, δήλωσε ότι έδωσε μεγάλη σημασία στη σεξουαλική σκηνή της ταινίας. Είπε χαρακτηριστικά: "Ήθελα να δείξω πώς μπορεί να υπάρξει μια ερωτική σκηνή χωρίς male gaze, μια σκηνή που εστιάζει στο πώς σκέφτεται και βιώνει το σεξ η γυναίκα. Το σινεμά έχει καθιερώσει έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο να δείχνει το σεξ: σώματα χωρίς τρίχες, τέλειες αναλογίες, ιδανικός φωτισμός, εικόνες που μας επιβάλλουν μια συγκεκριμένη αντίληψη για το πώς πρέπει να είναι το σεξ και ο ρόλος μας σε αυτό. Επίσης, ήθελα να δείξω μια ερωτική σκηνή χωρίς διείσδυση, χωρίς όμως να λείπει η απόλαυση. To σεξ είναι μία ακόμα ανθρώπινη λειτουργία, όπως το φαγητό και ο ύπνος".

Αριάν Λαμπέντ

Όσο κεντρική είναι η βια στη ταινία, άλλο τόσο ήταν και στη συζήτηση που προέκυψε μετά την προβολή. "Η βία είναι μέρος της καθημερινότητάς μας και συχνά θεωρείται αντρική υπόθεση, με τους άντρες να την ασκούν. Ωστόσο, με ενδιαφέρει η βία που κουβαλούν οι γυναίκες μέσα τους. Η Σεπτέμπερ αντιδρά στη βία που δέχεται με τη δική της, εσωτερική δύναμη". Τέλος, η Λαμπέντ δεν παρέλειψε να αναφερθεί εκτενώς στον τρόπο που δούλεψε συνεργάστηκε με τις ηθοποιούς της ώστε να αναπτυχθεί η ιδιαίτερη χημεία που είχαν μεταξύ τους.

Δείτε πού παίζεται το "September Says" και διαβάστε την εκτενή συνέντευξή μας με την Αριάν Λαμπέντ.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

September Says

3
  • Δραματική
  • 2024
  • Διάρκεια: 100 '
  • Αριάν Λαμπέντ

Οι Σεπτέμπερ και Τζουλάι είναι δυο έφηβες αδελφές οι οποίες προσπαθούν να βρουν τη θέση τους σε ένα εκφοβιστικό και ρατσιστικό αγγλικό σχολείο. Όταν η πρώτη αποβάλλεται, τα κορίτσια φεύγουν με τη μητέρα τους για λίγο καιρό στην Ιρλανδία, χωρίς όμως να μπορούν να ξεφύγουν από το τραυματικό παρελθόν τους.

Cinobo Όπερα

Ακαδημίας 57

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
23/10/2025

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.

Τα Τέρματα του Αυγούστου

Η ανθρωπογεωγραφία μιας κινηματογραφικά αόρατης Ελλάδας αναδεικνύεται γλαφυρά μέσα από την τρυφερή ματιά σε ένα μικρόκοσμο συναρπαστικών αντιθέσεων. | Powered by Uber.

Chainsaw Man - Η Ταινία: Reze Arc

Manga που έγινε πρώτα τηλεοπτικό και τώρα κινηματογραφικό anime, με πρωτότυπη, "διχασμένη" πλοκή (ρομαντική και περιπετειώδη), μαύρο χιούμορ και γραφική βία. | Powered by Uber.

Το Χειρόγραφο της Σαραγόσα

Παραμυθένια και απολαυστική διασκευή ενός γοητευτικού συρταρωτού μυθιστορήματος (ιστορίες μέσα σε άλλες ιστορίες) του 19ου αιώνα. | Powered by Uber.

Στο Κολωνάκι και το HAU Movie Club βλέπεις το "Ψυχώ" με ελεύθερη είσοδο

Μία δωρεάν πρόταση για το φετινό Halloween, με την προβολή της εμβληματικής ταινίας στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

Ο κινηματογραφικός Διονύσης Σαββόπουλος

Το αποτύπωμα που άφησε ο καλλιτέχνης στη μεγάλη οθόνη μέσα από τα σάουντρακ και τις ταινίες που συμμετείχε.