Ο βραβευμένος στις Κάνες Ρούμπεν Έστλουντ, το τίμημα της ομορφιάς και το "Τρίγωνο της Θλίψης"

Ο διακεκριμένος Σουηδός σκηνοθέτης μιλάει για τη βιτριολική αντικαπιταλιστική σάτιρά του, η οποία γυρίστηκε (και) στη χώρα μας και απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα στο πρόσφατο φεστιβάλ Καννών.

Ostlund1

Ποια ήταν η πρώτη ιδέα από την οποία ξεκίνησε η ιστορία της ταινίας;
Δεν ξεκίνησα από την πλοκή, δηλαδή την υπόθεση μιας κρουαζιέρας κατά την οποία το σκάφος βυθίζεται και κάποιοι επιζώντες ξεβράζονται σε μια παραλία. Πρώτα σκέφτηκα το ότι ένα ζευγάρι top models θα ήταν οι πρωταγωνιστές. Ήταν η εξέλιξη της αρχικής ιδέας, την οποία είχε η σύζυγός μου, που είναι φωτογράφος μόδας. Δίπλα της έμαθα πολλά γι' αυτόν το σύμπαν, ο μοναδικός ίσως εργασιακός χώρος όπου οι γυναίκες αμείβονται καλύτερα από τους άντρες. Μια βιομηχανία – εικόνα του κόσμου μας, γεμάτη λάμψη, ερωτισμό, χλιδή και η επιτομή τού "η ομορφιά είναι το ισχυρότερο συνάλλαγμα".

Όπως και η "Ανωτέρα Βία", το "Τρίγωνο..." διαπραγματεύεται την έννοια των κοινωνικών ρόλων, ειδικά αυτή του αντρισμού, στη σύγχρονη πραγματικότητα.
Το τι σημαίνει το "να είσαι άντρας" αφορά πράγματι και τις δυο ταινίες. Και στο "Τετράγωνο" υπάρχουν σχετικές αναφορές. Στην "Ανωτέρα Βία" είναι ο ισχυρός που υποτίθεται πως πρέπει να προστατεύσει τον αδύνατο, εδώ υπάρχει μια πιο ειρωνική προσέγγιση του αρσενικού προτύπου ως κυρίαρχο, ως εξουσιαστικό. Όλα έχουν να κάνουν με τις έννοιες της εξουσίας και της κοινωνικής κυριαρχίας, οι οποίες μας επιβάλλουν ρόλους και ενώ επιθυμούμε να είμαστε ίσοι, αυτοί μπαίνουν ανάμεσά μας και δημιουργούν άλυτες εντάσεις.

Ostlund2
Ο Ρούμπεν Έστλουντ στη πανελλαδική πρεμιέρα της ταινίας στην παραλία της Χιλιαδούς

Ο καπιταλισμός ή ο κομμουνισμός μπορεί να τις διευθετήσει; Γίνεται μεγάλη και πολύ αστεία συζήτηση γι' αυτό στην ταινία...
Μεγάλωσα σε ένα σπίτι έντονων πολιτικών συζητήσεων και διαφωνιών. Η μητέρα μου είναι κομμουνίστρια και ο αδελφός μου φιλελεύθερος δεξιός. Μετέφερα κάτι από την ιδεολογική κόντρα τους στην αντιπαράθεση του καπετάνιου με τον πλούσιο Ρώσο, έχοντας σκεφτεί πως κατά τη γνώμη μου φτάσαμε στο σημείο εκείνο όπου και οι δυο θεωρίες προσέφεραν ό,τι είχαν να προσφέρουν. Μπορούμε να τις αφήσουμε πίσω μας; Ναι, αλλά και προς τα που να προχωρήσουμε; Μπορούμε άραγε να τις συνδυάσουμε; Έχω περισσότερες απορίες παρά απαντήσεις.

Ταινία την ταινία η πολιτική σάτιρά σας γίνεται πιο έντονη και πιο ξεκάθαρη. Εδώ μάλιστα επιστρατεύετε και αρκετά οπτικά ταμπού (εμετοί, αφοδεύσεις) για να την σπρώξετε στα άκρα. Η πρόκληση ήταν ένα από τα ζητούμενά σας;
Αν δεν το έκανα θα έμενα σε ασφαλή νερά. Το παιδικό, το χοντρό χιούμορ που λέμε, είναι συχνά απελευθερωτικό και πιο ειλικρινές από μια πνευματώδη ατάκα. Όλο αυτό είναι επίσης κι ένας τρόπος σχολιασμού του φόβου να χάσουμε την εικόνα μας. Ήθελα να σπάσω αυτή τη σοβαροφάνεια, η οποία χαρακτηρίζει και πολλούς ανθρώπους της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Από κριτικούς μέχρι σνομπ σινεφίλ.

