Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του «Club Zero» μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Club_Zero

Πιστεύετε ότι το κυνήγι της ομορφιάς, έτσι όπως αυτό οργανώνεται στη σημερινή κοινωνία, είναι επικίνδυνο;
Είναι πολλοί και διαφορετικοί οι λόγοι που οι μαθητές της ταινίας διαλέγουν να παρακολουθήσουν το μάθημα της κυρίας Νόβακ, η οποία προπαγανδίζει τη "συνειδητή διατροφή" ("conscious eating"). Κανείς δεν φαντάζεται ότι αυτό θα τους οδηγήσει τελικά στην ανορεξία. Ένας μιλάει για την προστασία του περιβάλλοντος, ο άλλος επικαλείται λόγους υγείας και σιγά σιγά αποκαλύπτεται αυτή η κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά, με την έννοια της τελειότητας: μια ιδανική εικόνα, την οποία φυσικά δεν μπορούμε ποτέ να κάνουμε δική μας.


Το πρόβλημα εντοπίζεται περισσότερο στην οικογενειακή ή τη σχολική διαπαιδαγώγηση;
Είναι κάτι που αφορά όλους τους ενηλίκους, μιας και ο καθένας μας είναι παγιδευμένος σε συγκεκριμένες συμπεριφορές για τους δικούς του, ξεχωριστούς λόγους. Εγώ θα τοποθετούσα την αρχή του προβλήματος στην οικογένεια και στο χρόνο τον οποίο αφιερώνουν οι γονείς στα παιδιά τους, ο οποίος όλο και μειώνεται, κάνοντάς τα ευάλωτα σε ιδέες και πρότυπα που έρχονται από την τηλεόραση, τα περιοδικά, το διαδίκτυο…

Jessica_Hausner
Τζέσικα Χάουσνερ


Αυτές οι ιδέες αναπτύσσονται στην ταινία με έναν ιδιαίτερο τρόπο, ο οποίος επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στο δράμα και την ειρωνεία.
Κάθε φορά που ξεκινάω μια καινούργια ταινία ψάχνω να βρω τον σωστό τόνο, ο οποίος είναι ένας συνδυασμός τραγωδίας και γέλιου, αλλά ενός γέλιου αμήχανου, που σε κάνει να νιώθεις άβολα και, αναπόφευκτα, ν’ αρχίσεις να σκέφτεσαι. Είναι ένα συναίσθημα το οποίο σε φέρνει πιο κοντά στον παραλογισμό της ανθρώπινης ύπαρξης, κάτι που ως ιδέα υπάρχει σε όλες τις ταινίες μου. Γι’ αυτό φροντίζω να διατηρώ την ίδια λίγο-πολύ απόσταση από όλους τους ήρωές μου, μιας και όλοι μας μπορούμε να φανούμε τη μια στιγμή θαρραλέοι κι αξιοθαύμαστοι και την επόμενη εγωιστές και γελοίοι.


Πιστεύετε ότι παίρνουμε τον εαυτό μας υπερβολικά στα σοβαρά;
Αναμφίβολα. Και αυτό μας κάνει να είμαστε τόσο στενά και κοντόφθαλμα προσκολλημένοι στις ιδέες μας. Γι’ αυτό και τα παιδιά στην ταινία γίνονται φανατικοί υποστηρικτές της "συνειδητής διατροφής", φτάνοντας στα άκρα.


Αυτό το υποδόριο χιούμορ, το οποίο αναφέρατε, ενισχύεται και από το weird σκηνοθετικό σας στιλ, το οποίο είναι έντονα "σχολιαστικό".
Είναι κάτι το οποίο έχουμε κατακτήσει μαζί με τον Μάρτιν Γκσλαχτ, το διευθυντή φωτογραφίας όλων των ταινιών μου. Θέλουμε η σκηνοθετική ματιά μας να είναι μια κινηματογραφική γλώσσα που δεν υπηρετεί απλώς την ιστορία ή τα συναισθήματα των χαρακτήρων, αλλά είναι από μόνη της ένα σχόλιο. Σαν να είναι η κάμερα ένας ακόμα χαρακτήρας ο οποίος παρατηρεί τους υπόλοιπους και έχει το δικό του βλέμμα στα γεγονότα. Το ύφος, η οπτική ταυτότητα μιας ταινίας είναι κάτι πολύ σημαντικό κατά τη γνώμη μου και πάντα δίνω μεγάλο βάρος σ’ αυτό, και ενδυματολογικά και σκηνογραφικά… Για παράδειγμα, κάναμε μεγάλη έρευνα μέχρι να επιλέξουμε το St Catherine’s College στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης για χώρο του σχολείου, γιατί είναι ένα κτίριο σχεδιασμένο από τον Δανό αρχιτέκτονα Άρνε Γιάκομπσεν. Πολύ στιλάτο, πολύ ιδιαίτερο και, κυρίως, θα μπορούσε να είναι οπουδήποτε στην Ευρώπη.


Αυτό σημαίνει πως προσαρμόζετε τις ιστορίες που σας ενδιαφέρουν στο σκηνοθετικό σας ύφος και όχι το ύφος σας στην ιστορία την οποία θέλετε να αφηγηθείτε;
Ακριβώς έτσι. Είναι φορές που σκέφτομαι μια ιστορία, αλλά αναπτύσσοντάς τη διαπιστώνω ότι δεν μπορώ να τη σκηνοθετήσω επειδή δεν βρίσκω πως ταιριάζει στην προσέγγισή μου, η οποία θέλω να είναι πάντα αυτός ο συνδυασμός κωμωδίας και δράματος, σοβαρότητας και γελοιότητας. Αφορά την οπτική μου πάνω στην ανθρώπινη κατάσταση, στις αντιφάσεις και τις παραξενιές της. Δεν μπορώ να δεχθώ τις απόλυτες αλήθειες και με ενδιαφέρει να περιγράψω την περιπέτειά μας να βρούμε μια θέση ανάμεσα στο καλό και το κακό, το δραματικό και το αστείο, την αλήθεια και το ψέμα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
18/05/2024

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.