Παρά το γεγονός πως η πανδημία υποχρεώνει το 3ο Athens Fashion Film Festival (25/2-1/3) να διεξαχθεί διαδικτυακά, δωρεάν μέσω της πλατφόρμας https://online.athensfff.com, η αφιερωμένη στη μόδα και το σινεμά διοργάνωση παρουσιάζει ένα πλήρες και πλούσιο πρόγραμμα, όπου το κλασικό συναντά το μοντέρνο.
Με κεντρικό σύνθημα τη φράση «Touch me, not - Μη μου άπτου», το φεστιβάλ ξεδιπλώνεται σε τέσσερις ευρείες ενότητες, τις οποίες απαρτίζουν μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες από όλο τον κόσμο. Στην κατηγορία «feature films» βρίσκουμε σπουδαίους δημιουργούς, όπως ο εικονοκλάστης Πίτερ Γκρίναγουεϊ και το εκπληκτικό «Pillow Book» (1996). Σε αυτό, ο Γιούαν ΜακΓκρέγκορ υποδύεται έναν καλλιγράφο που ερωτεύεται παθιασμένα μια Γιαπωνέζα (Βίβιαν Γου) και χρησιμοποιεί το σώμα της για να γράψει πάνω του κείμενα λατρείας προς τιμήν της. Υπάρχουν ακόμα το πολυβραβευμένο «Τέλειο Χτύπημα» (2013) του Τζουζέπε Τορνατόρε, με πρωταγωνιστή τον Τζέφρι Ρας, αλλά και ο αριστουργηματικός «Πορτοφολάς» (1959) του Ρομπέρ Μπρεσόν.
Σημειώνουμε ακόμα το «Halston» (Φρεντερίκ Τσενγκ, 2019), το ντοκιμαντέρ για το σχεδιαστή που καθόρισε το στιλ της δεκαετίας του ’70, ενώ τα φορέματά του άστραφταν στο dancefloor του μυθικού «Studio 54». Επίσης, οι σινεφίλ δεν πρέπει να προσπεράσουν το «The Costume’s Tale» (Ρακέλε Μάσκι, 2021), στο οποίο αναδεικνύεται η καθοριστική συμβολή των κινηματογραφικών σχεδιαστών, οι οποίοι χάρη στα κουστούμια τους στιγμάτισαν κλασικά φιλμ. Όπως τα μεγαλόπρεπα φορέματα της Κλαούντια Καρντινάλε στον κλασικό «Γατόπαρδο» (Λουκίνο Βισκόντι, 1963) που σχεδίασε ο Πιέρο Τόσι ή εκείνα της θρυλικής Γκαμπριέλα Πεσκούτσι, η οποία βραβεύθηκε με Όσκαρ για τη δουλειά της στα «Χρόνια της Αθωότητας» (1993) του Μάρτιν Σκορσέζε. Ακόμα, δε χάνεται το ντοκιμαντέρ «Valentino: The Last Emperor» (Ματ Τιρνάουερ, 2008), στο οποίο ο σκηνοθέτης φτιάχνει ένα αποκαλυπτικό πορτρέτο του διάσημου σχεδιαστή, μέσα από περισσότερο από 250 ώρες υλικού και πρωτοφανή πρόσβαση στη ζωή του Βαλεντίνο και του συντρόφου του Τζιανκάρλο Τζιαμέτι.
Έπειτα, στο τμήμα «official selection», θα βρείτε πλήθος ταινιών μικρού μήκους• άλλες γυρισμένες για διάσημες εταιρίες ή μεγάλους εκδοτικούς οίκους όπως η βρετανική Vogue («lara», Φλόριαν Ζοάν) και η Μπαλενσιάγκα («Balenciaga Pre-Summer», Γουόλτερ Στερν), ενώ άλλες αποτελούν αποτέλεσμα συνεργασιών ταλαντούχων σκηνοθετών με καλλιτέχνες. Όπως το «Hand Solo», όπου ο Σαμ Μπέιλι κινηματογραφεί την εξαιρετική μουσικό Μαρίκα Χάκμαν και το βίντεο κλιπ του «Floating», στο οποίο η Τζάσμιν Λου σκηνοθετεί την ποπ τραγουδίστρια Kuoko φορώντας ρούχα της Λία Ρεσέκ.
