Oldboy

2,5

Αυτό που ξεκινάει ως ένας σαρωτικά βίαιος καφκικός εφιάλτης εξελίσσεται σε μια επώδυνη υπαρξιακή οδύσσεια, η οποία χαντακώνεται από τη βεβιασμένη αμφισημία της.

Oldboy 2003

Σε ένα κομβικό έτος για το νοτιοκορεατικό σινεμά, καθώς το 2003 συνέπεσαν χρονικά πρεμιέρες που το εδραίωσαν στο δυτικό προσκήνιο ("Μνήμες Φόνων", "Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας... και Άνοιξη"), το δυστοπικά νιχιλιστικό "Oldboy" του Παρκ Τσαν-γουκ ήταν εκείνο που άφησε διαχρονικό αποτύπωμα στην ποπ κουλτούρα. Στην ταινία, χωρίς προφανή αιτία, ένας άντρας απαγάγεται και φυλακίζεται για 15 χρόνια. Όταν, εξίσου ανεξήγητα, βρεθεί ξαφνικά ελεύθερος, αποφασίζει να εντοπίσει και να εκδικηθεί τους δυνάστες του.

Η ελκυστικά στιλιζαρισμένη οργουελική ατμόσφαιρα, η οικεία κομιξάδικη απεικόνιση της βίας σε συνδυασμό με τη μεθυστική σκηνοθετική βιρτουοζιτέ του Τσαν-γουκ, αλλά και την εμβληματική ερμηνεία του πρωταγωνιστή Τσόι Μιν-σικ, αποδείχθηκαν τα κατάλληλα συστατικά ενός φιλικού προς τους Δυτικούς ποτ πουρί ώστε το "Oldboy" να αναδειχθεί σε κινηματογραφικό φαινόμενο. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν δύο αντιφατικές όψεις σε αυτό το αδύνατο να του αντισταθείς φιλμικό φαινόμενο. Στη μία πλευρά, το δεύτερο κεφάλαιο της "Τριλογίας της Εκδίκησης" στήνεται ως ένα ακαταμάχητο υφολογικό καλειδοσκόπιο, ανακατεύοντας τα είδη και τις αισθητικές συμβάσεις, καθώς σμίγει το νεονουάρ με το θρίλερ και τον νεοκλασικισμό (στο σάουντρακ) για να φτιάξει κάτι οπτικά καινοτόμο. Παράλληλα, ο Τσαν-γουκ προετοιμάζει διεξοδικά μια απρόβλεπτη ανατροπή, η οποία προσδίδει διαστάσεις αρχαίου δράματος στην οδύσσεια του "καταραμένου" ήρωά του. Τα προβλήματα, τώρα, παραμονεύουν στην άλλη πλευρά.

Διότι, για να καταφέρει να αιφνιδιάσει αφηγηματικά, ο Τσαν-γουκ επενδύει γενναιόδωρα στο θόλωμα των ορίων μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, παίρνοντας σωρεία "ποιητικών αδειών", οι οποίες ελάχιστα πείθουν (χρήση ύπνωσης). Την ίδια στιγμή, το φιλμ αντιμετωπίζει πολύ και καθόλου σοβαρά τον εαυτό του, οδηγώντας τις προθέσεις του Τσαν-γουκ σε διαδοχικές αντιφάσεις που κορυφώνονται στο φινάλε. Ένα τέλος στο οποίο η κούφια χρήση του ποιήματος της Έλα Γουίλερ Γουίλκοξ ("Γέλα και ο κόσμος θα γελάσει μαζί σου, δάκρυσε και θα δακρύσεις μόνος") μετουσιώνεται σε μια αταίριαστα τρυφερή σκηνή, ανοιχτή σε περισσότερες ερμηνείες από όσες επιτρέπει το άλλοθι της αμφισημίας.

Νότια Κορέα. 2003. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: FILM GROUP.

Περισσότερες πληροφορίες

Oldboy

2,5
  • Θρίλερ
  • 2003
  • Διάρκεια: 120 '
  • Παρκ Τσαν-Γουκ

Ύστερα από 15 χρόνια ανεξήγητης αιχμαλωσίας, ένας άντρας αναζητά τους υπεύθυνους της φυλάκισής του ζητώντας εκδίκηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι πολυβραβευμένες ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Χρυσοί Φοίνικες, Όσκαρ και τίτλοι που σάρωσαν διεθνή φεστιβάλ μαζί με πολλά ακόμα διακριμένα φιλμ που παίζονται στις σκοτεινές αίθουσες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
18/10/2025

Ο Άντρες Βέγιελ έκανε ένα ντοκιμαντέρ για το ναζισμό, το σινεμά και το σκότος της Λένι Ρίφενσταλ

Μία από τις πιο ξεχωριστές ταινίες της χρονιάς ρίχνει φως στην αμφιλεγόμενη προσωπικότητα μιας δημιουργού που άλλαξε το ρου της κινηματογραφικής ιστορίας.

Το Φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για τους κινηματογραφόφιλους να παρακολουθήσουν τις ελληνικές σπουδαστικές ταινίες του φετινού προγράμματος στον κινηματογράφο Ίριδα.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (16-22/10)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

"Αρκουδότρυπα και "Βουγονία" ένα βήμα πριν τα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου

Οι δύο ταινίες συμπεριλαμβάνονται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου που οδηγεί στην 38η απονομή των δαφνών της.

10 ταινίες με πρωταγωνιστές αξιαγάπητα κατοικίδια

Ο κινηματογράφος μέσα από τις ζωές των κατοικίδιων μας είναι πιο συναρπαστικός, διασκεδαστικός και πολύχρωμος.

Σεμινάριο για ένα "Σινεμά στα Άκρα: Από το Δόγμα 95 στο Weird Wave"

Ο κριτικός κινηματογράφου του "α", Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, παρουσιάζει μια σειρά συναντήσεων γύρω από τα τολμηρότερα κινηματογραφικά ρεύματα των τελευταίων ετών.