Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα

2

Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες για την εκβιαστική προσπάθεια του Αγγελόπουλου να προσαρμόσει το αλληγορικό στιλ και τις πολιτικοϊστορικές αναφορές του σε ένα υπαρξιακό δράμα.

Mia aioniotita kai mia mera

Από τον "Μεγαλέξαντρο" και μετά, η κάμερα του Θόδωρου Αγγελόπουλου κάνει κάθε φορά κι ένα βήμα πλησιέστερα στο ανθρώπινο πρόσωπο. Ο δημιουργός του "Θιάσου", όμως, παρέμεινε μέχρι τέλους συμβολιστής και άνθρωπος των ιδεών, στην αρχή αρνούμενος και κατόπιν δυσκολευόμενος να χειριστεί χαρακτήρες με δραματικό βάθος. Για την κινηματογραφική ματιά του, απόλυτα αντιρεαλιστική και "ποιητική" (μια μπανάλ δημοσιογραφική καραμέλα), αυτοί δεν ήταν παρά μερικά ακόμα εικαστικά στοιχεία μέσα στο πλάνο, αλλά οι αλλαγές των καιρών –η μοντερνιτέ των 70s δεν άντεξε πάνω από μία δεκαετία– έφεραν και αλλαγές στις αγγελοπουλικές εικόνες.

Έτσι, στο "Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα", το οποίο ολοκληρώνει την "τριλογία των συνόρων" και χάρισε στο δημιουργό του τον πολυπόθητο Χρυσό Φοίνικα των Καννών, το προσωπικό δράμα ενός ποιητή έρχεται να συναντήσει έναν φιλοσοφικό στοχασμό πάνω στην έννοια του χρόνου ως "σύνορο". Ο Αλέξανδρος, ο οποίος πρόκειται την επομένη ημέρα να εισαχθεί στο νοσοκομείο, περνά το τελευταίο "ελεύθερο" εικοσιτετράωρό του περιπλανώμενος στη Θεσσαλονίκη, ενθυμούμενος μια μέρα οικογενειακής γιορτής της νεότητάς του και γνωρίζοντας ένα προσφυγόπουλο των φαναριών, το οποίο βοηθά να ξεφύγει από τη συμμορία που το εκμεταλλεύεται.

Ο Αγγελόπουλος υπογράφει τις δικές του "Άγριες Φράουλες", ένα οδοιπορικό-απολογισμός μιας ζωής, η οποία θυσίασε τον έρωτα για το κυνήγι των (ποιητικών) λέξεων. Μόνο που η υπαρξιακή αγωνία του ετοιμοθάνατου καλλιτέχνη εκφράζεται εδώ μέσα από στομφώδεις μονολόγους και αδέξιους διαλόγους, οι οποίοι μάταια προσπαθούν να προσδώσουν συναίσθημα στη μελαγχολία των περίτεχνων πλάνων. Χωρίς τις πολιτικοϊστορικές του αναφορές, λιγοστές από τις οποίες αγωνίζονται βίαια να χωρέσουν σε ένα ανθρώπινο δράμα (ο επιβάτης του λεωφορείου με την κόκκινη σημαία, το πλάνο-ινσταλέισον με τους κρεμασμένους στα σύρματα πρόσφυγες), ο σκηνοθέτης αισθάνεται γυμνός, αναγκασμένος να καταφύγει σε εύκολα αφηγηματικά τρικ "απογείωσης" της ταινίας από τον αμήχανο ρεαλισμό. Αποτελεσματικότερο όλων αποδεικνύεται η κατάργηση παρόντος και παρελθόντος στο ίδιο πλάνο σεκάνς, ένα εύρημα με συγκινησιακή φόρτιση, ήδη όμως γνωστό μας από την εποχή του "Θιάσου".  

Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία. 1998. Διάρκεια: 137΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα

2
  • Σινεφίλ
  • 1998
  • Διάρκεια: 130 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Ο Αλέξανδρος, ένας ποιητής ο οποίος την επομένη πρόκειται να εισαχθεί στο νοσοκομείο, περνά το τελευταίο «ελεύθερο» εικοσιτετράωρό του περιπλανώμενος στη Θεσσαλονίκη, ενθυμούμενος μια μέρα οικογενειακής γιορτής της νεότητάς του και γνωρίζοντας ένα προσφυγόπουλο των φαναριών, το οποίο βοηθά να ξεφύγει από τη συμμορία που το εκμεταλλεύεται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τα αφιερώματα που θα παρακολουθήσουμε στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Από ειδικές προβολές σε σπουδαστικές ταινίες μικρού μήκους, εκθέσεις και masterclass θα παρακολουθήσουμε στο φετινό φεστιβάλ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/11/2025

Ταινίες βασισμένες σε βιβλία που βλέπουμε στο σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Οι κινηματογραφικές διασκευές που βρίσκουμε στις μαρκίζες των σινεμά.

Όλες οι ταινίες που θα δούμε στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Η διοργάνωση ανακοίνωσε τους τίτλους των ταινιών που θα πλαισιώσουν το φετινό πρόγραμμα.

Τι νέο βλέπουμε στους κινηματογράφους αυτό το Σαββατοκύριακο

Κριτικές και trailers για όλες τις καινούριες ταινίες που παίζουν στα αθηναϊκά σινεμά.

Στο Κολωνάκι και το HAU Movie Club βλέπεις το "Επτά Αινίγματα για τον Ντετέκτιβ Χάρι" με ελεύθερη είσοδο

Μία δωρεάν πρόταση για το απόγευμα μετά την δουλειά, με την προβολή της εμβληματικής ταινίας στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

"Πέθανε Αγάπη Μου": Ένα ατμοσφαιρικό πορτρέτο ψυχολογικής κατάρρευσης προσεχώς στα σινεμά

Η πρώτη συνεργασία της Τζένιφερ Λόρενς με τον Ρόμπερτ Πάτινσον από την σκηνοθέτη του Πρέπει Να Μιλήσουμε Για Τον Κέβιν.

Athens Palestine Film Festival 2025: Sold-out η πρεμιέρα που δίνει το σήμα για το τελικό πρόγραμμα του

Στην τέταρτη χρονιά του, το Athens Palestine Film Festival συνεχίζει να φέρνει κοντά δημιουργούς, διανοούμενους και κοινό για να αναδείξει τη δύναμη του σινεμά ως πράξη αλήθειας.