Ο Εμίν Αλπέρ, η ελληνική μουσική και οι «Τρεις Αδερφές»

Μιλήσαμε με τον Τούρκο σκηνοθέτη ο οποίος υπογράφει ένα «τσεχωφικό» δράμα με φόντο την Ανατολία.

Ο Εμίν Αλπέρ, η ελληνική μουσική και οι «Τρεις Αδερφές»

Στην περασμένη 69η Μπερλινάλε βρεθήκαμε τετ-α-τετ με έναν από τους καλύτερους σύγχρονους Τούρκους σκηνοθέτες, τον Εμίν Αλπέρ, ο οποίος παρουσίαζε σε παγκόσμια πρεμιέρα τις «Τρεις Αδερφές». Ένα «τσεχωφικό» δράμα με φόντο την Ανατολία και ένα βαρύ οικογενειακό μυστικό στο επίκεντρο που αποκαλύπτεται με κρότο.

Πώς εμπνευστήκατε την ιστορία της ταινίας;
Μεγάλωσα σε μια επαρχιακή πόλη της Τουρκίας όπου ήταν συνηθισμένο πλούσιες οικογένειες να προσλαμβάνουν γυναίκες από το χωριό ως προσωπικό, στις οποίες όμως συμπεριφέρονταν σαν συγγενείς. Μία από αυτές ανέθρεψε κι εμένα. Φαντάσου πως αποκαλούσαν τα αφεντικά τους «πατέρα» και «μητέρα». Ήταν διαδεδομένο φαινόμενο πριν από 20-30 χρόνια το οποίο τώρα τείνει να εκλείψει. Είχα επομένως προσωπικό ενδιαφέρον στην υπόθεση, αλλά περισσότερο ήθελα να εξερευνήσω τα ηθικά διλήμματα που δημιουργούσε σε μια οικογένεια αυτή η κατάσταση. Γιατί οι τοπικές κοινωνίες αντιμετώπιζαν ως φιλάνθρωπους όσους πρόσφεραν έστω αυτήν τη δουλειά σε φτωχές κοπέλες, ενώ εκείνες αποκτούσαν κύρος. Στην πραγματικότητα όμως όλες τους υπέφεραν.

Δεν είναι όμως ισόβια η εργασία τους, σωστά;
Ναι, δουλεύουν εκεί μέχρι να παντρευτούν κι αυτός είναι και βασικός τους στόχος, ώστε με έναν καλό σύζυγο να μην επιστρέψουν στο χωριό. Βρίσκονται διαρκώς σε μια ενδιάμεση κατάσταση, καθώς από τη μία δε νιώθουν ποτέ οικεία στο σπίτι όπου ζουν και εργάζονται, αλλά ούτε στο πατρικό τους στο χωριό, ενώ νιώθουν αποξενωμένες από τον κόσμο της πόλης.

Πολύ σημαντικός παράγοντας στην ταινία είναι και το αντίκτυπο των οικογενειακών μυστικών.
Πάρα πολύ συχνά οι ιστορίες υπηρετριών συνδέονται με τη σεξουαλική κακοποίηση, η οποία όμως σπάνια ομολογείται. Στην Τουρκία ειδικά οι κοινωνίες αποσιωπούν τέτοια περιστατικά. Αυτό βαραίνει και την ηρωίδα της ταινίας, αλλά δεν ήθελα να την απεικονίσω απλώς ως ένα θύμα. Οι πράξεις της κινητοποιούνται από τις φιλοδοξίες και το δυναμισμό της.

Ο Εμίν Αλπέρ, η ελληνική μουσική και οι «Τρεις Αδερφές» - εικόνα 1

Είναι επίσης αποκαλυπτικό πόσο ανοιχτά μιλούν μεταξύ τους για το σεξ οι ηρωίδες.
Αυτό συμβαίνει επίτηδες στην ταινία γιατί ήθελα να καταρρίψω το μύθο πως οι επαρχιακές κοινωνίες στην Τουρκία είναι συντηρητικές. Στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο, στις πόλεις επικρατεί περισσότερη καταπίεση, ενώ στα χωριά μπορεί και να δείτε άγριες καταστάσεις.

