Γιατί είναι οκ να χαιρόμαστε σινεφιλικά και όχι πατριωτικά για τον Λάνθιμο

Ο Χρυσός Λέοντας που απέσπασε ο σκηνοθέτης δίνει νέα –οσκαρική- ώθηση στην καριέρα του.

Αρχίζουν τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου

Κοντεύουν σχεδόν 15 χρόνια από την ημέρα που ο "Κυνόδοντας" έσκασε σαν κεραυνός εν αιθρία στη διεθνή κινηματογραφική σκηνή κι όμως, το σούσουρο γύρω από το όνομα του δημιουργού του Γιώργου Λάνθιμου όχι απλώς δεν έχει κοπάσει, αλλά δείχνει να έχει ακόμα πολύ ένταση να ανεβάσει. Ο Έλληνας σκηνοθέτης με τον πρόσφατο θρίαμβό του στο φεστιβάλ Βενετίας, όπου απέσπασε το Χρυσό Λέοντα για το "Poor Things", αποδεικνύει πως με κάθε νέο φιλμ του αφενός εμπλουτίζει με αυθεντικότητα το κινηματογραφικό σύμπαν του και αφετέρου, εδραιώνεται όλο και περισσότερο σε μια βιομηχανία όπου λίγοι συμπατριώτες του έχουν καταφέρει να παρεισφρήσουν. Έπειτα, η βράβευση του Λάνθιμου συμπίπτει με μια επέτειο που προσθέτει σημειολογικό ενδιαφέρον στη συζήτηση. Καθώς, φέτος συμπληρώνονται 25 χρόνια από το Χρυσό Φοίνικα που κέρδισε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος με το "Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα", δηλαδή την τελευταία φορά που ένας Έλληνας δημιουργός απέσπασε την κορυφαία διάκριση σε ένα από τα ιστορικότερα διεθνή φεστιβάλ με μια μεγάλου μήκους. Εδώ η επισήμανση γίνεται διότι δεν είναι διόλου αμελητέος ο Χρυσός Φοίνικας του Βασίλη Κεκάτου με τη σπουδαία μικρού μήκους "Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς" (2019).

Poor Things Emma Stone1

Σε αυτό το κλίμα, η χαρμόσυνη ανακοίνωση του Χρυσού Λέοντα οδηγησε στο να φύγει η προσοχή από το καθαρά κινηματογραφικό (ο Λάνθιμος βραβεύτηκε με Χρυσό Λέοντα) και να στραφεί στο συναισθηματικό – μεταφυσικό (Έλληνας δημιουργός κατακτά το εξωτερικό), δημιουργώντας μια σύγχυση εκεί όπου τα πράγματα είναι αρκετά ξεκάθαρα. Ως προς το τελευταίο σημείο, είναι γνωστή η ελληνική εμμονή με τις επιτυχίες των γηγενών "κόντρα σε όλους" ειδικά όταν προκύπτουν στo διεθνές στερέωμα, οι οποίες οδηγούν σε υπερβολές και παρεξηγήσεις, ειδικά από τα Μέσα. Και εδώ επιστρέφουμε στο πρώτο σημείο. Όποιος ασχολείται στοιχειωδώς με τον κινηματογράφο ή έστω έχει διαβάσει συνεντεύξεις του Λάνθιμου, γνωρίζει πως ο σκηνοθέτης δυσκολεύτηκε τρομερά να γυρίσει τις πρώτες ταινίες του, τόσο τον υποψήφιο για Όσκαρ "Κυνόδοντα" όσο και τις υπέροχες "Άλπεις" (βραβείο σεναρίου στη Βενετία) που τον διαδέχθηκαν. Η όποια αναγνώριση, δηλαδή, δεν ήταν επαρκής ώστε να βελτιωθούν στο ελάχιστο οι συνθήκες στις οποίες, τότε, οι Έλληνες δημιουργοί καλούνταν να κάνουν σινεμά. Έτσι, αναπόφευκτα όταν προέκυψε η ιδανική ευκαιρία του εξωτερικού ο Λάνθιμος την άδραξε, παρέδωσε τον σπαρακτικό αγγλόφωνο "Αστακό" (υποψηφιότητα Όσκαρ σεναρίου) και εύλογα δεν κοίταξε πίσω. Εν προκειμένω αξίζει να σημειωθεί πως αυτή ήταν και η τελευταία φορά που σε μια παραγωγή του Λάνθιμου υπήρχε ελληνική συμμετοχή (Faliro House).

