Ο Γιάν Γκοζλάν "ανοίγει" το επεισοδιακό "Μαύρο Κουτί" του

Μιλήσαμε με το σκηνοθέτη του γαλλικού αεροπορικού θρίλερ με πρωταγωνιστή τον Πιέρ Νινέ.

to_mavro_kouti_interview1

Ο Γάλλος σκηνοθέτης Γιάν Γκοζλάν ("Ο Συγγραφέας") συνεργάζεται ξανά με το σταρ Πιέρ Νινέ στο αεροπορικό θρίλερ "Το Μαύρο Κουτί". Η υπόθεσή του περιστρέφεται γύρω από τον Ματιέ Βασέρ, έναν ταλαντούχο ειδικό της γαλλικής Υπηρεσίας Αεροπορικών Ατυχημάτων, ο οποίος αναλαμβάνει υπεύθυνος της έρευνας ενός πολύνεκρου περιστατικού, τα αίτια του οποίου φαίνεται να μην είναι τόσο ξεκάθαρα όσο πιστεύουν οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι.

Ο Γκοζλάν μίλησε στο "α" για όσα επεισοδιακά περιέχονται στο "Μαύρο Κουτί".

Ο κεντρικός ήρωας της ταινίας κάνει μια δουλειά που δεν μπορώ να θυμηθώ να έχουμε δει ξανά στον κινηματογράφο. Πώς σκαρφιστήκατε την ιδιότητά του;
Ακριβώς εξαιτίας της έλλειψης που αναφέρετε. Έχουμε συνηθίσει στο σινεμά να βλέπουμε χρηματιστές, δικηγόρους, δημοσιογράφους κ.λπ. αλλά ποτέ έναν ειδικό στα αεροπορικά ατυχήματα. Αλλά δεν ήταν απλώς η διάθεσή μου να βρω ένα "παράξενο" επάγγελμα που με οδήγησε εκεί. Με γοήτευε πάντα ο κόσμος της αεροπορίας κι ειδικά το μυστήριο που περικλείει το μηχανισμό ενός μαύρου κουτιού. Κατ’ επέκταση, με ενδιέφερε ο σχεδόν αστυνομικός τρόπος με τον οποίο διεξάγεται η έρευνα γύρω από ένα ατύχημα, αλλά και ο ρόλος που το δημοσιογραφικό ρεπορτάζ μπορεί να περιπλέξει τα πράγματα.

Η ταινία ξεκινάει με μια πραγματικά εντυπωσιακή σκηνή. Οραματίζεστε τα πλάνα τη στιγμή που γράφετε το σενάριο ή πρόκειται για ανεξάρτητες διαδικασίες;
Στη φάση της συγγραφής σπάνια σκέφτομαι τη σκηνοθεσία, αλλά εδώ έκανα μια εξαίρεση. Είχα εξαρχής σχεδιάσει λεπτομερώς την εναρκτήρια σεκάνς διότι παίζει σημαντικό ρόλο στο πώς θα κινηθεί έπειτα η αφήγηση, αποκαλύπτοντας φυσικά και το συστατικό του πυρήνα της, το μαύρο κουτί. Επιπλέον, ήθελα οπωσδήποτε να δίνεται η αίσθηση πως όλα συμβαίνουν σε πραγματικό χρόνο, ώστε να μεγιστοποιηθεί η ένταση.

to_mavro_kouti_interview2

Εκτός από το καθαυτό ατύχημα, η ταινία εξερευνά και την έννοια της εμπιστοσύνης. Της πίστης μας σε ανθρώπους που εκτιμούμε, αλλά και στις ίδιες τις αρχές, επιλέγοντας συχνά να βλέπουμε αυτό που εμείς θέλουμε όμως όχι εκείνο που ισχύει.
Πρόκειται για το βασικό υπαρξιακό δίλημμα του ήρωα, έχετε δίκιο. Πρόκειται, συνολικότερα, για έναν καθολικό μοντέρνο προβληματισμό. Δεχόμαστε βομβαρδισμό πληροφοριών, ειδήσεων και εικόνων, έτσι αναπόφευκτα θολώνουν τα όρια της αλή θειας και της μυθοπλασίας. Όλα αποκτούν την ίδια αξία! Στην ταινία ο ήρωας βιώνει μια αντίστοιχη αγωνία, γιατί νιώθει πως πρέπει να αμφισβητεί συνεχώς τον εαυτό του ώστε να φτάσει στο στόχο.

