Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ

Πέθανε σε ηλικία 93 ετών η υποψήφια για Όσκαρ δημιουργός η οποία μέσω των ταινιών της διεύρυνε τα αφηγηματικά όρια του κινηματογράφου.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ

Η δεκαετία του '70 για το ευρωπαϊκό σινεμά δε θα ήταν τόσο σπουδαία δίχως τις ταινίες της Ιταλίδας Λίνα Βερτμίλερ. Η γεννημένη στη Ρώμη σκηνοθέτρια, που πέθανε σε ηλικία 93 ετών, παρέδωσε μια φιλμογραφία στην οποία η ενέργεια, η κωμωδία, η πολιτική κριτική και η άτακτη σεξουαλικότητα συνυπήρχαν ως ένα σώμα.

Υπέγραψε το μεγάλου μήκους ντεμπούτο της («I Basilischi») το 1963, την ίδια χρονιά που εργάστηκε ως βοηθός του Φεντερίκο Φελίνι στο αριστουργηματικό «8½». Η πρώτη ταινία της απέσπασε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ του Λοκάρνο, ένα από τα πολλά που θα κέρδιζε στην καριέρα της. Μετά ένα πέρασμα από την τηλεόραση και τρία ακόμα φιλμ, συγκέντρωσε μεγάλη σινεφίλ προσοχή με την απολαυστική κωμωδία «Μίμης ο Σιδεράς» (1972), όπου σατιρίζονται βιτριολικά οι αγκυλώσεις της ιταλικής κοινωνίας αλλά και οι παραξενιές της αρρενωπότητας.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ - εικόνα 1
«Μίμης ο Σιδεράς»

Πρωταγωνιστής της ταινίας ήταν ο διαχρονικός συνεργάτης της Βερτμίλερ Τζιανκάρλο Τζιανίνι, ο οποίος την αμέσως επόμενη χρονιά θα βραβευόταν στις Κάνες για την ερμηνεία του στην εξαιρετική «Ιστορία Έρωτα και Αναρχίας». Ακολούθησε ακόμα μία καλλιτεχνική επιτυχία με την «Κυρία και το Ναύτη» (1974), οι πάλεις των τάξεων και των φύλων αντιστρέφονται, όταν μια ιδιότροπη αστή που ταπεινώνει συνεχώς ένα μούτσο θα βρεθεί στην αντίθετη θέση μόλις ναυαγήσουν σε ένα ερημονήσι.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ - εικόνα 2
«Ιστορία Έρωτα και Αναρχίας»

Ωστόσο, το αποκορύφωμα της φιλμογραφίας της Βερτμίλερ ήρθε το 1975, με την κυκλοφορία του πολεμικού δράματος «Ο Πασκουαλίνο και οι 7 Καλλονές». Η ταινία έφτασε να διεκδικεί 4 βραβεία Όσκαρ, εκ των οποίων εκείνα για το πρωτότυπο σενάριο και τη σκηνοθεσία. Έτσι, η Βερτμίλερ έγινε η πρώτη γυναίκα υποψήφια για σκηνοθεσία στην ιστορία των απονομών της Ακαδημίας, ένα επίτευγμα διόλου αμελητέο. Ως κατακλείδα, ας σημειωθεί πως τότε το Όσκαρ σεναρίου πήγε Πάντι Τσαϊέφσκι για το «Δίκτυο» και εκείνο της σκηνοθεσίας στον Τζον Άβιλντσεν για το «Ρόκι».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μέριλ Στριπ και Αν Χάθαγουεϊ επανενώνονται στο teaser του "Ο Διάβολος Φοράει Prada 2"

Πρώτες εικόνες από το πολυαναμενόμενο σίκουελ που τοποθετείται στον κόσμο του Τύπου και της υψηλής μόδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
13/11/2025

Ο Παρκ Τσαν-γουκ, οι σκοτεινές επιθυμίες και το "Καμιά Άλλη Επιλογή"

Ο Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης μάς εξηγεί πως διασκεύασε το "Τσεκούρι" του Κώστα Γαβρά, υπογράφοντας ένα βίαιο νεονουάρ, το οποίο είναι ταυτόχρονα και μια ξεκαρδιστική, πικρή κοινωνική σάτιρα.

Καμιά Άλλη Επιλογή

Ριμέικ μιας αντικαπιταλιστικής μαύρης σάτιρας του Κώστα Γαβρά γεμάτη θεόπικρο χιούμορ και περίσσιο κυνισμό. Τολμηρός αμοραλιστής, ο Παρκ Τσαν-γουκ αρνείται να συμβιβαστεί με ρομαντικές ηθικολογίες, αλλά και τα κλισέ των κινηματογραφικών ειδών. | Powered by Uber.

Λο

Δοκιμιακό-βιωματικό ντοκιμαντέρ που "δένει" άψογα το προσωπικό με την Ιστορία και αντιλαμβάνεται το σινεμά ως ένα πολύτιμο εργαλείο ψυχικής επούλωσης. | Powered by Uber.

Νυρεμβέργη

Ιστορικό δράμα με στιβαρή παραγωγή και πολιτική ευαισθησία, το οποίο, όμως, δεν απαγκιστρώνεται από τον απλοϊκό ψυχολογισμό και τα αφηγηματικά κλισέ του δικαστικού θρίλερ. | Powered by Uber.

Ανεμώνη

Εντυπωσιακή εικονογραφία και ένας κλασικά επιβλητικός Ντάνιελ Ντέι-Λιούις δεν αρκούν ώστε αυτό το ατμοσφαιρικό ψυχογράφημα να αποφύγει τη φλυαρία. | Powered by Uber.