Φτερά και Πούπουλα

3,5

Μεγάλο Βραβείο της «Εβδομάδας Κριτικής» των Καννών για μια αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα που ανατέμνει βιτριολικά την αιγυπτιακή πραγματικότητα.

Ftera_kai_poupoula

Πρώην βοηθός του Γιουσέφ Σαχίν και διακεκριμένος μικρομηκάς, ο 34χρονος Ομάρ Ελ Ζοχάιρι αποτελεί έναν από τους πιο πολλά υποσχόμενους κινηματογραφικούς δημιουργούς της αφρικανικής ηπείρου. Η σκηνοθετική ευφυία του γίνεται φανερή από τα πρώτα κιόλας πλάνα του μεγάλου μήκους ντεμπούτου του, στο οποίο η αιγυπτιακή καθημερινότητα μοιάζει βγαλμένη από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ατέλειωτοι χωματόδρομοι, καταρρέοντες εσωτερικοί χώροι, τεράστια άδεια κτίρια στη μέση του πουθενά που μπορεί να στεγάζουν ένα αστυνομικό τμήμα, διάχυτη φτώχια και εγκατάλειψη. Το όλο μίζερο σκηνικό, όμως, δεν αποτελεί το ντεκόρ ενός κοινωνικά καταγγελτικού δράματος, αλλά το φανταστικό χώρο εξέλιξης μιας παράλογης κωμωδίας: όταν τα μαγικά κόλπα ενός ταχυδακτυλουργού πηγαίνουν στραβά, ο πατέρας μιας πάμφτωχης αιγυπτιακής οικογένειας μετατρέπεται σε… κοτόπουλο. Οι αρχές και οι προϊστάμενοι στη δουλειά του σηκώνουν τα χέρια και η σύζυγός του, μητέρα τριών μικρών παιδιών, πρέπει τώρα να βρει τρόπο να επιβιώσει. Ένας φίλος προσφέρεται να βοηθήσει, αλλά όχι ανιδιοτελώς, και ενώ οι μαγγανείες "επαναφοράς" αποτυγχάνουν διαδοχικά, τα χρέη αυξάνονται ραγδαία.

Η αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα του Ελ Ζοχάιρι έκανε πρεμιέρα στην "Εβδομάδα Κριτικής" των περσινών Καννών, αποσπώντας το αντίστοιχο Μεγάλο Βραβείο, αλλά και εκείνο των κριτικών για όλα τα παράλληλα τμήματα του φεστιβάλ. Κι αυτό γιατί δεν είναι μόνον η βασική ιδέα που ενθουσιάζει, φλερτάροντας μέχρι τέλους με το σινεμά του φανταστικού, αλλά και η ευφάνταστη, φαινομενολογικής προσέγγισης διαχείρισή της. Χαμηλοί τόνοι, αργοί ρυθμοί, εκτεταμένες σιωπές κι ένα υπόγειο χιούμορ που ανατέμνει βιτριολικά όλη την αιγυπτιακή πραγματικότητα. Το δράμα της συζύγου διαρκώς μεγαλώνει, αλλά ποτέ δεν γίνεται κραυγαλέο, οι πολιτικοκοινωνικές παρατηρήσεις είναι ανηλεείς, μα πάντα διακριτικές, το δε φινάλε ολοκληρώνει με πικρή ακρίβεια τον αφηγηματικό κύκλο. Όλα αυτά, μάλιστα, με πλήρη έλεγχο της καθαρής κινηματογραφικής έκφρασης, όπου αργά εσωτερικά τράβελινγκ, μακρινά πλάνα και επαναλαμβανόμενες λεπτομέρειες (χρήματα αλλάζουν διαρκώς χέρια, μηχανάκια κι αυτοκίνητα διασχίζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα το κάδρο) εξηγούν τα πάντα καθαρότερα κι από χίλιες σεναριακές σελίδες.

Αίγυπτος, Γαλλία. 2021. Διάρκεια: 112΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Φτερά και Πούπουλα

Feathers
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2021
  • Διάρκεια: 112 '
  • Ομάρ Ελ Ζοχάιρι

Όταν τα μαγικά κόλπα ενός ταχυδακτυλουργού πηγαίνουν στραβά, ο πατέρας μιας φτωχής αιγυπτιακής οικογένειας μεταμορφώνεται σε… κοτόπουλο και η σύζυγός του, μητέρα τριών μικρών παιδιών, πρέπει να βρει τρόπο να επιβιώσει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.