Άλπεις

Γίνεται εύκολα αντιληπτό, λοιπόν, πως σε σημαντικό βαθμό ο Λάνθιμος έχει καταφέρει να διαγράψει μια μοναδική πορεία βασισμένος κυρίως στην υπομονή, τη μεθοδική δουλειά και τους άψογους συνεργάτες σε κάθε τομέα. Όχι γιατί βρισκόταν σε ένα ευνοϊκό περιβάλλον που του επέτρεπε να γυρίσει τις ταινίες του. Αυτό το βρήκε από τον "Αστακό" και ύστερα που έφυγε από τη χώρα. Επομένως, η "εθνική" διάσταση στις επιτυχίες του σκηνοθέτη περιορίζεται στατιστικά και μόνο στην καταγωγή του και δε δικαιολογεί μεγαλόσχημες επευφημίες. Πάντως, για να διασκεδάσουμε λίγο ακόμα τους παραλληλισμούς με τον Αγγελόπουλο, έχει επίσης ενδιαφέρον πως ενώ ο Λάνθιμος έφυγε από την Ελλάδα και ενστερνίστηκε την αγγλοσαξωνική αισθητική, ο Αγγελόπουλος έφερε τις αναφορές του από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, μέσα από τις συμμετοχές καταξιωμένων ηθοποιών όπως ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και ο Μπρούνο Γκανζ. Ο Λάνθιμος, βέβαια, ίσως μπαίνει σε μια νέα φάση εάν υπολογίσουμε την πρόσφατη γοτθικά ποιητική μικρού μήκους "Βληχή" και την ταινία που φημολογείται πως γύρισε στην Ελλάδα.

Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού

Σε κάθε περίπτωση, χάρη στα προηγούμενα φιλμ του αλλά και στο σοκαριστικό "Θάνατο του Ιερού Ελαφιού" (βραβείο σεναρίου στις Κάννες) και τη βραβευμένη με Όσκαρ "Ευνοούμενη", ο Λάνθιμος επιβεβαιώνει γιατί βρίσκεται δικαίως μεταξύ των ελάχιστων πραγματικά πρωτότυπων σύγχρονων σκηνοθετών, με τις όποιες δάφνες απλώς να επικυρώνουν την αξία αυτών των έργων. Έπειτα, από μια ρομαντικά σινεφιλική σκοπιά, είναι πάντα όμορφο να βλέπεις να διακρίνονται δημιουργοί με τους οποίους έχεις μεγαλώσει, πόσο δε μάλλον εάν τυχαίνει να τους πετυχαίνεις σπανίως στο κέντρο της Αθήνας.

Τι να περιμένουμε, λοιπόν, στο εξής για το Λάνθιμο; Πρώτα από όλα, το "Poor Things" πλέον βάζει πλώρη για τα επόμενα Όσκαρ, όπου δεν είναι απίθανο να πρωταγωνιστήσει. Στη σεζόν του "Barbie" (Γκρέτα Γκέργουιγκ) και του "Οπενχάιμερ" (Κρίστοφερ Νόλαν) βέβαια, το μονοπάτι είναι δύβαστο, την ώρα που αναμένονται οι πρεμιέρες και άλλων οσκαρικά φιλόδοξων φιλμ, όπως το "Killers of the Flower Moon" του Μάρτιν Σκορσέζε. Ο ίδιος ο Λάνθιμος έχει τη δυναμική να βρεθεί στις σκηνοθετικές υποψηφιότητες, όπως και ο Γιώργος Μαυροψαρίδης στην κατηγορία του μοντάζ (το έχει ξανακάνει εξάλλου). Ακολούθως, η δημοφιλέστατη στις ΗΠΑ Έμα Στόουν έχει κάθε λόγο να περιμένει να δει το όνομά της στον α’ γυναικείο ρόλο. Ωστόσο, είναι ακόμα πάρα πολύ νωρίς για προβλέψεις με δεδομένο ότι οι υποψηφιότητες των Όσκαρ ανακοινώνονται στις 23 Ιανουαρίου (η απονομή είναι στις 10 Μαρτίου). Κατά τα άλλα, ο Λάνθιμος έχει ολοκληρώσει ήδη την επόμενη ταινία του, το "AND" με πρωταγωνίστρια ξανά την Στόουν, άρα ελπίζουμε πως δε θα περιμένουμε ξανά πέντε χρόνια για το επόμενο βήμα του σκηνοθέτη…

Το "Poor Things" κυκλοφορεί 4 Ιανουαρίου στους κινηματογράφους.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι νέο βλέπουμε στα σινεμά αυτό το ΠΣΚ

Οι κριτικές, τα τρέιλερ και όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις για τις νέες ταινίες της εβδομάδας στους κινηματογράφους της Αθήνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2025

Πού θα δεις όλες τις ταινίες του Γιάννη Οικονομίδη

Λίγο πριν την κυκλοφορία της νέας του ταινίας, όλη η φιλμογραφία του Γιάννη Οικονομίδη αποκλειστικά στο cinobo.com

Ξεκινάει το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου

Μπαίνοντας δυναμικά στη δεύτερη δεκαετία του, το πετυχημένο σινε-event της Καλαμάτας σηκώνει αυλαία και από τις 21 έως τις 30/11 παρουσιάζει ένα διευρυμένο πρόγραμμα 108 ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, αλλά και ένα πλούσιο καλειδοσκόπιο παράλληλων δράσεων.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (20-26/11)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Χλίνουρ Πάλμασον έκανε μια ταινία για την "Αγάπη που Απομένει"

Μιλήσαμε με τον διακεκριμένο Ισλανδό δημιουργό που σκηνοθετεί ένα βραδυφλεγές οικογενειακό δράμα με φόντο τα επιβλητικά τοπία του απομακρυσμένου νησιού.

Pt-shorts: Οι βραβευμένες ταινίες του 2025 στην Αθήνα

Tο pt-shorts: Potidania Film Festival επιστρέφει στην Αθήνα με μια ειδική προβολή των 6 βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους του 2025.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 20 Νοεμβρίου.