Η Εξουσία του Σκύλου

4

Μια αποδόμηση της μυθικής Άγριας Δύσης σε υπαρξιακό παρά ιστορικοπολιτικό επίπεδο, από μια βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτιδα διαβρωτικής φινέτσας και γοητείας.

Η Εξουσία του Σκύλου

Στις εφτά προηγούμενες ταινίες της βραβευμένης με Όσκαρ σεναρίου Τζέιν Κάμπιον («Μαθήματα Πιάνου». «Το Πορτραίτο Μιας Κυρίας») στο κέντρο του κάδρου βρισκόταν πάντα μια καταπιεσμένη γυναίκα. Η Αυστραλέζα δημιουργός σκηνοθετούσε την πορεία της προς τη συντριβή ή την απελευθέρωσή της με ψυχολογική ακρίβεια και διηγηματική ένταση, προσπαθώντας να ξεγυμνώσει τα εσώτερα ενός κόσμου απωθημένων επιθυμιών και ευνουχισμένων ενστίκτων. Πόσο διαφορετικά θα μπορούσαν να ήταν λοιπόν τα πράγματα όταν στο πλάνο μπαίνει για πρώτη φορά ένας άντρας και μάλιστα του παλιού Γουέστ, φορέας ηρωικών μύθων και κατορθωμάτων;

Ελάσσων λογοτέχνης, αλλά ξεχωριστός στον λοξό τρόπο με τον οποίο παρουσίασε την αγροτική Αμερική σε μια σειρά μυθιστορημάτων του, ο Τόμας Σάβατζ ένιωθε λίγο πολύ σαν ήρωας ταινίας της Κάμπιον. Μεταπλάθοντας τα οικογενειακά του πρόσωπα σε μυθοπλαστικούς πρωταγωνιστές, ο ίδιος ήταν η φιγούρα του αουτσάιντερ, του παρείσακτου που δυσκολευόταν πάντα να ενταχθεί στην κατακτητική μυθολογία της Άγριας Δύσης. Όπως ακριβώς ο νεαρός Πίτερ Γκόρντον της δημοσιευμένης το 1967 «Εξουσίας του σκύλου», λεπτεπίλεπτος κι ευαίσθητος φοιτητής ιατρικής. Θα βρεθεί εκών άκων στη φάρμα του πατριού του Τζορτζ Μπέρμπανκ, στη μέση του πουθενά και στη Μοντάνα του 1925, περιτριγυρισμένος από ένα τσούρμο macho καουμπόηδων με επικεφαλής τον φαλλοκράτη και άξεστο, αν και κάποτε σπουδαγμένο, Φιλ Μπέρμπανκ. Αυτός και η Ρόουζ, μητέρα του Πίτερ και νιόπαντρη με τον αδελφό του Τζορτζ, συμπληρώνουν το κουαρτέτο των βασικών χαρακτήρων ενός δράματος διαστάσεων δωματίου, το οποίο η Κάμπιον μετατρέπει με νοσταλγική επιδεξιότητα σε (αντι)γουέστερν τραγικών διαστάσεων.

Η Εξουσία του Σκύλου - εικόνα 1

Όλα σ’ αυτή την ταινία στήνονται γύρω από τον Φιλ, έναν ζωντανό μύθο για τους γύρω του, μα ξεπερασμένη πλέον καρικατούρα (ο κυβερνήτης και η γυναίκα του τον αντιμετωπίζουν σαν αξιοθέατο) για μια χώρα η οποία εκσυγχρονίζεται ιλιγγιωδώς (το αυτοκίνητο, το τρένο, η επιστήμη, ο κινηματογράφος). Άπλυτος και φορώντας πάντα σπιρούνια, στέκεται απέναντι στον καλοντυμένο, επιχειρηματία και άνθρωπο του (νέου) κόσμου αδελφό του, αλλά και τη θηλυκή παρουσία που εισβάλλει στο απομονωμένο βασίλειό του. Στην πραγματικότητα στέκεται απέναντι στον –απόκρυφο– εαυτό του με τον οποίο φοβάται να αναμετρηθεί. Να τι του θυμίζει ο νεαρός Πίτερ, να και η αόρατη, απωθημένη πλευρά ενός συλλογικού αφηγήματος, της αρρενωπής Άγριας Δύσης (ο ορίζοντας περισφίγγει τα πλάνα), την οποία η βραβευμένη με Αργυρό Λιοντάρι στη Βενετία Κάμπιον αποδομεί με διαβρωτική μελαγχολία. Λυρικές εικόνες απέραντων τοπίων και γοτθικά εσωτερικά, νότες από το σάουντρακ ενός ψυχολογικού θρίλερ (το σκορ του Τζον Γκρίνγουντ φέρνει στο νου το «Θα Χυθεί Αίμα»), μια αφόρητη ένταση που αναβάλλει διαρκώς το ξέσπασμά της και μια ταινία αινιγματικής γοητείας που αντιστέκεται σε κάθε μονοδιάστατη ερμηνεία.

Μ. Βρετανία, Αυστραλία, ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 126΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Εξουσία του Σκύλου

The Power of the Dog
4
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 126 '
  • Τζέιν Κάμπιον

Στη Μοντάνα του 1925 η σχέση των αδελφών Μπέρμπανκ θα δοκιμαστεί όταν ο κοινωνικός Τζορτζ φέρει στην απομονωμένη φάρμα τους τη νέα του σύζυγο, την οποία ο μοναχικός καουμπόι Φιλ περιφρονεί προκλητικά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κωνσταντίνε Φραγκούλη, πώς γύρισες ένα ψυχολογικό θρίλερ στη Σάμο;

Ο σκηνοθέτης απαντά στις ερωτήσεις μας με αφορμή την αθηναϊκή πρεμιέρα της πρώτης μεγάλου μήκους του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
16/04/2024

Κάννες 2024: Το "September" της Αριάν Λαμπέντ κάνει πρεμιέρα στο Ένα Κάποιο Βλέμμα

Το μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο της διακεκριμένης ηθοποιού παρουσιάζεται σύντομα στην Κρουαζέτ.

Ελληνικό box office: Ένα "Panda" δεν φέρνει την άνοιξη

Το "Kung Fu Panda 4" συνεχίζει να συναρπάζει τους νεαρούς κινηματογραφόφιλους, αλλά οι καινούριες ταινίες μοιάζουν να μην ενδιαφέρουν ιδιαίτερα ούτε μικρούς ούτε μεγάλους.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 18/4

Ένα περιπετειώδες δυστοπικό sc-fi, ένα υποβλητικό arthouse δράμα αλλά και μια νέα ταινία τρόμου προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Βλέπουμε την "Κάρι" του Στίβεν Κινγκ στον Δαναό

Την ταινία σκηνοθετεί ο Μπράιαν Ντε Πάλμα, ο οποίος παρέδωσε μια από τις πιο εμβληματικές ταινίες τρόμου στην ιστορία και έκτοτε μπήκε στο πάνθεον των καλύτερων σκηνοθετών τρόμου.

Άνοιξαν οι συμμετοχές για το 14ο International Micro μ Festival

Ανοιχτό κάλεσμα σε Έλληνες και ξένους κινηματογραφιστές με στόχο την ανάδειξη της ταινίας μικρού μήκους.

Το παιδικό και εφηβικό φεστιβάλ "Psaroloco" επιστρέφει

Το φεστιβάλ ετοιμάζει μια σειρά ταινιών - εργαστηρίων - διαδραστικών εμπειριών και συζητήσεων ειδικά προσαρμοσμένων για μικρούς σινεφίλ.