Πόσες δόσεις αλήθειας υπάρχουν στο φιλμ;
Αρκετές! Ήθελα να δείχνει όσο πιο ρεαλιστική γίνεται. Για αυτό και έκανα ενδελεχή έρευνα, ώστε να γνωρίζω ακριβώς πώς κινούνται οι διαδικασίες. Παρακολούθησα από κοντά πολλές από αυτές παίρνοντας μέρος σε δράσεις των ανεξάρτητων αρχών που αναλαμβάνουν συνήθως τις έρευνες των ατυχημάτων. Όλα οι υπάλληλοι είναι μηχανικοί, έτσι μπορούν να εξετάζουν την παραμικρή λεπτομέρεια στα δεδομένα που συλλέγουν.

to_mavro_kouti_interview3

Συνεργάζεστε ξανά με τον Πιέρ Νινέ. Τι είναι εκείνο που σας εντυπωσιάζει σε εκείνον;
Εκτός από το μεγάλο ταλέντο του, η ξεχωριστή ικανότητά του να ενσωματώνει στην ερμηνεία του τα άρρητα συναισθήματα. Όλα όσα δεν αποκαλύπτονται για το χαρακτήρα του μέσω των διαλόγων. Εν προκειμένω κλήθηκε να διαχειριστεί έναν ήρωα βαθιά δυσαρεστημένο από τη ζωή, κλειστό στον εαυτό του και λιγομίλητο. Πιστεύω πως τα κατάφερε περίφημα, μάλιστα έδωσε επιπλέον καρδιά σε έναν άνθρωπο που δεν είναι εύκολο να πλησιάσεις.

Μου άρεσε πως σεναριακά χρησιμοποιείτε ως δόλωμα, αρχικά, την απειλή της τρομοκρατίας προτού αποκαλύψετε τον κίνδυνο της τεχνολογίας. Πιστεύετε πως είναι εφικτό να συμβεί μια πτώση αεροπλάνου όπως την απεικονίζετε στην ταινία;
Επιδίωξα να δείξω όλες τις ανησυχίες που απασχολούν σήμερα έναν ειδικό της Υπηρεσίας Αεροπορικών Ατυχημάτων. Η αυτοματοποίηση που εισάγουν οι τεχνολογικές καινοτομίες είναι μία από αυτές. Αυτό που βλέπετε στην ταινία, χωρίς να θέλω να μπω σε κουραστικές τεχνικές λεπτομέρειες, ναι, είναι εφικτό σήμερα. Και είναι κάτι που, φυσικά, οι μηχανικοί μελετούν διεξοδικά ώστε να αποτρέψουν να συμβεί. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως στο μέλλον δε θα έχουμε αεροπλάνα όλο και πιο ανεξάρτητα από την ανθρώπινη παρέμβαση.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Μαύρο Κουτί

Boite Noire / Black Box
2
  • Θρίλερ
  • 2021
  • Διάρκεια: 129 '
  • Γιάν Γκοζλάν

Ο Ματιέ Βασέρ είναι ένας ταλαντούχος ειδικός της γαλλικής Υπηρεσίας Αεροπορικών Ατυχημάτων. Αναλαμβάνει υπεύθυνος της έρευνας ενός πολύνεκρου περιστατικού, τα αίτια του οποίου φαίνεται να μην είναι τόσο ξεκάθαρα όσο πιστεύουν οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αυτές είναι οι υποψήφιες για Χρυσές Σφαίρες ταινίες που μπορούμε να δούμε στη Nova

Τα κινηματογραφικά φαβορί της 83ης τελετής θα δούμε στο πρόγραμμα της επόμενης σεζόν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
15/12/2025

10 περιπτώσεις στις οποίες ο Άγιος Βασίλης ήταν πραγματικά "λέρα"

Συγκεντρώσαμε σε μία λίστα μερικές από τις φορές που ο καλοσυνάτος άντρας μας έχει απογοητεύσει στη μεγάλη οθόνη.

Οι ταινίες που έρχονται στους κινηματογράφους την Πέμπτη 18/12

Άλλο ένα ταξίδι στην Πανδώρα του Τζέιμς Κάμερον, η Σίτνεϊ Σουίνι και η Αμάντα Σέιφριντ προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.