Μια ταινία (την ημέρα) για την καραντίνα #9: «The Iron Giant»

Κάνουμε #cinematherapy βλέποντας ταινίες που χαλαρώνουν, φτιάχνουν το κέφι και πάνε κόντρα στην κλειστοφοβική διάθεση.

Μια ταινία (την ημέρα) για την καραντίνα #9: «The Iron Giant»

Κάνουμε #cinematherapy βλέποντας ταινίες που χαλαρώνουν, φτιάχνουν το κέφι και πάνε κόντρα στην κλειστοφοβική διάθεση.

Το «Iron Giant» (1999) θα είναι πάντα συνυφασμένο στο μυαλό μου με τις βόλτες στο βίντεο κλαμπ. Όταν ήμουν πιτσιρίκι πηγαίναμε με τον πατέρα μου δύο μπορεί και τρεις φορές την εβδομάδα στο κοντινότερο μαγαζί για να γυρίσουμε / νοικιάσουμε κασέτες, επισκέψεις που έπαιρναν πάντα το χρόνο τους. Η επιλογή έπρεπε να είναι εξαιρετικά προσεκτική, γιατί διαφορετικά μπορεί να κατέληγα ακόμα και για μια βδομάδα με μια ταινία που δε μ' άρεσε. Ποιος ήξερε πότε θα με πήγαινε ξανά ο πατέρας μου στο βίντεο κλαμπ;

Στο τμήμα των «παιδικών» ταινιών τις είχα δει όλες, έτσι κάθε νέα προσθήκη στο ράφι άστραφτε στα μάτια μου. Όταν λοιπόν έφτασε η κασέτα του «Iron Giant» ξεχώρισε αμέσως. Αν μη τι άλλο είχε ένα γιγαντιαίο μεταλλικό ρομπότ στο εξώφυλλο που το κυνηγούσαν μαχητικά αεροπλάνα. Δεν ήταν κάτι που έβλεπες συχνά στην ενότητα των animation... Μόλις γυρίσαμε σπίτι, επήλθε η αποκάλυψη.

Μια ταινία (την ημέρα) για την καραντίνα #9: «The Iron Giant» - εικόνα 1

Το τεράστιο ρομπότ είναι ο πρωταγωνιστής της ταινίας του Μπραντ Μπερντ, το ντεμπούτο του σκηνοθέτη ο οποίος λίγα χρόνια αργότερα θα μας έφερνε τους «Απίθανους». Ο «σιδερένιος γίγαντας» λοιπόν προσγειώνεται στη Γη σα μετεωρίτης, για να καταλήξει στα δάση μιας επαρχιακής αμερικανικής πόλης. Εκεί τον ανακαλύπτει ένα αγόρι που ζει με τη μητέρα του, αλλά σύντομα το ρομπότ κινεί την περιέργεια των ντόπιων, των μυστικών υπηρεσιών και του στρατού. Βρισκόμαστε εξάλλου στα 1957, ο Ψυχρός Πόλεμος βρίσκεται στο απόγειό του και η ΕΣΣΔ έχει μόλις εκτοξεύσει τον δορυφόρο Σπούτνικ.

Την πρώτη φορά που είδα την ταινία γοητεύτηκα από το ύφος της και κυρίως το ελκυστικό στιλ του animation που υιοθετεί, το οποίο συνδυάζει παραδοσιακό σχεδιασμό με την τότε πρωτοποριακή τρισδιάστατη τεχνολογία κινουμένων σχεδίων. Είναι μια μίξη που άρεσε στους ανθρώπους των animation της Warner, κάτι που φαίνεται σε άδικα ξεχασμένες σήμερα ταινίες όπως τα «Cats Don't Dance» (1997, Μαρκ Ντίνταλ) και «Το Μαγικό Σπαθί: Αναζητώντας το Κάμελοτ» (1998, Φρέντερικ Ντου Τσάου).

Το «Iron Giant» όμως είναι ένα από τα ελάχιστα στουντιακά animation που σμίγει την πρόσφατη αμερικανική ιστορία με το συλλογικό άγχος γύρω από το ενδεχόμενο ενός πυρηνικού πολέμου, το φόβο του ξένου και τη σημασία της φιλίας. Ο μικρός ήρωας της ταινίας μαθαίνει να εκτιμά τον άλλο μέσα από τις πράξεις και όχι την καταγωγή του, καταλήγοντας μάλιστα να φτάνει στα άκρα για εκείνον. Ταυτόχρονα, το ίδιο το ρομπότ μπαίνει σε μια διαδικασία αυτογνωσίας, προσπαθώντας να αντιληφθεί ποιος είναι ο ρόλος του σε έναν κόσμο που ταυτόχρονα τον αγαπά και τον μισεί θανάσιμα. Από την άλλη, η σκηνοθετική ευστοχία του Μπερντ φαίνεται από το ότι δεν αποκαλύπτει ποτέ την πραγματική προέλευση του καλοκάγαθου μεταλλικού γίγαντα.

Ο σκηνοθέτης σε μια συνέντευξή του είχε δηλώσει πως στα '50s είχε καλλιεργηθεί ένα κλίμα φόβου απέναντι σε οτιδήποτε δεν ήταν αμερικανικό. Ένα πνεύμα που επανήλθε μετά την 11η Σεπτεμβρίου και φαίνεται πως τείνει να κυριαρχήσει εκ νέου στις ΗΠΑ. Το «Iron Giant» αποδομεί αυτόν τον αστήρικτο φόβο, ενώ δεν αφήνει αμφιβολία για το ποιος είναι ο αληθινός κακός της υπόθεσης. Κάτι που κατάλαβα όταν ήμουν μικρός, αλλά και τώρα που το ξανάδα σχεδόν 20 χρόνια μετά.

Βρείτε όλες τις must see ταινίες για την καραντίνα εδώ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ας περιμένουν οι γυναίκες" (και) με live μουσική απόψε στην Τεχνόπολη

Το καλτ φιλμ του Σταύρου Τσιώλη θα προβληθεί με όλα τα τραγούδια του ερμηνευμένα επί σκηνής από την Babis Batmanidis Co(m)pany.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/09/2025

Ο Τζιμ Τζάρμους έκανε ανατροπή και απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία

Σχεδόν από το πουθενά ο Αμερικανός σκηνοθέτης θριάμβευσε στη Μόστρα με το "Father Mother Sister Brother".

Ταινίες με κλοπές που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ληστείες, προδοσίες και ακραίες παρεξηγήσεις που παίζουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων αυτές τις μέρες.

Φεστιβάλ Βενετίας: Φαβορί και αουτσάιντερ

Οι προβλέψεις της τελευταίας στιγμής για τα βραβεία λένε πως "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" δεν έχει αντίπαλο, το "No Other Choice" του Παρκ Τσαν-γουκ κοιτάζει ψηλά και ο Λάνθιμος δύσκολα θα φύγει από το Λίντο με άδεια χέρια.

Οι 51 μικρού μήκους που διαγωνίζονται στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακοινώθηκαν οι τίτλοι που διεκδικούν τα βραβεία του τμήματος "Ελληνικές Μικρές Ιστορίες".

Τζένιφερ Λόρενς & Ρόμπερτ Πάτινσον ερωτευμένοι μέχρι θανάτου στο "Die My Love"

Οι πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία της κορυφαίας σκηνοθέτριας Λιν Ράμσεϊ ("Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν").

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.