Φαντάζομαι όμως πως οι αναφορές στον Τσέχωφ δεν είναι τυχαίες...
Αγαπώ πολύ τη ρώσικη λογοτεχνία και είμαι μεγάλος λάτρης του έργου του, αλλά η σύνδεση με τις «Τρεις Αδελφές» είναι χαλαρή.

Έχετε γυρίσει με τέτοιο τρόπο την ταινία ώστε είναι ακαθόριστη η χρονική περίοδος που τοποθετείται.
Πολύ σωστά, ήθελα να γυρίσω μια «άχρονη» ταινία. Είχαμε ως σημείο αναφοράς τη δεκαετία του '80 για να κατασκευάσουμε το περιβάλλον του χωριού, αλλά επί της ουσίας δεν αναφέρεται επίτηδες πουθενά, για να μη συνδεθεί η αφήγηση αποκλειστικά με εκείνη την περίοδο.

Σημαντικό κομμάτι της αισθητικής της ταινίας είναι επίσης η ποιητική χρήση της μουσικής.
Ήταν η πρώτη φορά που ασχολήθηκα κανονικά με το soundtrack κι αυτό ήταν μια πρόκληση για εμένα, φοβόμουν να χρησιμοποιήσω μουσική. Αλλά είχα εξαρχής μερικές ιδέες στο μυαλό μου τις οποίες θεώρησα πως καταλληλότεροι για να τις μελοποιήσουν θα ήταν Έλληνες μουσικοί. Γιατί οι Τούρκοι θα συνέθεταν κάτι τελείως ανατολίτικο που δεν επιθυμούσα, ενώ οι Έλληνες θα έγραφαν μια καθολική μουσική.
Από προσωπική πείρα κιόλας γνώριζα πόσο ικανοί είναι και με τη βοήθεια του συμπαραγωγού μου αναζητήσαμε τους κατάλληλους για την ταινία. Έτσι καταλήξαμε στους αδερφούς Παπαγιάννη στους οποίους και είμαι ευγνώμων για το αποτέλεσμα.

Παρακολουθούμε μερικές εξαιρετικές ερμηνείες στην ταινία. Με ποια κριτήρια επιλέγεται τους ηθοποιούς;
Έκανα πάρα πολλές οντισιόν για να εντοπίσω τους κατάλληλους ηθοποιούς, γιατί θεωρώ ότι τους συγκεκριμένους χαρακτήρες είναι αδύνατον να τους ενσαρκώσει κάποιος μηχανικά. Πρέπει να είτε να έχει γνωρίσει είτε να έχει ζήσει μαζί με τέτοιους ανθρώπους ώστε να μπορεί να τους υποδυθεί. Έτσι είναι εμφανές πολύ γρήγορα αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, γι' αυτό με βοήθησε η φυσική επαφή των οντισιόν. Για να αναφέρω ενδεικτικά ένα παράδειγμα, όταν ρώτησα τον ηθοποιό ο οποίος τελικά ερμήνευσε τον βοσκό, από πού κατάγεται, μου απάντησε από την Ανατολία. Δεν ήταν καθόλου τυχαίο λοιπόν ότι ταίριαζε γάντι στο ρόλο.

Είχατε όμως και εσείς αντίστοιχες συναναστροφές γράφοντας την ταινία;
Ναι, είχα υπόψη το χωριό μου το οποίο βρίσκεται επίσης στην Ανατολία. Μάλιστα σε ένα βουνό στα βορειοανατολικά της περιοχής ταξιδέψαμε για τα γυρίσματα της ταινίας. Βρεθήκαμε εκεί για πέντε εβδομάδες και ομολογώ ήταν μια απαιτητική παραγωγή. Ο δρόμος ήταν επικίνδυνος, χρειαζόμασταν καθημερινά μία ώρα για να φτάσουμε εκεί, αλλά τα φέραμε εις πέρας.

Περισσότερες πληροφορίες

Τρεις Αδερφές

Kiz Kardesler / A Tale of Three Sisters
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 108 '
  • Εμίν Αλπέρ

Τρεις αδελφές που κατά καιρούς είχαν σταλεί παρακόρες σε πλούσια σπίτια συναντιούνται ξανά όταν επιστρέφουν στο πατρικό τους σε ένα φτωχό ορεινό χωριό της Ανατολίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.