Ακόμα λιγότερες γυναίκες πίσω από την κάμερα το 2021

Σύμφωνα με την έρευνα του Κέντρου Μελετών για τις Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο μειώθηκαν περισσότερο όσες σκηνοθέτριες ήταν εν δράση το 2021.

Η Γιασμίλα Ζμπάνιτς μιλάει για το οσκαρικά υποψήφιο «Κβο Βάντις, Άιντα;»

Το 2021 ήταν, σε επίπεδο διεθνών διακρίσεων, μια ιστορική χρονιά για τις απανταχού σκηνοθέτριες. Την αρχή έκανε η Κλόι Ζάο αποσπώντας δύο Όσκαρ για τη "Χώρα των Νομάδων" (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας) και στη συνέχεια ακολούθησε η Ζουλιά Ντικουρνό με το Χρυσό Φοίνικα για το "Titane", μόλις η δεύτερη δημιουργός που το πετυχαίνει στην ιστορία του φεστιβάλ των Κανών. Έπειτα, στη Βενετία, η Οντρέ Ντιγουάν απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι για το "Γεγονός", την ώρα που η πολύπειρη Τζέιν Κάμπιον βραβευόταν για τη σκηνοθεσία της "Εξουσίας του Σκύλου". Επιπλέον, πρόσφατα, το "Κβο Βάντις, Άιντα;" της Τζασμίλα Ζμπάνιτς αναδείχθηκε καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία. Ωστόσο, οι παραπάνω σπουδαίες βραβεύσεις παρόλο που δίνουν την αίσθηση μιας άνθισης και μιας αργοπορημένης αναγνώρισης της δουλειάς των γυναικών πίσω από την κάμερα, η πραγματικότητα είναι ολότελα διαφορετική.

Titane

Κάθε χρόνο, το αμερικάνικο Κέντρο Μελετών για της Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο, δημοσιεύει την ενδελεχή έρευνα "Celluloid Ceiling" στην οποία αποτυπώνεται με στοιχεία και αριθμούς ο βαθμός εκπροσώπησης των θηλυκοτήτων στην κινηματογραφική βιομηχανία. Τα φετινά συμπεράσματα ήταν αποκαρδιωτικά, ειδικά εάν παράλληλα ληφθούν υπόψη οι επιτυχίες του προλόγου.

Σύμφωνα με την έρευνα, λοιπόν, ενώ το 2020 σημειώθηκαν ιστορικά υψηλοί (αλλά επουδενί φοβεροί) αριθμοί, η κατάσταση αντιστράφηκε το 2021. Συγκεκριμένα, στις 250 εμπορικότερες ταινίες του αμερικάνικου box office, μόλις το 17% αντιστοιχεί σε σκηνοθέτριες (μείον 1% σε σχέση με το ‘20). Εάν, πάλι, επικεντρωθούμε αποκλειστικά στους πρώτους 100 τίτλους, εκεί τα νούμερα μειώνονται κι άλλο, καθώς οι γυναίκες φτάνουν μόνο το 12% του συνόλου, από το 16% που είχαν το 2020. Κάθε πέρσι και καλύτερα…

Μία από τις λιγοστές θετικές πλευρές του "Celluloid Ceiling" αφορά την αυξητική τάση που γνωρίζει ο (αμερικάνικος) κλάδος στα υπόλοιπα κινηματογραφικά πόστα. Για παράδειγμα, οι εκτελεστικές παραγωγοί (executive producers) μετατοπίστηκαν από 21% το 2020 στο 26% και οι παραγωγοί πρόσθεσαν συν 2% φτάνοντας στο 32%. Από την άλλη, οι διευθύντριες φωτογραφίας απαρτίζουν το… 6% του τομέα. Αναλυτικά την έρευνα μπορείτε να μελετήσετε εδώ.

Κανένα περιθώριο για πανηγυρισμούς, πολλές οι λύσεις για άμεσες αλλαγές.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κινηματογράφος με εισιτήριο €2 στη φετινή Γιορτή του Σινεμά

Η πιο αγαπημένη κινηματογραφική συνήθεια επιστρέφει για ακόμη μια χρονιά, σε όλα τα σινεμά της χώρας, όπου όλες οι ταινίες και όλες οι προβολές θα έχουν ενιαίο εισιτήριο στο δίευρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΝΔΡΩΝΗ
21/10/2025

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου "Θόδωρος Αγγελόπουλος" περιμένει τις ταινίες σας

Το φεστιβάλ επιστρέφει για πέμπτη χρονιά με διεθνείς συμμετοχές και ειδικά αφιερώματα στον κινηματογράφο.

Το Kino Athens 2025 τιμά τη Ντομίνγκα Σοτομαγιόρ

Η νέα ταινία της Χιλιανής σκηνοθέτιδας "Limpia" είναι πλέον διαθέσιμη για το κοινό στο Netflix.

Ελληνικό box office: Πόσοι θεατές σήκωσαν το "Νεκρό Τηλέφωνο 2";

Ο Ίθαν Χοκ επέστρεψε ως τρομακτικός "Αρπαχτής" και κέρδισε εύκολα τις εντυπώσεις, σε αντίθεση με τη συνεργασία Τζούλια Ρόμπερτς - Λούκα Γκουαντανίνο, η οποία απογοήτευσε.

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Ο Μπρους Σπρίνγκστιν, το ντεμπούτο του Χάρις Ντίκινσον και ένα αινιγματικό horror προσεχώς (από 23/10) στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Όλες οι ταινίες του Μάρτιν Σκορσέζε στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα της σειράς "Mr. Scorsese" επιλέγουμε τις καλύτερες κινηματογραφικές στιγμές του Αμερικανικού σκηνοθέτη.

Οι πολυβραβευμένες ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Χρυσοί Φοίνικες, Όσκαρ και τίτλοι που σάρωσαν διεθνή φεστιβάλ μαζί με πολλά ακόμα διακριμένα φιλμ που παίζονται στις σκοτεινές αίθουσες.