Το Μίσος

5

Μια αρυτίδωτη ταινία που πάλλεται από κοινωνική αγανάκτηση, νεανική ορμή και κοφτερό ρεαλισμό, δίνοντας φωνή στους μη προνομιούχους και κάνοντας έτσι διαχρονική τομή στο ευρωπαϊκό σινεμά.

Το Μίσος

Στις 6 Απριλίου 1993 ο γεννημένος στο Ζαΐρ 17χρονος Μακομέ Μ'Μποβολέ δολοφονείται εξ επαφής από αστυνομικό σε τμήμα του Παρισιού, όταν το όπλο του τελευταίου εκπυρσοκροτεί κατά τη διάρκεια της ανάκρισης του ανήλικου, ο οποίος έχει δεμένα τα χέρια του με χειροπέδες σε καλοριφέρ. Την ίδια μέρα ο Ματιέ Κασοβίτς έγραψε το «Μίσος». Στη Γαλλία των ‘90s, όπου η ανεργία κάλπαζε και ο δηλητηριώδης εθνικισμός του Εθνικού Μετώπου γνώριζε ανανεωμένη δημοτικότητα, τα περιστατικά αστυνομικής βίας διαδέχονταν το ένα το άλλο, έχοντας πάντα μια κοινή συνισταμένη· τα θύματα ήταν νεαρά, αλλοδαπής καταγωγής και ανήκαν σε χαμηλές κοινωνικές τάξεις.

Αυτά τα «εγκληματικά» χαρακτηριστικά φέρουν οι ήρωες του Κασοβίτς, δηλαδή η πολυεθνική παρέα τριών αντρών οι οποίοι συναντιούνται στη γειτονιά τους, στα παρισινά προάστια, μετά από ταραχές εξαιτίας του ξυλοδαρμού ενός φίλου τους από την αστυνομία. Ο Κασοβίτς αποτυπώνει με αφιλτράριστο ρεαλισμό το τεταμένο πνεύμα της εποχής, τοποθετώντας την κάμερα στα χέρια των μη προνομιούχων, ώστε να αφηγηθούν τη δική τους ιστορία. Η κουλτούρα του δρόμου, το ψυχοφθόρο συναίσθημα του αδιέξοδου μέλλοντος, η αστική αποξένωση, η έλλειψη επικοινωνίας και κατ’ επέκταση η εγκλωβισμένη (αντρική) λίμπιντο γίνονται ένας εκρηκτικός συνδυασμός που πυρπολεί την καταπίεση που για χρόνια υπομένουν. Απ’ αυτήν τη φυλετική μάχη των τάξεων απουσιάζουν ηχηρά οι γυναίκες –φάουλ του Κασοβίτς που δεν περνά απαρατήρητο– ωστόσο εικοσιπέντε χρόνια μετά την πρεμιέρα της, η ταινία δεν έχει χάσει ίχνος της δύναμής της. Όχι μόνο γιατί σήμερα είναι νωπές οι αναμνήσεις άλλων τόσων παράλογων δολοφονιών (χρειάζεται να θυμίσουμε το όνομα του Τζορτζ Φλόιντ;), αλλά γιατί επιπλέον τα πράγματα δείχνουν ανησυχητικά ίδια.

Γαλλία. 1995. Α/Μ. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Μίσος

La Haine
5
  • Δραματική
  • 1995
  • Διάρκεια: 96 '
  • Ματιέ Κασοβίτς

Στον απόηχο των ταραχών εξαιτίας του βάναυσου ξυλοδαρμού ενός φίλου τους, τρεις νεαροί άντρες περνούν ένα επεισοδιακό εικοσιτετράωρο στα προάστια του Παρισιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.