Εσείς δεν αισθάνεστε μέρος αυτής της ελίτ την οποία κριτικάρετε;
Ως ένα σημείο ναι. Αλλά το να πιστεύεις πως, όπως οι αριστεροί οι οποίοι έχουν ξεχάσει τον Μαρξ, πως οι πλούσιοι είναι κακοί και οι φτωχοί είναι καλοί, το θεωρώ αφελές. Ήθελα να αποφύγω αυτό το κλισέ. Οι πλούσιοι είναι τόσο καλοί και τόσο κακοί όσο και οι φτωχοί.

To_trigono_ths_thlipsis3
Η (πρόωρα χαμένη) Τσάρλμπι Ντιν στο "Τρίγωνο της Θλίψης"

Πιστεύετε δηλαδή πως πλούσιοι και φτωχοί έχουν τις ίδιες ευκαιρίες να είναι καλοί;
Φυσικά και όχι. Δείτε τον "Κλέφτη των Ποδηλάτων". Η ανθρώπινη ψυχολογία έχει διαχρονικές αναφορές, οι οποίες στην ταινία βγαίνουν στην επιφάνεια μετά το ναυάγιο. Αλλά όπως πρώτος επεσήμανε ο Μαρξ, οι οικονομικές και ταξικές αντιθέσεις καθορίζουν εντονότατα την ανθρώπινη συμπεριφορά. Η αρχική σκηνή στο εστιατόριο, στην οποία το ζευγάρι τσακώνεται για το ποιος πρέπει να πληρώσει το λογαριασμό, δεν θα μπορούσε ποτέ να συμβεί ανάμεσα σε δυο φτωχούς ανθρώπους. Είναι ένα πρόβλημα συμπεριφοράς πλουσίων, χορτασμένων ανθρώπων και πιστεύω πως η ταινία το υπογραμμίζει έντονα αυτό. Παρεμπιπτόντως δε, είναι κάτι το οποίο μου έχει συμβεί προσωπικά. Ακριβώς η ίδια διαφωνία και ο ίδιος διάλογος...

Μπορεί το ζευγάρι αυτό να είναι οι πρωταγωνιστές, την παράσταση όμως ως χαρακτήρας κλέβει ο καπετάνιος του Γούντι Χάρελσον.
Αλκοολικός, ιδεαλιστής, μαρξιστής... Είναι πράγματι ο πιο γραφικός ίσως, μα σίγουρα ο πλέον ενδιαφέρον χαρακτήρας της ταινίας, μιας και της δίνει ανάσες, την εκτονώνει χιουμοριστικά και αναδεικνύει πολλές από τις βασικές ιδέες της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Τζέιμς Χέτφιλντ των Metallica είναι οργισμένος σερίφης στο γουέστερν Thicket

Σε ρόλο που δεν τον έχουμε συνηθίσει, αλλά δείχνει να του πηγαίνει, εμφανίζεται ο frontman του σπουδαίου thrash συγκροτήματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/07/2024

Πήγαμε στα γυρίσματα του Υπάρχω, της βιογραφίας του Στέλιου Καζαντζίδη και πιο αναμενόμενης ελληνικής ταινίας της χρονιάς

Παρακολουθήσαμε την προετοιμασία της ταινίας του Γιώργου Τσεμπερόπουλου με πρωταγωνιστή τον Χρήστο Μάστορα στο ρόλο του Στέλιου Καζαντζίδη.

Για καλό σινεμά, κρασί και πίτσα στην ανανεωμένη Αίγλη Ζαππείου

Με νέο πρόσωπο συστήνεται το ιστορικό θερινό σινεμά στην καρδιά του κέντρου, το οποίο έχει αναβαθμιστεί σε όλα του.

Η επανέκδοση του "Όλα για τη Μητέρα μου" του Πέδρο Αλμοδόβαρ είναι ίσως η σημαντικότερη του καλοκαιριού

Το οσκαρικό μελόδραμα "Όλα για τη Μητέρα μου" του Πέδρο Αλμοδόβαρ άλλαξε άρδην το κινηματογραφικό τοπίο πριν 25 χρόνια και τώρα επιστρέφει σε ένα κόσμο πιο κοντά σε εκείνον που οραματίστηκε ο Ισπανός auteur.

Ξεκίνησαν οι αιτήσεις συμμετοχής των Όσκαρ

Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου καλεί τους Έλληνες και τις Ελληνίδες παραγωγούς ταινιών να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους για τα βραβεία της Αμερικάνικης Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Παγκόσμια πρεμιέρα στο Τορόντο για το "Κρέας" του Δημήτρη Νάκου

Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης ταξιδεύει στο κορυφαίο φεστιβάλ του Καναδά για την παγκόσμια πρεμιέρα του μεγάλου μήκους ντεμπούτου του.

Ο Τιμοτέ Σαλαμέ είναι ο Μπομπ Ντίλαν στο teaser του A Complete Unknown

Τραγουδώντας το "A Hard Rain's A-Gonna Fall" συστήνεται στο ρόλο του θρυλικού τραγουδοποιού ο διάσημος ηθοποιός.