Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ

Πέθανε σε ηλικία 93 ετών η υποψήφια για Όσκαρ δημιουργός η οποία μέσω των ταινιών της διεύρυνε τα αφηγηματικά όρια του κινηματογράφου.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ

Η δεκαετία του '70 για το ευρωπαϊκό σινεμά δε θα ήταν τόσο σπουδαία δίχως τις ταινίες της Ιταλίδας Λίνα Βερτμίλερ. Η γεννημένη στη Ρώμη σκηνοθέτρια, που πέθανε σε ηλικία 93 ετών, παρέδωσε μια φιλμογραφία στην οποία η ενέργεια, η κωμωδία, η πολιτική κριτική και η άτακτη σεξουαλικότητα συνυπήρχαν ως ένα σώμα.

Υπέγραψε το μεγάλου μήκους ντεμπούτο της («I Basilischi») το 1963, την ίδια χρονιά που εργάστηκε ως βοηθός του Φεντερίκο Φελίνι στο αριστουργηματικό «8½». Η πρώτη ταινία της απέσπασε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ του Λοκάρνο, ένα από τα πολλά που θα κέρδιζε στην καριέρα της. Μετά ένα πέρασμα από την τηλεόραση και τρία ακόμα φιλμ, συγκέντρωσε μεγάλη σινεφίλ προσοχή με την απολαυστική κωμωδία «Μίμης ο Σιδεράς» (1972), όπου σατιρίζονται βιτριολικά οι αγκυλώσεις της ιταλικής κοινωνίας αλλά και οι παραξενιές της αρρενωπότητας.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ - εικόνα 1
«Μίμης ο Σιδεράς»

Πρωταγωνιστής της ταινίας ήταν ο διαχρονικός συνεργάτης της Βερτμίλερ Τζιανκάρλο Τζιανίνι, ο οποίος την αμέσως επόμενη χρονιά θα βραβευόταν στις Κάνες για την ερμηνεία του στην εξαιρετική «Ιστορία Έρωτα και Αναρχίας». Ακολούθησε ακόμα μία καλλιτεχνική επιτυχία με την «Κυρία και το Ναύτη» (1974), οι πάλεις των τάξεων και των φύλων αντιστρέφονται, όταν μια ιδιότροπη αστή που ταπεινώνει συνεχώς ένα μούτσο θα βρεθεί στην αντίθετη θέση μόλις ναυαγήσουν σε ένα ερημονήσι.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ - εικόνα 2
«Ιστορία Έρωτα και Αναρχίας»

Ωστόσο, το αποκορύφωμα της φιλμογραφίας της Βερτμίλερ ήρθε το 1975, με την κυκλοφορία του πολεμικού δράματος «Ο Πασκουαλίνο και οι 7 Καλλονές». Η ταινία έφτασε να διεκδικεί 4 βραβεία Όσκαρ, εκ των οποίων εκείνα για το πρωτότυπο σενάριο και τη σκηνοθεσία. Έτσι, η Βερτμίλερ έγινε η πρώτη γυναίκα υποψήφια για σκηνοθεσία στην ιστορία των απονομών της Ακαδημίας, ένα επίτευγμα διόλου αμελητέο. Ως κατακλείδα, ας σημειωθεί πως τότε το Όσκαρ σεναρίου πήγε Πάντι Τσαϊέφσκι για το «Δίκτυο» και εκείνο της σκηνοθεσίας στον Τζον Άβιλντσεν για το «Ρόκι».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ρενουάρ

Mινιμαλιστικό δράμα ελλειπτικής πλοκής, το οποίο, κρατώντας πάντα τα πόδια του στο έδαφος, αφήνει τις ονειρικές εικόνες του να παρασύρουν το θεατή σε μια μελαγχολικά συγκινητική διαδρομή ως την πόρτα της ενηλικίωσης. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
11/12/2025

Ο Βασιλιάς των Βασιλιάδων: Μια Ιστορία Από τον Κάρολο Ντίκενς

Βασικά μαθήματα θρησκευτικών για αρχάριους μέσα από μια αδρά σκιτσαρισμένη (κυριολεκτικά), συνοπτική εκδοχή της Καινής Διαθήκης. | Powered by Uber.

Keeper

Ατμοσφαιρικό μεν, απίστευτα ασυνάρτητο δε θρίλερ μεταφυσικού τρόμου, το οποίο ποζάρει και ως αντιρομαντική, αντισεξιστική, αλλά και ταξική καταγγελία. | Powered by Uber.

Το Δέντρο που Πληγώναμε

Λυρική και νοσταλγική ιστορία ενηλικίωσης, από τις τρυφερότερες του ελληνικού σινεμά, σε κερδίζει με την αφοπλιστικά "ναΐφ" ματιά της σε έναν κόσμο που έχει οριστικά χαθεί. | Powered by Uber.

"Ξανασταυρώνεται": Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη

Το "α" ταξίδεψε στα Χανιά για να επισκεφθεί τα γυρίσματα της πρώτης ταινίας μεγάλου μήκους του Θοδωρή Παπαδουλάκη.

Η δεύτερη ζωή και το νέο πρόσωπο του κινηματογράφου Αθήναιον

Μετά από (σχεδόν) πλήρη ανακαίνιση και μία μεγάλη επένδυση, ο εμβληματικός κινηματογράφος αλλάζει εποχή.

Ελληνικό box office: Οι θεατές είπαν τα "Κάλαντα των Χριστουγέννων"

Παρά τις αντιρρήσεις των καιρικών φαινομένων, δυο ελληνικές ταινίες, ένα animation και ένα θρίλερ τρόμου έφεραν όλων των ειδών τους θεατές και πάλι στις αίθουσες, ζεσταίνοντας το γιορτινό κινηματογραφικό κλίμα.