Beyond Borders: Το πρόγραμμα του 8ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου

Το μπουτίκ κινηματογραφικό φεστιβάλ (20-27/8) θα προβάλλει 42 συνολικά ταινίες μικρού, μεσαίου και μεγάλου και μήκους απ’ όλο τον κόσμο, πολλές σε διεθνή και παγκόσμια πρεμιέρα.

Festival kastellorizo3

Το Καστελλόριζο είναι ένα κινηματογραφικό σκηνικό από μόνο του. Εκεί, στην νοτιοανατολικότερη γωνιά της Ευρώπης, από τις 20 έως τις 27 Αυγούστου νεότεροι και καταξιωμένοι σκηνοθέτες θα ανανεώσουν τη σχέση σινεμά και πραγματικότητας με μια σειρά ταινιών που καλύπτουν σχεδόν όλα τα επίκαιρα θεάματα, ανατρέπουν βεβαιότητες και κοιτούν κατάματα το μέλλον. Επικεντρώνονται σε θεματικές όπως ο πόλεμος, η προσφυγιά και οι μετακινούμενοι πληθυσμοί, η αποικιοκρατία, το φύλο και η σεξουαλικότητα, η δικαιοσύνη και η έλλειψή της, οι συνθήκες εργασίας, η τεχνολογία και οι προκλήσεις της, η ζωή και ο κόσμος όπως τον ξέραμε κι όπως αλλάζει.

"Το Beyond Borders, μέσα στα οκτώ χρόνια πορείας του, προσπαθεί να "βλέπει" πέρα από τα σύνορα, να παρατηρεί και να αφουγκράζεται τον κόσμο όλο χωρίς παρωπίδες και στεγανά, μετατρέποντας με τον τρόπο αυτόν το Καστελλόριζο, το μικρό παράδεισο με τη σπουδαία ιστορία και την απαράμιλλη ομορφιά, σε σημείο αναφοράς καλλιτεχνών και πνευματικών ανθρώπων. Σε έναν τόπο συνάντησης, αλληλεγγύης, κατανόησης και συμφιλίωσης των λαών", δηλώνει η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Ειρήνη Σαρίογλου.

What remains on the way
"What Remains on the Way" των Γιάκομπ Κρέσε και Ντανίλο Ντο Κάρμο

Διαγωνιστικό μεγάλου μήκους

Το Επίσημο Διαγωνιστικό τμήμα ξεκινά τη Δευτέρα 21 Αυγούστου με την προβολή του πολυαναμενόμενου ντοκιμαντέρ "We will not Fade Away" της βραβευμένης Ουκρανής σκηνοθέτριας Αλίσα Κοβαλένκο που ακολουθεί τα όνειρα πέντε εφήβων στην εμπόλεμη Ουκρανία και συνεχίζει με το "Scenes with my Father" της Ολλανδοκροάτισσας σκηνοθέτριας Μπισέρκα Σουράν, το οποίο αναβιώνει σκηνές από την πρώην γιουγκοσλαβική καθημερινότητα, καθώς και με το "Radji" των Γκέορκ Γκέτμαρκ & Τζον Έρλινγκ Ούτσι, που σχολιάζει τις συγκρούσεις για τη γη και τα σύνορα στο βορειότερο τμήμα της Σουηδίας και της Νορβηγίας. Την Τρίτη 22 Αυγούστου οι προβολές ξεκινούν με την ταινία "Roofless Dreams" του δημοσιογράφου, πολεμικού ανταποκριτή και ντοκιμαντερίστα Σωτήρη Δανέζη που ακολουθεί για 13 μήνες πέντε ανθρώπους που ζουν υπό την απειλή του άστεγου στους δρόμους της Αθήνας, ενώ ακολουθούν τα "Φύλλα Καπνού" των Στάθη Γαλαζούλα & Ελίζας Καβαλαράκη που ξεδιπλώνουν τις μνήμες γυναικών καπνεργατριών, καθώς και το "Holy Dilemma" των Ούγγρων Τζουλιάνα Ούγκριν & Μάρτον Βιζκελέτι, όπου παρακολουθούμε έναν Ρωμαιοκαθολικό ιερέα ο οποίος μετά από πολλά χρόνια μυστικής διπλής ζωής αποφασίζει να πάρει τη μοίρα του στα χέρια του.

Την Τετάρτη 23 Αυγούστου το ανθρώπινο πνεύμα υπερνικά τον πόλεμο, όπως θα δούμε στο "When Spring Came to Bucha" (Μίλα Τετσάγιεβα & Μάρκους Λενζ). Στο "Uncanny me" η Καταρίνα Πέτκε ασχολείται με ψηφιακούς τρισδιάστατους κλώνους και στη διεθνή πρεμιέρα της "Audrey Napanangka" της Αυστραλέζας Πενέλοπε ΜακΝτόναλντ παρακολουθούμε τη ζωή μιας οικογένειας Αβορίγινων Γουαρλίπι που ταξιδεύει εκπαιδεύοντας η ίδια τα παιδιά της. Την Πέμπτη 24 Αυγούστου τη σκυτάλη παίρνουν οι Μαρία Λούκα και Μυρτώ Πατρσαλίδου με το "Πένθος – Αυτοί που Μένουν", μια συνομιλία μες τις οικογένειες του Σαχζάντ Λουκμάν, του Παύλου Φύσσα και του Ζακ Κωστόπουλου. Στο "Underdog" της Ολλανδής Μαριέτε Φάμπερ (διεθνής πρεμιέρα) ακολουθούμε μια κτηνίατρο που αναζητά με τα εκπαιδευμένα σκυλιά της ανθρώπους οι οποίοι έχουν χαθεί, αλλά παρεμποδίζεται από τις αρχές, την ώρα που το "Hours of Ours" του Ταϊλανδού Κόμτουτς ΝαπαταΛούνγκ καταγράφει τις περιπέτειες μιας οικογένειας από το Σουδάν που αναζητά άσυλο στην Μπανγκόκ.