Παράλληλα, ταινίες με ελληνικό ενδιαφέρον προσελκύουν μερίδα της προσοχής. Ο πολύπειρος κινηματογραφιστής Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος («Σιωπηλός Μάρτυρας») μας συστήνει στις «Υφάντρες» (2020) του χωριού Βλαστή της ορεινής Μακεδονίας, την ώρα που η Ζωή Σγουρού υπογράφει τη μικρού μήκους διασκευή του ποιήματος «Ο φακής» (Βασίλης Ρώτας), με τίτλο «Χουχού» και πρωταγωνιστή τον Ανδρέα Κωνσταντίνου. Εάν, πάλι, αναρωτιέστε γιατί βλέπε όλο και συχνότερα ανθρώπους να κάνουν ρόλερς στους δρόμους της Αθήνας, το μίνι ντοκιμαντέρ «Athena Skates» (Έλιοτ Γκόνζο, 2020) σας δίνει την απάντηση. Οι τρεις τελευταίες ταινίες συμμετέχουν στο εθνικό διαγωνιστικό τμήμα, όπου βρίσκεται ακόμα ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα Βασίλης Κεκάτος («Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς», «Όταν Κοιμάσαι Ο Κόσμος Αδειάζει»), ο οποίος συνεργάζεται με το χορογράφο Αντώνη Φονιαδάκη σε πέντε σύντομα κλιπ για λογαριασμό της εταιρίας Korres («Apothecary Wild Rose», «Midnight Dahlia», «Oceanic Amber», «Cashmere Kumquat», «Morning Mimosa»).
All-star σκηνοθέτες συγκεντρώνονται στην ενότητα «7 Women, 7 Men», όπου παρακολουθούμε τις διαφημίσεις σπουδαίων ονομάτων του σινεμά για εξίσου θρυλικούς οίκους μόδας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο Μάρτιν Σκορσέζε («Street of Dreams», Dolce & Gabbana), η Ανιές Βαρντά («Les 3 Boutons», Miu Miu), o Παρκ Τσαν-Γουκ («A Rose Reborn», Zegna), η Λουκρέσια Μαρτέλ («Muta», Miu Miu), ο Γουες Άντερσον («Castello Calcavanti», Prada) και ο Πάολο Σορεντίνο («Killer in Red», Campari). Εκτός τμήματος, αλλά αξιοσημείωτα, είναι και τα «Summer of '21» όπου ο ιδιοσυγκρασιακός Γκασπάρ Νοέ σκηνοθετεί τη μυθική Σαρλότ Ράπλινγκ για τον Saint Laurant, αλλά και το «First Light» του πάντα τολμηρού Τζόναθαν Γκλέιζερ για τον Αλεξάντερ ΜακΚουίν.
Τέλος, το φεστιβάλ διοργανώνει διαδικτυακές συζητήσεις μέσω του καναλιού του στο YouTube. Αυτές αφορούν τις συνθήκες κινηματογραφικών γυρισμάτων στην Ελλάδα («Big Production Filming: The Case of Greece», πληροφορίες εδώ), τη σημασία του σχεδιασμού στο σύγχρονο σινεμά («Design in Film», πληροφορίες εδώ) και τις επιπτώσεις της πανδημίας και της παρατεταμένης καραντίνας στις ζωές των γυναικών («Women empowerment during COVID – 19 : Workplace and domestic violence», πληροφορίες εδώ).
Αναλυτικές πληροφορίες για το πώς μπορείτε να παρακολουθήσετε τις ταινίες θα βρείτε εδώ: https://online.athensfff.com/how-to-watch-films/.