Scenes with my father
"Scenes with my Father" της  Μπισέρκα Σουράν

Την Παρασκευή 25 Αυγούστου παρακολουθούμε σε παγκόσμια πρεμιέρα το "Μια Ιστορία Τεσσάρων Μειονοτήτων" του ισραηλινού Νταβίντ Ντέρι πάνω στη συνύπαρξη(;) Μουσουλμάνων, υπερορθόδοξων Εβραίων, Εβραίων θρησκευόμενων εποίκων και Εβραίων ομοφυλόφιλων, απολαμβάνουμε μια χαμένη, αδημοσίευτη συζήτηση για τον κινηματογράφο ανάμεσα σε δυο κορυφαίους Έλληνες δημιουργούς στο "Θόδωρος Αγγελόπουλος – Νίκος Παναγιωτόπουλος: Ο Καθένας και η Μουσική του" των Αντώνη Κόκκινου & Γιάννη Σολδάτου και μαθαίνουμε τον πραγματικό ρόλο του Στρατιωτικού Λογοκριτή στο "The Soldier's Opinion" του βραβευμένου ισραηλινού σκηνοθέτη Ασάφ Μπάνιτ. Το Σάββατο 26 Αυγούστου, τελευταία μέρα του διαγωνιστικού, το "Dead Weight" του Φραντσέσκο Ντελ Γκρόσο διηγείται την ιστορία του Άντζελο Μασάρο, πρωταγωνιστή μιας από τις πλέον περιβόητες δικαστικές πλάνες στα χρονικά της Ιταλίας. Ακολουθεί το "What Remains on the Way" των Γιάκομπ Κρέσε & Ντανίλο Ντο Κάρμο, που αφηγείται την ιστορία μιας ανύπαντρης μητέρας και των τεσσάρων παιδιών της καθώς προσπαθούν να φτάσουν στα σύνορα Μεξικού-ΗΠΑ και τέλος το "The Hidden Children of Colonization" του Ντομινίκ Ρεγκέμ, το οποίο πραγματεύεται την απομάκρυνση και εξορία χιλιάδων πολυφυλετικών παιδιών κατά τη διάρκεια του βελγικού αποικισμού στο Κονγκό, τη Ρουάντα και το Μπουρούντι.

Το μicro διαγωνιστικό τμήμα, το οποίο περιλαμβάνει 23 ταινίες, ξεκινά την Πέμπτη 24/8 και ολοκληρώνεται το Σάββατο 26/8, ενώ την Κυριακή θα απονεμηθούν στα δυο διαγωνιστικά τμήματα του φεστιβάλ συνολικά 11 βραβεία. Πρόεδρος στη φετινή κριτική επιτροπή του επίσημου διαγωνιστικού είναι ο Βόλφγκανγκ Μπέργκμαν (Εκτελεστικός Διευθυντής ARTE Γερμανίας), ενώ σ’ αυτήν του μicro ο Πέτερ Άρενς (Υπεύθυνος του προγράμματος Ιστορίας και Επιστήμης της ZDF Γερμανική Ραδιοτηλεόραση).

Uncanny me
"Uncanny me" της Καταρίνα Πέτκε

Παράλληλες προβολές

Εκτός διαγωνισμού τώρα, στο "Πανόραμα" θα προβληθούν τόσο παλαιότερες ("Mediterraneo" του Γκαμπριέλε Σαλβατόρες, "Αποχαιρετισμός - Η Μνήμη του Τόπου" του Σταύρου Ψυλλάκη) όσο και πρόσφατες παραγωγές. Ανάμεσά τους το "Queen Lear" της Τουρκάλας Πελίν Εσμέρ για μια θεατρική ομάδα αγροτισσών από την ορεινή Νότια Τουρκία, το "Ο Τζέιμς Μποντ στη Γραμμή Θανάτου του Βερολίνου" των Ζαν – Κριστόφ καρόν & Αλί Σουνζαντέχ για τα γεγονότα του Ψυχρού πολέμου που ενέπνευσαν τον Ίαν Φλέμινγκ, δημιουργό του Μποντ, το "Vienna Calling" του Φίλιπ Τζέντικε για τη νεανική underground μουσική σκηνή της Βιέννης, το "Fortunate Son" του Τόνυ Ασημακόπουλου, ένα αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ από τον γιο Ελλήνων μεταναστών που ζουν στον Καναδά ο οποίος γνώρισε το σκληρό κόσμο των ναρκωτικών, ενώ στην "Πατρίδα Αξέχαστη Μικρά Ασία" της Ειρήνης Σαρίογλου η Βασιλική Ράλλη αφηγείται την τραγική ιστορία της οικογένειάς της που το 1922 αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Μοσχονήσι της Μικράς Ασίας, και ξεκίνησε τελικά μια νέα ζωή στην απέναντι ακτή. Τέλος η ταινία "Βενιζέλος, Αγώνας για τη Μικρά Ασία" του Νίκου Νταγιαντά αφηγείται την ιστορία του μεγάλου πολιτικού μέσα από δραματοποιημένες σκηνές, σπάνια αρχεία και συνεντεύξεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.